Interview met Roel Haanen

Aan de vooravond van het 23e Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF) sprak FilmTotaal met programmeur Roel Haanen.

[header]Aan de vooravond van het 23e Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF) sprak FilmTotaal met programmeur Roel Haanen.[/header]Aan de vooravond van het 23e Amsterdam Fantastic Film Festival (AFFF) sprak FilmTotaal met programmeur Roel Haanen. Samen met Mark van den Tempel, Phil van Tongeren en festivaldirecteur Jan Doense bekeek Haanen, redacteur van Schokkend Nieuws, hét horror-, sf-, fantasy- en cultfilmmagazine, vele tientallen films om tot een uitgebalanceerd en zo sterk mogelijk aanbod te komen voor deze editie van het AFFF.

Hoe beginnen jullie aan zo’n enorme klus om wereldwijd het beste uit het enorme aanbod aan fantasy, horror, anime, cult en sciencefiction te kiezen?

Het is nu het vierde jaar dat ik meewerk aan de programmering voor het AFFF en dit jaar zijn we in de gelukkige omstandigheid dat we met vier programmeurs zijn. Het was daardoor mogelijk om nog meer films te bekijken. Het aanbod verdelen we onder ons vieren, waarbij ik met name de onafhankelijke Amerikaanse en Europese films voor mijn rekening neem, voor zover die nog niet door distributeurs zijn aangekocht. De grote titels die al een distributeur hebben, probeert Jan binnen te halen. Mark heeft zich vooral met Azië en anime beziggehouden en Phil bekeek films uit alle windstreken, die hij voorziet van zijn zeer gewaardeerde mening.

Hoe moeten wij ons dat voorstellen? Reizen jullie het gehele jaar speciaal voor het AFFF overal naartoe om films te bekijken in groezelige achterkamers en duistere projectiezaaltjes?

Mark en Phil zijn op het Spaanse filmfestival van Sitges geweest, waar elk jaar veel nieuwe titels te zien zijn. Verder is het een kwestie van het internet afstruinen en contacten onderhouden om de rechthebbenden te achterhalen, zodat die ons een dvd kunnen sturen. Bij de wat kleinere titels kom je dan vaak bij de maker zelf uit, die je persoonlijk een dvd opstuurt. Als we een film willen hebben, moeten we onderhandelen over de voorwaarden waaronder we een film kunnen vertonen. Soms gaat dat makkelijk, bij andere films is het weer wat lastiger.

En als jullie vieren dan tot een aantal persoonlijke favorieten zijn gekomen, hoe wordt dan bepaald welke tot de uiteindelijke selectie gaan behoren?

Alles staat ieder jaar weer opnieuw in dienst van een goed uitgebalanceerd programma. Als je bijvoorbeeld al tien aardige slasherfilms hebt gezien, word je kritischer op dat specifieke aanbod. Toch dicteert het aanbod altijd het programma. Als er bijvoorbeeld geen noemenswaardige titels uit Zuid-Amerika te vinden zijn, zullen we niet koste wat kost er eentje kiezen om dat werelddeel vertegenwoordigd te laten zijn.

Het fantastische filmfestival van Brussel zit vlak voor het AFFF. Zitten jullie elkaar niet in de weg wat betreft de programmering, de gasten en de te verdelen prijzen, omdat beide festivals in dezelfde fantastische filmvijver vissen?

Er zit natuurlijk wel veel overlapping in, maar daar hebben we juist een deugd van gemaakt door voor enkele titels die op beide festivals draaien de transportkosten te delen. En verder is het alleen maar prettig dat er zo veel aandacht is voor dit specifieke genre, dus concurrenten zijn we niet van elkaar.

Dit jaar is Terry Gilliam de hoofdgast van het AFFF. Hebben jullie voor Gilliam gekozen omdat de eregast van vorig jaar, de regisseur-producent Roger Corman, misschien een te onbekende naam was bij het grote publiek?

We hebben een lijst met namen die volgens ons een Career Achievement Award verdienen. Daar kiezen we er elk jaar één uit. Er zijn vele redenen aan te geven waarom iemand niet of juist wel wordt uitgekozen tot eregast, en twee belangrijke redenen zijn de beschikbaarheid en de timing. Als bijvoorbeeld een beoogd eregast in datzelfde jaar al een vergelijkbare eer ten deel viel, dan wachten we nog een jaartje.

Dus de keuze voor Gilliam is geen teken dat het AFFF meer mainstream wordt?

Als er één filmmaker de fantasie centraal heeft gesteld in zijn werk, dan is dat Gilliam wel, die daarmee de erkenning van het AFFF dik verdient. Dat heeft niks met mainstream te maken. Wel merken we dat bij veel mensen nog altijd het idee heerst dat het AFFF een horrorfestival is. Het gaat op dit festival om de verbeelding, niet om angst en bloedvergieten. Je ziet dat ook in de programmering: we doen ons best om een zo breed mogelijk aanbod te creëren van de fantastische film, waarvan horror maar één deel uitmaakt.

Heb je voor deze 23e editie nog aanraders?

We hebben dit jaar een uitzonderlijk sterk aanbod. Eén van de leukste ontdekkingen is Firefly, een fantasy-thriller waarin vier verhaallijnen te herleiden zijn tot één groot mysterie. Deze independent werd gemaakt door Peter Marcy voor slechts zesduizend dollar. Toen ze zich aanvankelijk aanmeldden bij de filmwebsite IMDb, wilden die er niet eens aan, omdat het een te kleine productie zou zijn. Wij vonden ‘m in elk geval fantastisch en ik hoop dan ook dat deze film hoge ogen gaat gooien.



Lees meer over het Amsterdam Fantastic Film Festival op onze speciale [urlnoblank=http://www.filmtotaal.nl/module.php?section=afff07]AFFF-pagina[/urlnoblank].



NieuwsFilm

meest populair