Land of the Dead (2005)

The dead shall inherit the Earth.

Heeft zijn publiek op die manier weinig exclusiefs meer te bieden.
play

6,3 details

  • 93 Min
  • Horror
  • Sci-Fi
  • Thriller
  • Canada
  • Frankrijk
  • Verenigde Staten

De levende doden hebben de de Aarde definitief in hun greep gekregen en de laatste overlevende mensen hebben zich in een versterkte stad teruggetrokken. Hun enige verweer tegen de ondoden is een enorme tank, de Dead Reckoning, die in het bezit is van de steenrijke Kaufman. De rest van de bevolking heeft het helaas wat minder goed en moet dagelijks keihard vechten om de ondoden buiten de stadsmuren te houden.

Regie
George A. Romero
Cast
John Leguizamo, Dennis Hopper, Simon Baker, Asia Argento, Shawn Roberts, Robert Joy, Tony Nappo, Boyd Banks, Eugene Clark, Tony Munch, Jennifer Baxter, Joanne Boland, Pedro Miguel Arce, Jasmin Geljo, Maxwell McCabe-Lokos.
Budget
$ 15.000.000
Opbrengst
$ 46.770.602
Release
24.06.2005

Filmtotaal Recensie

Regie: George A. Romero | Cast: Simon Baker (Riley), John Leguizamo (Cholo), Dennis Hopper (Kaufman), Asia Argento (Slack) e.a. | Speelduur: 93 min.

Hoe verandert de mens als zijn vertrouwde omgeving plaats maakt voor chaos en wanorde? Al sinds de uitvinding van de camera is het een van de favoriete en meest dankbare onderwerpen geweest in de filmgeschiedenis. De verbeelding ervan is bijna altijd een afspiegeling van de tijdsgeest. Charlie Chaplin liet in The Great Dictator zien dat er zelfs in tijden van oorlog ruimte moest zijn voor hoop en om een recenter voorbeeld aan te halen zagen we in enkele scènes uit Spielbergs invasiefilm War of the Worlds hoe mensen in staat waren tot moord om met de veerboot mee te kunnen naar een ‘veilige plek’.

Hoewel film natuurlijk altijd een afspiegeling is van zijn tijd kun je stellen dat er voor 1968 in ieder geval geen horrorfilms waren die zulke thema’s behandelden; ze waren vaak alleen maar geïnteresseerd in de chaos zelf. Met Night of the Living Dead maakte George A. Romero misschien wel een van de eerste intelligente griezelproducties, het was in ieder geval de eerste zombiefilm met hersenen. De waggelende levende doden vervulden slechts een bijrol en waren ondergeschikt aan de werkelijke attractie: de hoog oplopende spanningen binnen een groepje compleet uiteenlopende mensen, die zich in een huis schuilhielden en gedwongen waren met elkaar te overleven. Vooral met het buitengewoon verontrustende einde maakte Romero een stevig slotpleidooi: als orde en controle wegvallen komt het primitieve dier in de mens naar boven, die in de eerste plaats altijd voor zijn eigen leven kiest boven dat van een ander. Bij een recente blik op deze onvolprezen klassieker kon ik mijn gedachten naar de huidige situatie in New Orleans en de schandalige wijze waarop de Bush-regering daarmee is omgegaan maar met moeite onderdrukken. Romero bleek al aan het begin van zijn carrière een scherp observator en bewees bovendien dat maatschappijkritiek vermomd als een ogenschijnlijk goedkoop ogende horrorfilm uiterst effectief werkte.

videotrailers & clips

alle artikelen (10)

Land of the Dead Nieuwsberichten