Somewhere Tonight (2011)

An Unexpected Love Story

5,8 details

  • 85 Min
  • Komedie
  • Drama
  • Romantiek
  • Verenigde Staten
  • Nederland
85 Min Verenigde Staten

Deze stedelijke fabel is gebaseerd op Theo van Gogh’s 06 en vertelt het verhaal van twee eenzame inwoners van New York, die gezelschap proberen te vinden via een sekslijn.

Alt titel
1-900
Regie
Michael Di Jiacomo
Cast
John Turturro, Max Casella, Elizabeth Marvel, Lynn Cohen, Katherine Borowitz, Kathleen Mangan, Stelianie Tekmitchov, Ellana Bershadscky, Jonah Markle, Kevin Mangan, Ivy, Cheryl Crow.
Release
08.07.2011
Release NL
21.06.2012

Filmtotaal Recensie

Regie: Michael Di Jiacomo | Cast: John Turturro (Leroy), Katherine Borowitz (Patti), Lynn Cohen (Mevr. Pecorino), Max Casella (Fred), Elizabeth Marvel (Martha), e.a. | Speelduur: 85 minuten | Jaar: 2011

Somewhere Tonight is het slotstuk van het ‘Triple Theo’-project, de trilogie Amerikaanse remakes van films van wijlen Theo van Gogh. Films uit het oeuvre van de Nederlandse cineast die in retrospectief een soort drieluik over de strijd tussen de seksen vormen. Als hommage aan de in 2004 vermoorde Van Gogh verfilmde Steve Buscemi in 2007 Interview en nam hij met Sienna Miller de rollen van Pierre Bokma en Katja Schuurman over. Daarna volgde Blind Date, gemaakt door acteur en regisseur Stanley Tucci en met hemzelf en Patricia Clarkson in de hoofdrol. Nu is er Somewhere Tonight, gebaseerd op Van Goghs 06. Zijn succesvolste film en de enige die ooit de Amerikaanse bioscoop haalde.

Waar Interview en Blind Date redelijk trouw bleven aan hun origineel, neemt de film van Michael Di Jiacomo (Animals with the Tollkeeper) het niet zo nauw met zijn voorganger uit 1994. Alleen het uitgangspunt van twee eenzame zielen die contact zoeken via een sekslijn is overeind gebleven. De hitsige, maar instabiele Sarah aan wie Ariane Schluter gestalte gaf in het origineel is in de versie van Di Jiacomo een kluizenaarster van middelbare leeftijd die geen erotisch avontuur zoekt, maar een gesprekspartner. Niet een gladde architect die je kunt uittekenen met een sigaar in de mondhoek neemt de telefoon op, maar een grijzende schlemiel met een hoge gunfactor. De zelfverzekerde en jonge personages in van Goghs versie zijn ingewisseld voor verlegen, belegen en een beetje sneue types. In het geval van Leroy draagt het bij aan de sympathie van de kijker voor zijn persoon; hij is een bescheiden goedzak die het verdient een vrouw te vinden om zijn leven mee te delen. Zij is een snobistische tut met pleinvrees. Als Leroy reageert op het bericht dat Patti op de sekslijn heeft ingesproken, is hij in eerste instantie uit op ‘spicy talk’. Helemaal eerlijk over zijn fysieke voorkomen is hij aan de telefoon dan ook niet. De dame aan de andere kant van de lijn is echter alleen op zoek naar iemand om mee te praten. De New Yorkers kunnen het meteen met elkaar vinden en bellen steeds langer en vaker. Gaandeweg vatten de twee het idee op om elkaar in het echt te ontmoeten, maar schuw zijn ze allebei en volledig oprecht zijn ze ook niet geweest.

videotrailers & clips