Blu-ray

Blu-ray review jammerlijke Millennium-mislukking 'The Girl in the Spider's Web'

Ook regisseur van Evil Dead en Don't Breathe weet geen nieuwe reeks te lanceren.

door Bram de Groot om 19:08 in Blu-ray
Regie: Fede Alvarez | Cast: Claire Foy (Lisbeth Salander), Sylvia Hoeks (Camilla Salander), Sverrir Gudnason (Mikael Blomkvist), Lakeith Stanfield (Edwin Needham), Vicky Krieps (Erika Berger), Stephen Merchant (Frans Balder), Christopher Convery (August Balder), e.a. | Speelduur: 115 minuten | Bioscooprelease: 25.10.2018 | FilmTotaal recensie: 3 sterren

Na de Scandinavische drieluik-verfilming verscheen in 2011 het fraaie The Girl with the Dragon Tattoo van regisseur David Fincher, met Daniel Craig en Rooney Mara in de hoofdrollen. Ondanks een sterk ontvangst verschenen de vervolgen niet. Sony Pictures koos uiteindelijk voor een "reboot" door het vierde boek te laten verfilmen door Fede Álvarez (Evil Dead, Don't Breathe), met dit keer hoofdrollen voor Sverrir Gudnason en Claire Foy. Het eindresultaat bleek voor velen een teleurstelling.

Sony Pictures bracht het 43 miljoen dollar kostende The Girl in the Spider's Web - goed voor een zeer magere 35,2 miljoen dollar wereldwijd - onlangs uit op Blu-ray. Hieronder een blik op de uitgave.

In The Girl in the Spider's Web werpt de jonge hacker Lisbeth Salander zich op als de wraakzuchtige vrouw die het mannen betaald zet voor hun misdaden. Ze komt met de journalist Mikael Blomkvist in een web van spionnen, cybercriminelen en corrupte ambtsbekleders terecht. Intussen kruist Salander het pad van een vrouw uit haar verleden.

Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609645316 | Met dank aan: Sony Pictures Entertainment Benelux BV

De schijf van deze Blu-ray uitgave van The Girl in the Spider's Web zit vastgeklikt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant toont de filmposter en de achterkant geeft weg dat er een paar extra's te zien zijn. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld

Met de mooie beeldweergave van 2.39 : 1 valt er eigenlijk bar weinig te zeggen over deze transfer van Sony Pictures. Het beeld ziet er namelijk bijzonder pakkend uit. De kleuren zijn natuurlijk, maar ook zeer vol aanwezig en de scherpte is optimaal. Over het beeld ligt verder geen storende ruis en dat maakt van deze schijf perfect voorbeeldmateriaal. Nice.

Geluid

De Spaanse componist Roque Baños (Evil Dead, The Man Who Killed Don Quixote) werkte samen met regisseur Alvarez aan de bijhorende filmmuziek. Sony Pictures heeft ervoor gekozen om deze schijf niet meer dan een standaard DTS-HD geluidstrack mee te geven. Ondanks dat een Atmos-track tegenwoordig bijna gangbaarder is, is er uiteraard weinig mis met de track. De meer ruimtelijke, soms wat te theatrale muziek van Baños en de nodige achtergrondgeluiden en surround effects komen prima uit de verschillende surround-speakers.

Bonusmateriaal

De extra's op deze schijf zijn nog best redelijk. Naast zeven verwijderde scènes en een track met audiocommentaar van regisseur Alvarez en scriptschrijver Jay Basu zijn er vier featurettes. De eerste Claire Foy: Becoming Lisbeth laat zien hoe actrice Claire Foy (The Crown) zich voorbereidde op haar rol als Lisbeth Salander, en in Secrets of the Salander Sisters zie je meer over de zussen Lisbeth en Camilla. In All About the Stunts zie je dus alles over de stunts en een wat uitgebreidere making of zie je in Creating the World: The Making of.

Waarom geen vervolg op David Finchers-film

Ondanks de getalenteerde regisseur en rollen van prima acteurs weet ook deze Engelstalige Millennium-verfilming niet te slagen. De film werd na de erg wisselende ontvangst ook nog eens een financiële flop. Dit zegt echter nog niet dat het een echt slechte film is. Dit is het namelijk zeker niet, maar de eerdere films waren gewoon een stuk beter. Het is en blijft jammer dat er geen vervolg is gekomen op Finchers verfilming uit 2011.