• 120 Min
  • Komedie
  • Muziek
  • Drama
  • Verenigde Staten

Filmtotaal Recensie

Regie: Ang Lee | Cast: Demetri Martin (Elliot Tiber), Imelda Staunton (Sonia Teichberg), Emile Hirsch (Billy), Liev Schreiber (Vilma), Henry Goodman (Jake Teichberg), Eugene Levy (Max Yasgur) e.a. | Speelduur: 110 minuten | Jaar: 2009

Twee filmmakers die normaal gesproken garant staan voor zwaarmoedige films die het vaak goed doen op het internationale festivalcircuit, komen deze week in de Nederlandse bioscopen met een heel ander soort film. Ken Loach komt met het voor zijn doen opmerkelijk luchtige Looking for Eric en ook Ang Lee had, na Brokeback Mountain en Lust, Caution, wel eens behoefte aan een luchtigere film. Taking Woodstock is het geslaagde eindresultaat.

Een film met Woodstock in de titel schept vanzelfsprekend zekere verwachtingen. In het veertigste herdenkingsjaar van het legendarische rockfestival blijft de mythe van het evenement onverminderd groot en wordt het nog steeds gezien als een keerpunt in de wereldgeschiedenis. Lee en zijn vaste scenarist James Schamus concentreren zich in hun film meer op de organisatie van het concert dan op het daadwerkelijke evenement zelf. De film is gebaseerd op de memoires van Elliot Tiber, een man die per ongeluk een cruciale rol zou spelen bij het organiseren van het festival. Tiber, in de film prachtig neergezet door Demetri Martin, werkt in 1969 bij het hotel van zijn ouders, dat in grote financiële moeilijkheden verkeert. Toeristen blijven uit en zijn eigenzinnige ouders lijken de ernst van de situatie niet goed in te zien. Tiber ziet dan ook een grote kans om gasten te trekken als hij leest dat een naburige stad, waar een groot muziekfestival voor hippies zou worden georganiseerd, de vergunning hiervoor heeft ingetrokken. Hij regelt snel een vergunning en introduceert de organisatoren van het concert aan Max Yasgur, op wiens erf het concert uiteindelijk zal plaatsvinden. De voorbereidingen op het concert zijn dan al in volle gang en langzaam wordt duidelijk dat de organisatie de animo heeft onderschat en er misschien wel een half miljoen mensen op af zullen komen.

videotrailers & clips

alle artikelen (1)

Taking Woodstock Nieuwsberichten