Hoe je een succesvolle gameverfilming moet maken en de vloek kan doorbreken

Hoe je een succesvolle gameverfilming moet maken en de vloek kan doorbreken

Paul W.S. Anderson heeft er wel wat over te zeggen.

Paul W.S. Anderson is er als een van de weinige regisseurs in geslaagd om succesvolle gameverfilmingen te maken. Die blijken voor Hollywood steevast moeilijk om te maken. Vermoedelijk vooral door het continue schipperen tussen de nieuwkomers en de fans van de games, die natuurlijk veel verwachten.

Gelukkig heeft Anderson heel wat ervaring opgedaan met onder meer Mortal Kombat uit de jaren negentig en de hele Resident Evil-filmreeks. En nu brengt hij ons Monster Hunter, de volgende gameverfilming. In een interview met Screen Rant legt hij uit wat volgens hem de sleutel tot een succesvolle gameverfilming is.

Hoe dan?
Anderson legt de vinger precies op de juiste plek: er moet een balans gevonden worden tussen het publiek bereiken dat van de game houdt, en een volledig nieuw publiek. "Ik denk dat je trouw moet blijven aan de grondvesten van het spel. Maar ik geloof ook dat je je bewust moet zijn van het dunne koord waar je op moet balanceren, want je maakt een film zowel voor fans die het bronmateriaal kennen, als voor mensen die er niets van af weten. Mortal Kombat werkt voor beide publieken, en ik ben mij altijd bewust van dat koord. En dat is waarom sommige hardcore fans niet blij zijn met dingen die we veranderen."

"Maar eerlijk gezegd doen we echt ons best om een verhaal te vertellen dat niemand uitsluit. Ik denk dat je dat niet wil doen. Je wil niet dat mensen zeggen: 'Ik heb de game niet gespeeld, dus die film is niet voor mij gemaakt'. Je wil dat zowel de mensen die de game spelen, als de mensen die hem niet spelen, denken: 'Dat is echt heel gaaf'."

NieuwsFilm

meest populair