Ondanks het feit dat Mank wordt genoemd als een serieuze kandidaat voor de Oscars, heeft Fincher hier iets minder vertrouwen in: ''De enige reden waarom we dit soort gesprekken voeren, is vanwege het gebrek aan verbeeldingskracht namens de mensen die de verwachtingen van het publiek op gedragsgebied hebben aangepast. Er zijn maar echt twee seizoenen voor films. Zo is er de 'spandex zomer' en 'kwelling winter' Je maakt je film voor een van de twee seizoenen. En als je het mist, val je in een van die andere twee seizoenen, die nominaal stortplaatsen zijn. Is dat logisch?''.
Lastig
De 57-jarige regisseur zegt dan ook dat het vandaag de dag lastig is een goede film te maken: ''Tenzij je een blockbuster maakt met een Happy Meal-component, is niemand geïnteresseerd''. Fincher mag dan wel een grote naam zijn, hij heeft vele jaren moeten 'vechten' om Mank te kunnen maken. Hiervoor sloeg de regisseur (opnieuw) de handen in elkaar met Netflix. Recentelijk tekende hij dan ook nog een 4-jarig contract bij de streaminggigant.
Fincher is dan ook een fan van streamingdiensten. Zo zegt hij dat er niet dezelfde druk is op openingsweekenden als wanneer een film wordt uitgebracht via een bioscoopdistributeur, en dat de film zal voortleven in de bibliotheek van de dienst. Zo grapt hij: ''Het niet bepaald een slim businessplan om een liefdesbrief te maken voor een andere film die op [rivaliserende streamingdienst] HBO Max staat. Maar luister, als we alleen de dingen deden die slim waren, zouden er waarschijnlijk alleen films van Marvel, Star Wars en Jurassic Park zijn''.
Hyenas
Het feit dat Tom Hooper beste regisseur heeft gewonnen voor King's Speech ipv Fincher voor Social Network is waarom ik Oscars niet serieus neem.
Fincher heeft wel een punt met het 2 seizoenen voorbeeld. Je hebt tegenwoordig de grote zomer blockbusters en de oscar dramas in de herfst/winter. Ik hoop in ieder geval dat deze man de creatieve vrijheid blijft krijgen zodat hij meer fantastische films en series kan blijven maken. Hopelijk betekent dit ook dat we een 3de seizoen van Mindhunter gaan krijgen.
David Mills
Heel vreemd dat zijn films weinig oscarnominaties hebben gekregen: mijn all time favourite Seven maar 1 nominatie maar wel een moeilijk jaar met Braveheart. Fightclub ook maar 1 nominatie maar dat was in een kansloos jaar met Gladiator. Social Network 8 nominaties en 3 wins maar niet in de belangrijkste categorieën. De concurrentie was ook in 2011 wel erg hoog. Gewoon pech gehad...@ Hyenas, The king’s speech is echt wel een fantastische film, geen schande om van te verliezen.
Hyenas
@David Mills; Ik vind The King's Speech een oke film maar niet meer. Typisch gevalletje "hoe krijg ik een Oscar nominatie" voor mij. 10 jaar later kan ik je niet meer vertellen hoe die precies in elkaar zit terwijl The Social Netwerk echt een meesterwerk is naar mijn mening.
Het gaat mij meer om beste regie. De regie van Fincher in The Social Network was zoveel interessanter, technisch knap in elkaar gezet en innovatiever terwijl Tom Hooper voor The King's Speech het enorm op safe speelde. Misschien is dat de reden dat hij gewonnen heeft maar voor mij had Fincher daar zeker zijn Oscar voor moeten binnen halen. Er is dit jaar weinig concurrentie voor Mank dus als dat een top film gaat worden kan het zijn jaar zijn. Maar goed uiteindelijk zeggen Oscars natuurlijk geen drol
centr1no
Wat een gezever weer.
Ik weet zeker dat als Fincher bij de studio's aangeklopt had met een 'normaal' project i.p.v. 'Mank', dat gewoon niet interessant lijkt voor een grote doelgroep, hij best een bakje geld had gekregen.
Net als Scorsese die zo nodig 200 miljoen wilde hebben voor een zoveelste gangsterfilm.
Ik heb dit gestoorde gedrag ook bij kunstschilders, beeldhouwers e.d. gezien. 'Ik heb iets prachtigs gemaakt, maar niemand wil het kopen.'
Het mag dan wel 'cultureel verantwoord' of 'echte cinema' zijn, maar dat betekend niet automatisch dat mensen het leuk gaan vinden, laat staan er geld aan uit willen geven.