The Turin Horse
De laatste film van de Hongaarse cineast Béla Tarr schrikt af door de sobere setting, dertig lange trage shots en gebrek aan plot. Als je je eraan overgeeft, beleef je een meesterwerk.
play

8,2 details

  • 146 Min
  • Drama
  • Hongarije
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Zwitserland
  • Verenigde Staten
146 Min Hongarije

De film is vrij geïnspireerd op een episode die het einde van de carrière van filosoof Friedrich Nietzsche heeft gemarkeerd. 3 januari 1889, op de Piazza Alberto in Turijn, is Nietzsche ooggetuige van het slaan van een paard. De huilende Nietzsche sloeg zijn armen om een uitgeput en mishandeld tuigpaard. Na deze gebeurtenis schreef de filosoof nooit weer en daalde af in waanzin en stilte. Maar wat gebeurde er met het paard? Vanuit dit uitgangspunt, ‘Het Paard van Turijn’, gaat Tarr de levens verkennen van de koetsier (Krobot), zijn dochter (Bok) en het paard.

Alt titel
A Torinói ló
Regie
Béla Tarr
Ã?gnes Hranitzky
Cast
János Derzsi, Mihály Kormos, Erika Bók, Ricsi, Mihály Ráday.
Release
15.02.2011
Release NL
20.10.2011

Filmtotaal Recensie

Regie: Béla Tarr, Ágnes Hranitzky Cast: János Derzsi (boer Ohlsdorfer), Erika Bók (Ohlsdorfers dochter), Mihály Kormos (Bernhard), e.a. | Speelduur: 146 minuten | Jaar: 2011

Béla Tarr heeft alles uit zijn carrière gehaald wat er inzat. Op tweeëntwintigjarige leeftijd presenteerde de Hongaarse filmmaker zijn eerste speelfilm. Ruim drie decennia later houdt hij het voor gezien. Het meeslepende The Turin Horse zal zijn laatste regieproject zijn. Het werk van Tarr is stevige kost. Lange filosofische shots, ruw sociaal-realisme dat schatplichtig is aan het werk van collega Andrei Tarkovsky, minimalistisch en altijd in zwart-wit. Zijn Sátántangó duurde ruim zeven uur dus ga er maar aanstaan. Zijn werk heeft als grote gemene deler een langzaam tempo met een enorme aantrekkingskracht. Tarr schonk ons een overzichtelijk oeuvre, dat een stuk minder makkelijk wegkijkt. Bij zijn laatste is het niet veel anders. Een waardiger afscheid van het filmtoneel is ondenkbaar.

Tarr had het idee voor The Turin Horse als sinds de jaren tachtig in zijn hoofd toen hij een bekend verhaal over de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche hoorde. Tijdens zijn verblijf in het Italiaanse Turijn aan het eind van de negentiende eeuw stuitte Nietzsche op een opstandig paard dat door zijn eigenaar mishandeld werd. De filosoof maakte een eind aan de wreedheden, omhelsde het edele dier en viel snikkend van verdriet flauw. De gebeurtenis zorgde voor een instorting van de grote denker en zijn aanvankelijk laatste woorden “moeder, ik ben dom”. Vervolgens leefde Nietzsche nog tien jaar door zonder ook maar een woord over zijn lippen te krijgen.

videotrailers & clips