Blu-ray review 'Downton Abbey' - Opnieuw een tv-succes naar het witte doek!

Komt er ook een tweede deel?

Bekijk de afbeeldingRegie: Michael Engler | Cast: Michelle Dockery (Lady Mary Crawley), Maggie Smith (Violet Crawley), Allen Leech (Tom Branson), Joanne Froggatt (Anna Bates), Laura Carmichael (Lady Edith Crawley), Kate Phillips (Mary), Imelda Staunton (Lady Bagshaw), e.a. | Speelduur: 121 minuten | Bioscooprelease: 12.09.2019 | FilmTotaal Recensie: 2.5 ster

In 2015 stopte de succesvolle dramaserie Downton Abbey van de zender ITV. Na zes seizoenen was het voor de cast en crew, en ook zeker de fans, echter nog niet genoeg. Er werd al snel ingezet op een bioscoopfilm - zonder Lily James, maar ook met nieuwkomers - en deze verscheen verleden jaar. Net als de serie was er succes voor Downton Abbey - De film en de bedenker Julian Fellowes en de cast hebben al gesproken over het verhaal voor een nog niet officieel aangekondigd vervolg.

In de States startte het minimaal $13 miljoen kostende Downton Abbey met een sterke $31,0 miljoen en eindigde wereldwijd op een prima $191,6 miljoen. Ook bij de critici deed het verlengstuk het goed met 84% op Rotten Tomatoes toch wat laag te noemen. De gemiddelde beoordeling is een 6.9/10. Bij het publiek scoort Downton Abbey nog beter met een 4.6/5 (94%).

Verder waar de serie eindigde

In Downton Abbey - De Film gaat de Britse koning George V met zijn gevolg een rondreis door Yorkshire maken, waarbij hij wil overnachten op Downton Abbey. Na bekend worden hiervan wordt er op Downton Abbey meteen hard gewerkt aan het voorbereidingen van dit koninklijke bezoek en wordt zelfs de hulp van de gepensioneerde butler Charles Carson ingeroepen om alles vlekkeloos te laten verlopen. Maar dit bezoek is niet zonder risico's. Immers, familielid Tom Branson is een Ierse rebel en de staf van de koning wil de taken van het personeel van Downton Abbey overnemen, wat zij zeker niet zullen accepteren.

Blu-ray: Downton Abbey

Discs: 1 x Blu-ray | Release: februari 2020 | Beeld: 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 5053083198220 | Met dank aan: Universal Pictures

Bekijk de afbeeldingDe schijf van deze uitgave van Downton Abbey zit vastgeklikt in een standaard blauwe blu-ray keepcase. Op de voorkant is de complete cast te zien en de achterkant laat zien dat er heel wat bonusmaterialen terug te vinden zijn op de schijf. De leeftijd: 12 jaar.

Beeld & geluid

Universal Pictures weet een prima Blu-ray uitgaven het schap in te sturen. De levendige film, die de sfeer uit de serie uiteraard meeneemt naar het witte doek, heeft een scherp beeld en pakkende, wat licht sobere kleuren om de setting aan te zetten. Van ruis is geen sprake waardoor het beeld spatzuiver aandoet.

De geluidstrack in DTS-HD 7.1 en laat het vele dialoog prima horen, met muziek van componist John Lunn die uiteraard ook betrokken was bij de serie, maar opvallend genoeg ook bij een serie als The Walking Dead.

Bonusmateriaal

De extra's op de schijf zijn divers en dat maakt het tot een mooi geheel. Zo is er de recap Downton Abbey Series Recap van slechts 10 minuten, dus dit is een echte opfrisser. Ook zijn er een paar verwijderde scènes en een track met audiocommentaar van regisseur Michael Engler.

Ook zijn er featurettes, al zijn die wel wat kort. In The Royal Visit is er een oppervlakkige blik op de film, True to the Twenties zoomt in op het productieontwerp, Welcome to Downton Abbey kijkt naar Highclere Castle en The Brilliance of Julian Fellowes gaat over de bedenker van de serie / film. En dan laat Upstairs & Downstairs Cast Conversations flink wat interviews zien met de hoofdrolspelers.

Wat vind jij van de Downton Abbey-film?

Was jij onder de indruk van Downton Abbey? En ben je van plan om deze nog een keer te kijken? Laat het weten op de gebruikelijke plaats!