Hoe Disney de mist in ging met het herintroduceren van 'Star Wars'

Hoe Disney de mist in ging met het herintroduceren van 'Star Wars'

De redenen waarom het niet de gehoopte comeback was voor de studio en de fans.

Het was in 2012 groot nieuws: Lucasfilm werd voor 4 miljard overgenomen door Disney en er zou in 2015 een nieuwe Star Wars-trilogie van start gaan. Het zorgde voor zowel vreugde als scepticisme bij de fans. De prequels waren voor velen al een grote teleurstelling geweest, kon men het dit keer wel goed doen?

Het antwoord lijkt vooralsnog nee. Met The Force Awakens speelde regisseur J.J. Abrams erg in op de nostalgie van de fans die het gevoel van de originele films wilden herbeleven. Dit resulteerde in een hoop herkauwwerk, maar ook in een vermakelijke film die boeiende nieuwe personages introduceerde. Het was een veilige doch vermakelijke herintroductie van de franchise, die over het algemeen goed ontvangen werd.

Bekijk de afbeelding
Daarna had Rian Johnson de taak om de lijn voort te zetten met zijn The Last Jedi. Hij had echter geen zin om op de nostalgie van de fans in te spelen en maakte een zeer eigenzinnige film. Dit viel nogal slecht bij een deel van de fans, die zich niet konden vinden in de gekozen koers. Dat terwijl de critici nog steeds overwegend positief waren over de film.

Bekijk de afbeelding
Voor het afsluitende deel keerde Abrams weer terug aan het roer. Helaas valt The Rise Of Skywalker nu overwegend slecht bij critici alsook de fans.

Waar ging het mis?
Bij het tweede deel van de nieuwe trilogie klonken er reeds kritiek dat er geen overkoepelend idee was voor deze nieuwe films. De vraag is of dit perse noodzakelijk was. Ondanks dat George Lucas graag zegt altijd een groter idee van zijn films te hebben gehad, blijkt dit in praktijk wel meegevallen te hebben. Echter hadden al deze films in de vorm van Lucas iemand met een overkoepelende visie om de boel te sturen, iets dat ontbrak bij de nieuwe films.

Bekijk de afbeelding
Zowel Abrams alsook Johnson wisten niet hun eigen stempel op de films te drukken. Waar Abrams zich te zeer druk maakte om het voor de fans goed te doen, wilde Johnson zich te weinig van de fans aantrekken en moest hij zich schikken aan de blauwdruk van zijn voorganger. Kan je dit beide filmmakers kwalijk nemen? Nee. Beiden werden met een kluitje het riet in gestuurd en deden dat op hun eigen manier. Het lijkt vooral erop dat Lucasfilm geen duidelijk idee had wat het van haar filmmakers verwachtte en wel op vastgestelde data films in de bioscopen wilde hebben. Een tijdsbestek van twee jaar per film, dat te kort is voor een fan om écht enthousiast te worden en voor een filmmaker om écht een goede film te maken. The Mandalorian laat zien dat je wel de meerderheid tevreden kunt stellen. Met één showrunner die de boel overziet en zorgt voor consistentie, plus een narratief dat nostalgie en vernieuwing succesvol weet te mengen.

Bekijk de afbeelding
Stel je voor dat Abrams en Johnson van meet af aan samen aan de hele trilogie hadden gewerkt, zonder harde deadlines. Misschien dat Star Wars momenteel dan een minder verhit onderwerp was geweest. Geld heeft Disney al kunnen verdienen aan Star Wars, maar willen ze dat zo houden, dan moeten ze de koers wat bijstellen. Zo was Solo: A Star Wars Story al het bewijs dat ook deze franchisefilms kunnen floppen.

NieuwsFilm

meest populair