Legendarische filmmuziek: Star Wars Episode IV (deel 1)

Legendarische filmmuziek: Star Wars Episode IV (deel 1)

Meesterwerk van John Williams

Welkom bij de eerste editie van de serie 'Legendarische filmmuziek', waarin legendarische soundtracks onder de loep worden genomen. In deze eerste editie staat de muziek van de allereerste Star Wars film op het programma. Mocht je de film nog niet gezien hebben (wat we uiteraard betwijfelen), er kunnen spoilers in dit artikel zitten.


Lees ook deel 2 en deel 3 van de artikelenreeks over A New Hope.


Star Wars, inmiddels ook wel Star Wars Episode IV: A New Hope genoemd, kwam uit in 1977 en werd geregisseerd door George Lucas. In de hoofdrollen zien we onder meer Mark Hamill als Luke Skywalker, Harrison Ford als Han Solo en Alec Guinness als Obi Wan Kenobi.

De soundtrack werd geschreven door de legendarische componist John Williams. De soundtrack won een Oscar, een Golden Globe én een BAFTA voor beste muziek. Daarnaast won de score drie Grammy's: twee voor de gehele score en één voor de main title.

Main Title
De titelsong van Star Wars, voor nu even 'main title' genoemd, staat tot op de dag van vandaag bekend als het icoon van het Star Wars universum. In dit stuk muziek maken we kennis met een aantal herkenbare thema's, die we ook wel leitmotieven noemen.



Met de eerste noten (que) horen we de fanfare van Star Wars, die we in de films uit de Skywalker Saga (episode I tot IX) ook blijven horen. Dit stuk fanfare komen we later in de film meerdere malen tegen, bijvoorbeeld in deze heldhaftige scene in de Death Star.

Fanfare
In deze fanfare hebben vooral het koper en het slagwerk de overhand: hoorns, trompetten, trombones en groot geweld op het slagwerk zijn de instrumenten die Williams hiervoor gebruikt. Als inspiratiebron voor deze fanfare maakte Williams gebruik van het thema van Kings Row, gecomponeerd door Erich Wolfgang Korngold, geschreven in 1941. Zoek de verschillen.

Na het heldhaftige Fanfare-gedeelte komen we in een rustiger vaarwater, de b-sectie van het hoofdthema. Hier horen we vooral de strijkers en wordt gekenmerkt door lange lijnen (de zogenaamde legato's) en mooie tegenmelodieën vanuit onder meer het hoog koper en de houtblazers. Ook dit leitmotief horen we later terug, zoals in het slotstuk Throne Room.

Piccolo
In de main title bestaan er naast leitmotieven ook incidentele motieven. Daar zit er in deze 'main title' ook eentje van: de zogenaamde Starry Night Piccolo. Deze had volgens Williams geen diepere betekenis, maar kwam wel nog één keer terug: in de opening van Episode VIII: The Last Jedi.



Rebellen
Bijna aan het eind van het originele 'Main Theme' horen we ook een leitmotief dat later bekend is komen te staan als de 'Rebel Fanfare', welke opduikt als de rebellen een grotere rol krijgen in het verhaal. Ook dit thema is een kroonjuweel uit de Star Wars-soundtrack geworden, want in elke film (inclusief de spin-offs) komt dit thema op één of andere manier wel terug, zoals tijdens de TIE Fighter attack in deze film.

Deel 2
Omdat we nog lang niet uitgesproken zijn over de legendarische soundtrack van de eerste Star Wars-film, gooien we er gewoon binnenkort nog een tweede deel achteraan. Hierin duiken we wat dieper in de thema's die Williams voor alle vaste karakters heeft bedacht en geschreven.

Als jullie nog ideeën voor legendarische filmmuziek hebben, laat dat dan hieronder weten. Misschien dat we deze dan ook binnenkort onder de loep kunnen nemen!

NieuwsFilm

meest populair