Once Upon A Time... In Hollywood (2019)

Het verhaal van een B-acteur en een stuntman in het Hollywood van 1969, met een dik Tarantino-sausje eroverheen.

door Ruud Vos om 23:33 in RECENSIES
Once Upon a Time ... in Hollywood poster
Regie: Quentin Tarantino Cast: Leonardo DiCaprio (Rick Dalton), Brad Pitt (Cliff Booth), Margot Robbie (Sharon Tate), Emile Hirsch (Jay Sebring), Margaret Qualley (Pussycat), Julia Butters (Trudi), Austin Butler (Tex), Bruce Dern (George Spahn), Mike Moh (Bruce Lee), Damian Lewis (Steve McQueen), Al Pacino (Marvin Schwarz), e.a. | Speelduur: 161 minuten | Jaar: 2019

Je moet het Quentin Tarantino nageven: hij doet weer eens zijn best om zich te vernieuwen. Nadat hij met The Hateful Eight zijn eigen grapjes ging herkauwen, is Once Upon A Time... In Hollywood een frisse wind. Een adempauze zelfs, want niet elke scène zit onder een dikke plamuurlaag van kunstmatige coolheid. Heel vaak gebeurt er verfrissend weinig in beeld, en dat maakt dit zijn meest ontspannen film in jaren. Niet dat deze misdaadkomedie in een historische context daardoor minder des Tarantino's is.

Hollywood, eind jaren zestig. Regisseur Roman Polanski en de zwangere actrice Sharon Tate vormen een gouden koppel. Ze betrekken het huis naast dat van Rick Dalton, een veredelde tv-cowboy wiens carrière in een dip zit. Hij krijgt sporadisch nog rolletjes toegeschoven als de schurk van de week; een teken dat het klaar is met hem. Zijn vaste stuntman Cliff Booth krijgt hij niet eens meer aan nieuw werk geholpen. Terwijl oud Hollywood aan het doodbloeden is, doen hippies hun intrede met nieuwerwetse fratsen. Kan Rick zich aanpassen om zijn carrière te redden?

Volgens Tarantino is dit zijn meest persoonlijke film. Hij heeft zelfs in interviews gezegd dat dit zijn 'memory piece' is, in navolging van Alfonso Cuaróns Roma. Zijn manier om dat te laten zien is door elk frame zo vol mogelijk te rammen met referenties naar bestaande films en andere popcultuur. Meer dan zijn voorgaande films - en dat is een hele opgave - oogt Once Upon A Time... als een slaapkamer van een tienermeisje dat volhangt met posters van lonkend mannenvlees, geen millimeter muur meer zichtbaar. Zodat wij weten met welke culturele bagage Tarantino deze film heeft gemaakt.

Het gaat pas echt knarsen op momenten dat een scène plotseling wordt stilgelegd voor een onnodige flashback die er puur voor een grapje in zit. Fans van Family Guy zullen ervan smullen. Zo zien we Dalton eventjes in een rol die hij misliep: die van Steve McQueen in The Great Escape. DiCaprio is erin gecomputerd. Daarna gaan we verder waar we gebleven waren. Tarantino past zulke geintjes toe met een flair en zelfvertrouwen die de dissonantie voor de meeste mensen zal gladstrijken. Het is zeker vermakelijk gebracht, maar er wordt al genoeg gespeeld met de historische context.

Charles Manson zit als een personage in de film. Eventjes maar. Veel meer aandacht is er voor zijn moordlustige sekte, de Manson Family. Waar dat naartoe werkt kan beter niet verklapt worden, maar het geeft deze film nog meer de schijn mee dat-ie echt ergens over gaat. En we weten allemaal wat schijn doet: bedriegen. Tarantino kleurt het verhaal in met historische context, maar vergeet mee te geven waarom die een lading heeft. Daarom móét je historische voorkennis hebben, anders krijg je sommige dingen niet mee. En dat is misschien te veel gevraagd van de Wikipedia-generatie.

Wel heel fijn: DiCaprio en Pitt werken heerlijk samen. Stuntman Booth is een nonchalante kerel met grote spierballen voor het cruciale moment. Een knakker met wie je een biertje wilt drinken. Met Dalton heb je vooral te doen. DiCaprio heeft een ongekend talent om de sukkelaar te spelen: hij hakkelt en zweet zich door de scènes heen waarin hij zich als acteur aan belangrijke mensen moet verkopen en faalt. Juist door het recht voor zijn raap te spelen zonder overdreven knipoog, etaleert DiCaprio de humoristische ondertoon in zijn personage.

Margot Robbie acteert schitterend als Tate, die bijna de hele film lang alleen maar op een roze wolk leeft, maar haar rol heeft verder nul diepgang. En als je weet wat de echte Tate is overkomen, voel je misschien wel waarom daarvoor is gekozen. Vooral de kleinere bijrolletjes kleuren de film. Tarantino heeft leuke namen opgetrommeld die vrij kort voorbij schieten, maar in die vlaag krijgt bijna iedereen de kans om zijn stempel te drukken. Vooral de dreigende Dakota Fanning en de voor haar leeftijd veel te wijze Julia Butters maken indruk. Van alle manieren waarop Once Upon A Time... in Hollywood is volgepropt, is dat waarschijnlijk de beste.

Het blijft allemaal een grote egoshow: kijk eens hoe geweldig Quentin Tarantino is. Het is maar goed dat hij diezelfde boodschap telkens weer op een spectaculair vermakelijke wijze kan brengen. Want van veel diepere betekenis moet deze zeer talentvolle filmmaker het niet echt hebben. Once Upon A Time... in Hollywood laat je wel op het puntje van je stoel zitten en schateren. Wat dat betreft levert Tarantino altijd wel. Maar hij heeft ook weer geleerd om even achterover te hangen. Dat deed hij na Jackie Brown nauwelijks.

25 Reacties

23VDV23

Uiterst vreemde recensie om te lezen met een nogal laatdunkende houding naar Tarantino die de eigenlijk verder potentieel interessante argumentatie te veel in de weg zit. Natuurlijk, smaak kun je niet helemaal uitschakelen, maar hij schemert hier wel heel erg door. En dan ben ik overigens niet eens de grootste fan van wat Tarantino na Inglourious Basterds heeft laten zien.

Mas7

Ik heb de recensie half gelezen, en zo min mogelijk meegekregen over het plot.

Maar wat ga ik aankomend weekend genieten van een film met een geweldige sixties-vibe en dito soundtrack. Ben zeer benieuwd naar welke kant ze opgaan én naar de samenwerking tussen Pitt en DiCaprio.

Ik kijk hier vanaf de aankondiging al naar uit, zeker nadat ik eind vorig jaar in het gebied, waar de film zich grotendeels afspeelt, heb overnacht. Ik kreeg toen al een creepy-gevoel bij de gedachte dat de Manson-moorden daar hadden plaats gevonden.

TheVault

5 sterren in de volkskrant. 3.5 hier. Ik ben benieuwd. Ga hem morgenavond in Belgie kijken (in NL is ie 16+ en in Belgie niet. Zoonlief wil hem ook graag zien)

Ang3l

Toch nog 3.5 met de vrije venijnige recensie? Valt me niet tegen Smiley face

StarWars-SGPer

Appart. Trouw had 4.5 ster dus ik denk dat het goedkomt. Ik ga hem vanavond zien

LeonardoPacino

Na alleen de inleiding te hebben gelezen, weet ik al dat ik met deze recencie echt 0,0 kan en wil doen, de vooringenomenheid spat er van af.

Ik ga, zoals altijd, lekker mijn eigen oordeel vellen zondag.

neo123

Ik heb wel tickets staan maar denk er toch over ze te annuleren na de meeste reviews. Wat ik vooral lees is dat je na een uur denkt waar gaat dit in godsnaam heen. Te veel verhaallijntjes die gestart worden maar nergens eindigen. Plus veel te lange speelduur.

Baba Yaga

Objectiviteit is ver te zoeken in deze recensie. Het lijkt wel alsof Quentin Tarantino de erfenis van de recensent heeft gestolen.

Sidney

Gisterenavond de film gezien en heb er fijn van genoten. Dicaprio en Pitt zijn fantastisch in hilarische scènes. De andere bekende acteurs in bijrollen zijn goed. Geen groot plot, geen groot verhaal, gewoon stuff happens and it's all good fun met sausje tragiek. En nog een tip, niet direct weglopen bij aftiteling.

Master Of Films

Was weer een fijne film van QT. Vooral lekker gelachen. Ophef rondom Sharon & Bruce dat in het nieuws rondzwerft slaat nergens op als je deze film hebt gezien.

Het is duidelijk niet gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. QT maakt weliswaar gebruik van echte personen, maar zet ze in zijn eigen verhaal. Hij gebruikte ook bestaande TV series zoals Lancer. Leuk dat vele QT cameo's voorbij kwamen. Tof dat Al Pacino weer eens in een goeie film zat, al was zijn rol helaas klein. Smiley face Oh ja Roman Polanski was gekleed als Austin Powers Smiley face

neo123 "Wat ik vooral lees is dat je na een uur denkt waar gaat dit in godsnaam heen. Te veel verhaallijntjes die gestart worden maar nergens eindigen. Plus veel te lange speelduur."
In dat geval is The Lion King een aanrader voor je. Smiley face

sxmg

Heerlijke film! In het begin beetje afwachtend, zo van, waar gaat dit heen... maar op een gegeven moment helemaal opgaan in de sfeer van vroegere tijden. Er hoeven geen actie helden aan te pas komen om deze film de moeite waard te maken, en dat is de kracht van deze film. Naderhand thuis de personages opgezocht, en dat zegt genoeg, interessante film! Een echte aanrader.

PRIME

Nou, nou, nou. Éen grote egoshow? Het is juist Tarantino's meest ingetogen film sinds.. Jackie Brown of Pulp Fiction. Een volledig ander tempo dan zijn laatste 3 films, alsof hij bijna onderuitgezakt eindelijk eens de tijd neemt om een wat rustiger verhaal te vertellen, waarin hij zijn liefde voor film en de 60's kwijt kan.

Fantastisch gespeeld, prachtige prent.

Civilian Supreme

Wat een vreemde recensie! Eigenlijk ook best wel negatief.
Ik ben ook niet zo'n Tarantino aanbidder maar zijn films zijn op Death Proof na toch altijd wel zeer vermakelijk. The Hatefull eight is 1 van mijn favorieten.
Deze ga ik aankomende week bekijken.

ToniGigi

Dit was wel een hele zure recensie.. Dat je de film 3,5 * valt ook eigenlijk totaal niet te rijmen met hoe je vervolgens over schrijft.
Ik snap ook niet dat filmtotaal een film van Tarantino laat recenseren door iemand die zo’n minachting heeft voor de maker.
Van mij hoef je er echt geen fanboy neer te zetten, en smaken verschillen natuurlijk, maar een beetje objectiviteit kan geen kwaad.

Ook jammer dat de enige boodschap die de recensent hieruit kan halen dat het allemaal gaat om hoe geweldig Tarantino is. Werkelijk schrijnend dat dát de enige boodschap is die je er als recensent uit kan halen. Er zit zo veel meer in!!

En dan nu wat betweterige ‘tips’
voor de schrijver: ????

Lees wat andere recensies van journalisten met wat meer ervaring, dan kom je er waarschijnlijk achter dat er veel meer in dit pareltje van Tarantino zit dan je beschrijft.
Hou je vooringenomenheid een beetje bij je. Niemand zit te wachten op een recensie waarbij de recensent ‘een persoonlijke vendetta’ met de maker heeft.

Gigan72

Deze film is gewoon top
Pitt is super maar DiCaprio die laat echt weer zien wat acteren is top acteur ... en Tarantino blijf aub gewoon films maken want dit is echt weer genieten zou echt zonde zijn als hij er nog maar 1 zal maken.

Joopie Bolero

Zwaar tegengevallen. Helaas, ik zeg het niet graag als Tarantino fan. De eerste twee uur gaat Tarantino volledig los met alles wat Hollywood in de tijd typeerde. Het voelt echter aan alsof hij de scenes willekeurig aan elkaar heeft geplakt. Elke scene begint zonder een duidelijke link te hebben met de vorige scene. Ik kwam er daardoor niet in en was daardoor ook niet onder de indruk van de laatste 30 minuten. Deze 'slasher' scene komt redelijk uit het niets en eindigt wat lafjes.

Boer

Wederom een geweldige Tarantino. Deze is wat subtieler dan zijn andere projecten en minder een crowdpleaser, maar Pitt en DiCaprio spelen geweldig en maken de film.

Pronk47

Gisteren gezien,om eerlijk te zijn ging ik niet voor het verhaal want dat stelde niet zo veel voor maar meer om DiCaprio en Pitt,en dat was acteren op het hoogste niveau en leuk om kurt Russell weer te zien.
alleen de film duurde na mijn smaak een beetje te lang.die hele scene van die overval op het einde paste niet helemaal in die film,maar voor de rest goeie humor mooie muziek dat gevecht Cliff Booth en Bruce Lee was top,dus zeker een aanrader.

Mas7

Ik ben net geweest: een Meesterlijke film.

Deze film moet je leren begrijpen. Hij is ook niet gemaakt voor de meeste filmkijkers.

Op zijn minst moet je op de hoogte zijn van de geschiedenis rondom de Manson Family én de daaropvolgende moorden. Daarnaast zit de film boordevol verwijzingen naar films, acteurs, locaties én een hoop ”filmfantasie” gebaseerd op filmgenres/-stromingen, nepfilms en odes. Daarnaast is er als rode draad een tijdlijn in de film verwerkt, dus als je die geschiedenisfeiten weet, werk je echt naar de climax toe.

Als je het bovenstaande meeneemt, dan is deze film onwijs geniaal in mekaar gezet.

Als je dit bovenstaande NIET meeneemt, dan is het een andere film en zullen reacties zijn dat het publiek er meer van had verwacht.

Fictie en geschiedenis lopen dwars door elkaar heen: Fantastisch geschreven door Tarantino. Zodra de eindscene is afgelopen, en de titels komen, dan snap je de film!

Daarnaast is het acteerwerk van de bovenste plank. Het duo Pitt en DiCaprio hebben een perfecte chemie en zij zijn de kracht én hart van deze film!

Ik ben het totaal oneens met de recensie, waarvan de schrijver blijkbaar geen achtergrondinformatie tot zijn beschikking had. Ook staan er een aantal spoilers voor scenes in, die door Ruud Vos worden verklapt. Zonde!

Deze film zal voor vele moeten rijpen en gaat er jaren over doen om bij het gros de stempel “meesterwerk” te krijgen!

ZaphodBeeblebrox

Net gezien en er mij goed mee geamuseerd. Pitt en vooral DiCaprio zijn fantastisch. Bij die laatste vergeet ik gewoon altijd dat hij acteert en is hij zijn personage. Margot Robbie was heerlijk om naar te kijken maar had haar als Sharon Tate toch een grotere rol willen zien spelen. Maar naar het einde toe snap je wel waarom de film niet op haar focust. Vind het wel één van de mindere films van Tarantino. Goed, maar niet zo geweldig als ik gehoopt had.

23VDV23

Gisteren gezien en ik vind het zelf absoluut bij de 5 beste films van Tarantino behoren, al kan ik mij voorstellen dat dat niet voor iedereen zal gelden. Het voelt in alles als één van zijn meest persoonlijke films en is op bepaalde moment zelfs nog verrassend teder. Uiteraard zitten er ook bekende Tarantino-esque uitbarstingen in, maar deze film leunt daar veel minder op dan bijvoorbeeld Django en Hateful 8, die wat mij betreft ook in een totaal andere categorie van zijn films vallen en mij minder konden bekoren dan bijvoorbeeld Inglourious Basterds. Met Once upon a time zoekt Tarantino in die zin ook weer wat nieuwe gebieden van zichzelf op en dat vond ik ontzettend verfrissend.

Bovenal, wat je ook van deze film vindt: het is in deze tijd ontzettend fijn dat er nog makers als Tarantino zijn die wel zowel bij publiek als bij studio's de reputatie hebben dat ze met grote budgetten mogen werken zonder dat ze in de franchise/cinematic universe hoek zitten. Het is wat dat betreft alsof je een dag lang in een grote stad hebt rondgelopen en niets anders heb gezien dan straten die werden gekleurd door Mcdonalds, Burger King, Subway of Kentucky Fried Chicken en je dan eindelijk in een zijstraat een écht restaurant tegenkomt. En dan ook nog een restaurant waar je blijft terugkomen voor die ene burger, steak of pasta omdat ze hem nergens anders zo maken als dáár.

Mav Damian

Heerlijke film! Enigste minpunt dat ik kan opkomen is Sharon Tate"Margot Robbie". Haar personages ging eigenlijk nergens over tot het einde kwam. Ik denk dat de bedoeling was dat Tarantino de kijkers wouw misleiden dat ze einde van de film dood ging.. Het is een slow burner sinds Jackie Brown. Voor mij maakt dat niet uit, maar zo te zien is dit voor vele wel iets vervelend. Er word meer vertelt over de omgeving hoe de jaren zestig eruitzag in Hollywood en ook de filmwereld daarvan. De setting was ook adembenemend. Het is jammer dat er stilletjes een einde aankomt voor Tarantino zijn werk. Tussen al deze remakes, reboots en sequels is het een verfrissing dat er zo'n film tussen zit.

A-Bat

Leonardo, Brat & zijn hond waren subliem!
QT heeft alweer een pareltje gemaakt, al kan ik mij wel inbeelden dat er veel mensen dit een saaie film zullen vinden.
Deze film is een ode aan de cinema van de jaren 60'.
Voor mij was dit samen met Midsommer de beste films van deze zomer. Nog meer van dat AUB!

Broodrooster

Deze Film onlangs gezien, zonder enige achtergrond kennis.
Het gevolg was ook dat ik enigzins verwarrend de bioscoop uit kwam lopen.
Later las ik wat er werkelijk was gebeurd met Sharon Tate, met die context achteraf alsnog zeer goede film.

Tarantino geeft een volledig eigen draai aan gebeurtenissen zoals je zou willen dat het in het echt gelopen zou zijn.

Uiteindelijk een fantastische film.

Movie-goer

Bij mij was wel wat bekend over de verhalen die in deze film aangehaald worden. Wat dat betreft is het wel grappig en soms ook spannend. Ik vond Leonardo di Caprio en Brad Pitt goed spelen. Toch vond ik het een beetje meer van hetzelfde qua strekking net zoals bij Inglorious Bastards en Django Unchained.

Je kunt spanning ook geweldloos in een film verwerken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Whiplash. Dat vond ik echt een geweldige film.

Once Upon a Time ... in Hollywood