Blu-ray

Blu-ray review 'Once Upon A Time... In Hollywood': de een na laatste film van Tarantino?

Vol met sterren is dit een vermakelijke en prachtige ode aan een voormalig Hollywood.

door Bram de Groot om 11:05 in Blu-ray
Regie: Quentin Tarantino | Cast: Leonardo DiCaprio (Rick Dalton), Brad Pitt (Cliff Booth), Margot Robbie (Sharon Tate), Emile Hirsch (Jay Sebring), Margaret Qualley (Pussycat), Julia Butters (Trudi), Austin Butler (Tex), Bruce Dern (George Spahn), Mike Moh (Bruce Lee), Damian Lewis (Steve McQueen), Al Pacino (Marvin Schwarz), e.a. | Speelduur: 161 minuten | Bioscooprelease: 15.08.2019 | FilmTotaal Recensie: 3,5 sterren

Het is de #9 van Quentin Tarantino en als we de verhalen moeten geloven waarschijnlijk zijn een na laatste film die hij regisseert. Met Once Upon A Time... In Hollywood levert hij ook een verrassend rustige film af met duidelijk minder geweld en coolheid dan in veel van zijn eerdere films. Toch is het een voor velen een prachtige titel, een vaak visuele ode aan wat Hollywood in zijn jaren liet zien.

In de States startte de $90 miljoen kostende Once Upon A Time... In Hollywood met een prima $41,1 miljoen, en eindigde wereldwijd op een nette $372,4 miljoen. De ontvangst was sterk met 85% op Rotten Tomatoes, met een uitstekende 7.83/10 als gemiddelde beoordeling.

De maffe wereld die Hollywood heet

In Once Upon A Time... In Hollywood is het 1969 als de tv-ster Rick Dalton (DiCaprio) en zijn vaste stuntdubbel Cliff Booth (Pitt) aan de bak proberen te komen in een filmindustrie die ze bijna niet meer herkennen. Rick ziet met lede ogen aan hoe Hollywood een nieuw tijdperk ingaat, waarin het toeval wil dat Daltons huis zich vlak naast dat van de beroemde Poolse regisseur Roman Polanski en diens mooie vrouw Sharon Tate bevindt.

4K UHD Blu-ray: Once Upon A Time... In Hollywood

Discs: 1 x 4K UHD | 1 x Blu-ray | Release: december 2019 | Beeld: 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8712609634358 | Met dank aan: Sony Pictures Home Entertainment

De schijven van deze uitgave van Once Upon A Time... In Hollywood zitten vastgeklikt in een stevige Steelbook. Op de voorkant één van de filmposters, met de gezichten van DiCaprio, Pitt en Robbie. Op de achterkant zien we de hond Brandy en op het losse velletje staat dat er 7 extra scènes zijn toegevoegd en een flinke reeks bonusmateriaal. De leeftijd: 16 jaar.

Beeld & geluid

De beeldkwaliteit van de 4K UHD-schijf is top. Uiteraard is het beeld niet super strak. Voor de tijdsgeest en waarschijnlijk ook omdat QT het graag in zijn films ziet, ligt er een lichte laag filmgrain over het beeld. Dit neemt niet weg dat de scherpte sterk is en de kleuren prachtig. Ook de zwartniveau is prima en dat zorgt voor een geweldige kijkervaring.

Het geluid komt op de UHD schijf via een DTS-HD 7.1 track binnen, dus niet via een Dolby Atmos track. Maar dit zal de nodige mensen niet veel uitmaken. De track klinkt namelijk sterk en ruimtelijk en het is uiteraard genieten van de vele muziek in de film. Naast de 4K UHD-schijf krijg je de film ook op Blu-ray, deze is overigens met een DTS-HD 5.1 geluidstrack.

Bonusmateriaal

Er is voor 25 minuten aan verwijderde scènes toegevoegd. Dit blijken zeven scènes te zijn met vooral veel beelden van de bekende personages. Ook met meer beelden van de Charles Manson. Daarnaast zijn er een aantal kortere featurettes, met een interview met Tarantino, de jaren 60-auto's, het productieontwerp, cameraman Bob Richardson en de uiteenlopende kostuums in de film. Vooral de video Restoring Hollywood - The Production Design of Once Upon a Time in Hollywood over het productieontwerp is aan te raden.

Wat vind jij van Once Upon A Time... In Hollywood?

Heb jij de nieuwste QT al gezien? Zo ja, ben je van plan om deze nog een keer te kijken? Of kijk je uit naar een misschien wel langere versie die mogelijk verschijnt? Laat het weten op de gebruikelijke plaats!