Thank You for Smoking (2005)

For tobacco's Nick Naylor, it's just another day at the office

Cynische, doch verrassend genuanceerde film waar zowel fanatieke rokers als milieufreaks zich uiteindelijk in kunnen vinden.
play

7,3 details

  • 92 Min
  • Komedie
  • Drama
  • Verenigde Staten
92 Min Verenigde Staten

Als woordvoerder van Big Tobacco heeft Nick Naylor de pittige taak om de rechten van rokers en sigarettenfabrikanten te verdedigen in de hedendaagse neopuriteinse cultuur. Maar Nick blinkt uit in wat hij doet. Terwijl hij wordt geconfronteerd met gezondheidsfreaks die alle tabak willen verbannen en een opportunistische senator die gifetiketten op de sigarettenpakjes wil hebben, begint Nick een PR offensief. Hij verschijnt in talkshows, weet met zijn gladde praat de gevaren van roken van de hand te wijzen en neemt een super-agent (Rob Lowe) uit Hollywood in de arm om roken in films te promoten. Hiermee trekt Nick de aandacht van de baas (Robert Duvall) van de tabaksindustrie maar ook van een onderzoeksjournaliste (Katie Holmes), die voortvarend aan de slag gaat om Nick te onderzoeken. Nick blijft beweren dat hij zijn werk alleen doet om de hypotheek te kunnen betalen, maar begint zich wel af te vragen wat voor invloed zijn woorden en daden op zijn zoon Joey hebben....

Regie
Jason Reitman
Cast
J.K. Simmons, Aaron Eckhart, Maria Bello, David Koechner, Marianne Muellerleile, Jeff Witzke, Todd Louiso, Cameron Bright, Mary Jo Smith, Courtney Taylor Burness, Jordan Garrett, Eric Haberman, Jordan Orr, Joan Lunden, Alex Diaz.
Budget
$ 6.500.000
Opbrengst
$ 24.793.509
Release
05.09.2005

Filmtotaal Recensie

Regie: Jason Reitman | Cast: Aaron Eckhart (Nick Naylor), Cameron Bright (Joey Naylor), William H. Macey (Senator Finistirre), Katie Holmes (Heather Holloway), | Speelduur: 92 min. Jaar: 2005

Het gaat er niet om de waarheid in pacht te hebben, maar altijd met geloofwaardige argumenten aan te komen. Overtuigingskracht is Nick Naylors sterkste troef bij zijn werk als lobbyist voor het concern Big Tobacco en daar is hij zich goed van bewust. Sinds de schreeuwerige anti-rookteksten op sigarettenpakjes hoeft nu echt niemand meer verteld te worden dat het opsteken van een peuk onverstandig is, dus je moet als zakenman die nicotine aan de man moet brengen van goeden huize komen om niet het predikaat smerige geldwolf opgeplakt te krijgen. Naylor verstaat zijn vak zo goed dat hij bij een talkshow moeiteloos een debat wint van anti-rokers die zelfs een aan kanker lijdend jongetje als trofee hebben meegebracht. Naylor is de charmante duivel die je nog bijna doet geloven dat je er beter eentje op kunt steken.

Doordat de vrijheid van rokers steeds verder wordt ingeperkt en gepleit wordt voor een strengere wetgeving, bestaat het grootste gedeelte van de gesjeesde handelaar uit het aanvechten van dit preventiebeleid. Hij houdt zich scherp door met zijn twee enige vrienden (de een zet zich in voor alcoholgebruik, de ander voor wapens) zijn talenten te trainen door middel van een verbaal wedstrijdje ‘wie veroorzaakt met zijn werk de meeste doden en hoe verdedig je dit feit’. Ze noemen zichzelf dan ook zonder ironie de MOD (Merchants of Death). De baas van de tabaksfirma laat Naylor zijn zelfbedachte missie zelfs in Hollywood uitvoeren om acteurs weer massaal aan het roken te krijgen in films. Producer Jeff Megall (Rob Lowe die in zijn oriëntaals ingerichte kantoor rondloopt in een kimono) raakt er door beïnvloed en stelt voor om Brad Pitt en Catherine Zeta Jones in een sciencefictionproductie na een stomende seksscène een sigaret te laten opsteken.

videotrailers & clips