Blu-ray review 'Hellboy' - te luidruchtige en overvolle reboot?!

Neil Marshall was verantwoordelijk voor dit helse gekkenhuis.

Bekijk de afbeeldingRegie: Neil Marshall | Cast: David Harbour (Hellboy), Milla Jovovich (Nimue/The Blood Queen), Penelope Mitchell (Ganeida), Ian McShane (Professor Broom), Sasha Lane (Alice Monaghan), Brian Gleeson (Merlin), Mark Stanley (Arthur), Stephen Graham (Gruagach), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Bioscooprelease: 11.04.2019 | FilmTotaal Recensie: 3 sterren

Met 2 uur duurde de nieuwe Hellboy gevoelsmatig net iets te lang. Tel daarbij het overdadige geweld en de geforceerde humor op en het is al vrij snel duidelijk dat de reboot niet echt geslaagd is. Toch zullen er ook mensen zijn die zich hebben kunnen vermaken met deze stevige en gore R-rated versie die eerder dit jaar keihard flopte aan de bioscoopkassa's.

In het $50 miljoen kostende Hellboy, goed voor ruim $40 miljoen wereldwijd, brengt de half-demon / half-superheld Hellboy naar het Engelse platteland om het op te nemen tegen een drietal verwoestende giganten. Daar ontmoet hij de The Blood Queen, Nimue, een herrezen, eeuwenoude tovenares die een lang vervlogen verraad wil wreken. Ineens bevindt Hellboy zich in een veldslag tussen het bovennatuurlijke en het menselijke en moet hij al zijn 'helse' krachten aanwenden zonder daarbij het einde van de wereld te veroorzaken.

Bekijk de afbeelding
Discs: 1 x Blu-ray | Release: Augustus 2019 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1| Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8719372008270 | Met dank aan: Dutch FilmWorks

De schijf van deze Blu-ray uitgave van Hellboy zit vastgeklikt in een standaard blauwe Blu-ray keepcase. De voorkant toont Ron Perlmans David Harbours Hellboy en de achterkant laat zien dat DFW ook wat leuke extra's heeft toegevoegd. De leeftijd: 16 jaar.

Dutch FilmWorks heeft een puike HD-schijf afgeleverd! De fraaie 2.39 : 1-weergave heeft prachtige kleuren en is haarscherp. Er is nauwelijks of geen ruis te zien en dat geeft de film een moderne, krachtige uitstraling. De visuele effecten die in de film met een voor het genre verhoudingsgewijs beperkt budget te zien zijn, doen het doorgaans redelijk. Leuk zijn uiteraard de vele praktisch effecten.

DFW houdt het wat betreft de audio basic. Er is een DTS-HD 5.1 geluidstrack toegevoegd die de gemiddelde kijker met een 5.1 set niet teleur zal stellen. Er zit bijzonder veel actie in de film en het geluid stuurt deze prima en vol door de gehele huiskamer.

Bonusmateriaal

Dutch FilmWorks heeft drie featurettes toegevoegd. De eerste is The Forever Warriors en deze duurt zo'n 25 minuten en gaat vooral over het verhaal, het bronmateriaal en de vele personages. Er zijn veel interviews en beelden van achter de schermen. De video Ye Gods and Devils: Creatures and Gear duurt bijna even lang en laat vooral de vele uitzinnige monsters uit de film zien. Veel van deze wezens zijn tot leven gewekt met poppen en dat maakt deze video eigenlijk een must-see.

In de laatste video Rise of the Blood Queen van zo'n 19 minuten wordt er vooral gekeken naar de opnamefase. Niet geheel onverwacht is regisseur Neil Marshall niet aanwezig tijdens de video's. DFW heeft de extra's niet laten ondertitelen.

Heb jij Hellboy gezien, en wat vond je ervan? En ben je van plan om deze film nog een keer te kijken?