Blu-ray review 'Glass' - Duidelijk breekbaarder dan 'Unbreakable' en 'Split'

M. Night Shyamalan faalt echt terug te keren.

Bekijk de afbeeldingRegie: M. Night Shyamalan | Cast: James McAvoy (Kevin Wendell Crumb / The Beast / Patricia / Dennis / Hedwig / Barry / Jade / Orwell / Heinrich / Norma), Bruce Willis (David Dunn), Samuel L. Jackson (Elijah Price / Mr. Glass), Anya Taylor-Joy (Casey Cooke), Sarah Paulson (Dr. Ellie Staple), e.a. | Speelduur: 129 minuten | Bioscooprelease: 17.01.2019 | FilmTotaal Recensie: 2,5 ster

Begin dit jaar verscheen het vervolg op Unbreakable en Split, beide sterke films van M. Night Shyamalan. Glass verbond de films en zette David Dunn, Mr. Glass en The Beast in een inrichting. Glass beloofde een grootste superhelden-showdown, maar het werd helaas niets van dat. De personages van Willis, Jackson en McAvoy bleven hoe dan ook vermakelijk, maar kregen niet datgene wat ze verdienden. Er werd uiteindelijk bijna $250 miljoen opgehaald en Disney bracht de $20 miljoen kostende afsluiter onlangs uit op Blu-ray.

In Glass is David Dunn met hulp van zijn zoon op zoek naar de seriemoordenaar die verantwoordelijk is voor een aantal ontvoeringen in een buurt in Philadelphia. Wanneer David stuit op de dader, Kevin Wendell Crumb - met de psychische aandoening Dissociatieve Identiteitsstoornis -, worden ze allebei opgepakt en opgesloten in een inrichting. Daar brengt de geheimzinnige psychologe Ellie Staple ze samen met de geniale, maar breekbare Elijah Price met als doel ze alle drie af te helpen van wat zij ziet als grootheidswaanzin.

Bekijk de afbeelding
Discs 1 x Blu-Ray | Release: juni 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8717418533311| Met dank aan: The Walt Disney Company (Benelux) B.V.

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Glass zit vastgeklikt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant toont de drie bovennatuurlijke personages van Willis, Jackson en McAvoy. De leeftijd: 16 jaar.

Uiteraard heeft deze schijf van Disney weer een prima beeld. De kleuren vallen vooral op met een zeer filmische uitstraling. De kleur is daardoor niet opvallend dynamisch, maar wel erg pakkend. De scherpte is ook uitstekend en dat maakt het kijken een genot. De geluidstrack is opvallend genoeg standaard DTS-HD 5.1 en dat is zelfs voor een uitgave van Walt Disney erg standaard. Bij bijna alle andere uitgaven kiest Disney voor een 7.1 track, en amper voor een Atmos-track. Al met al zit de schijf technisch gezien prima in elkaar.

Bonusmateriaal

Opvallend zijn een korte alternatieve opening en dertien verwijderde scenes van maar liefst 25 minuten. Verder zijn er vooral heel veel korte featuretes die inzoomen op de drie hoofdpersonages; Dunn, Price en Wendell, de eerdere films en de regisseur, het kleurgebruik in de film, de stunts, de visuele effecten en de set (een verlaten ziekenhuis in Pennsylvania). Heel veel featurettes dus, die ook wel erg promotioneel aandoen. Gelukkig zijn er leuke beelden van achter de schermen.

Heb jij Glass gezien, en wat vond je ervan? En ben je van plan om deze film nog een keer te kijken?