Gooische vrouwen II

Reviews (1)

Scheerzeep

Avatar

Alles wat vaderlands meest geliefde televisiepresentatrice en actrice Linda de Mol bedenkt, lijkt letterlijk en figuurlijk in goud te veranderen, want na de succesvolle televisieserie, die per aflevering gemiddeld 1,5 miljoen kijkers wist te boeien, volgde een nog succesvollere eerste film over het rumoerige leven van de vier Gooische vriendinnen van de handen van regisseur Will Koopman; ‘Gooische Vrouwen’ lokte bijna twee miljoen mensen naar de bioscoop en bracht ruim zestien miljoen euro in het laatje. Reden genoeg dus om een vervolg te maken en dat is dan nu ook eindelijk gebeurd; met alle geliefde karakters, settingen en humor waar Gooische Vrouwen om bekend staat en zo succesvol door is geworden.

Veel diehard filmliefhebbers hebben een afkeer tegen de Nederlandse speelfilms, omdat deze volgens hen te cliché zouden zijn en dus altijd op hetzelfde neer zouden komen. En dat is misschien ook wel zo, maar toch lukt het ons als de beste om serieuze verhalen te vertellen met de nodige humor, zonder dat het ongemakkelijk aanvoelt. Gooische Vrouwen 2 bewijst maar weer eens dat deze formule nog steeds werkt en gelukkig trekt de Nederlandse bevolking hier nog steeds massaal voor naar de bioscoopzalen en wat de filmcritici dan zeggen, maakt eigenlijk niet meer uit, want Nederland laat zich niet tegenhouden door deze over het algemeen zure azijnpissers die het genre niet weten te waarderen. De recensies over de tweede Gooische Vrouwen film waren namelijk voornamelijk negatief, op een paar uitzonderingen nagelaten. Voornamelijk het verhaal en de humor wordt als matig tot slecht beoordeeld. Recensente Dana Linssen van het NRC Handelsblad is niet te spreken over de sequel van Gooische Vrouwen en geeft dan ook maar slechts een enkele ster na aanleiding van haar zeer kritische recensie, zo schrijft Linssen onder andere het volgende: ‘’Gooische vrouwen 2 springt slordig om met zaken die aan seksisme en racisme grenzen. Omdat de film zich als familiekomedie afficheert, is die grens nog diffuser. Er is voor elke grap een tijd en een plaats, ook voor de meest foute, harde en cynische. Al moet je de afgelopen maanden wel echt onder een steen hebben gelegen om je niet te realiseren dat dit niet de tijd is voor racistische grappen over rare Afrikanen.’’ Bart Snoek, doorgewinterd recensent van de website Filmtotaal.nl, is stukken positiever en geeft maar liefst vier van de vijf sterren aan Gooische Vrouwen 2. Snoek maakt daarbij onder andere de volgende opmerking: ''Regisseur Koopman wisselt de humor knap af met de serieuzere momenten. Het verhaal heeft een stuk meer om het lijf en dat geeft de hoofdrolspeelsters meer om mee te werken. Vooral de Mol en Visschedijk, die juist in het voorgaande deel de zwakste schakels bleken, overtuigen. Sentimentaliteit weet Koopman niet altijd te vermijden, maar door het goede werk van de actrices voelt dat nergens vals. De hechte vriendschap die zij neerzetten zorgt niet alleen voor een mooie boodschap, maar maakt van Gooische Vrouwen 2 een fijne feelgoodfilm.''

Wie de naam ‘Cheryl Morero’ of ‘Claire van Kampen’ hoort, zal onmiddellijk de link leggen met Gooische Vrouwen; een productie van eigen bodem om trots op te zijn en die het ook internationaal redelijk goed doet. Samen met hun mannelijke wederhelften keren de vier echte Gooische dames weer terug op het witte doek om ook dit keer weer een doldwaas avontuur te beleven in het Gooi en ver daar buiten, die tot stand komt door nare gebeurtenissen in het leven van de vrouwen. Wanneer de keiharde zakenvrouw, maar toch ook zachte Claire (Tjitske Reidinga) totaal veranderd terugkomt uit Burkina Faso herkennen haar vriendinnen haar amper meer. Voor de shopverslaafde en trouwe, maar toch iets wat lompe Cheryl (Linda de Mol) is de maat vol als ze ontdekt dat haar vrouwliefhebbende partner Martin (Peter Paul Muller) haar voor de zoveelste keer bedriegt met een ander: voor haar is de maat vol en daarom zet ze in op een echtscheiding. De seksverslaafde kunstenares Anouk (Susan Visser), ook ongelukkig in de liefde, dreigt een eetprobleem te ontwikkelen als ze een affaire uitmaakt op dringend verzoek van haar vrienden. Voor de milieubewuste en serieuze Roelien (Lies Visschedijk) lijkt het geluk oneindig te zijn; ze gaat trouwen met haar vriend Evert (Leopold Witte). Ook de iets wat gekke tante Cor (Beppie Melissen) en de excentrieke homoseksuele stylist Yari (Alex Klaassen) zijn weer van de partij en vallen midden in de gebeurtenissen van de vier vriendinnen. Een even noodlottig als bizar ongeval voert de vriendinnen echter naar de besneeuwde bergtoppen van Oostenrijk, waar ze erachter komen dat hun vriendschap de eigenlijk belangrijkste relatie is die ze allemaal hebben.

Dit chronologische vertelde verhaal met enkele flashforwards is op de gebruikelijke manier uitgewerkt en maakt Gooische Vrouwen 2 het nieuwe pareltje van Koopman en De Mol. De rollen worden weer op de oude vertrouwde manier ingevuld en vormgegeven, zo draagt het personage van Linda de Mol weer flitsende moderne kleding en is ze strak opgemaakt, terwijl het karakter van Lies Visschedijk juist weer heel minimalistisch ten tonelen verschijnt. Ieder weet precies wat hem of haar te doen staat en ieder slaagt daar weer ook in. De sets zijn ook weer van stal gehaald; de prachtige, enorme villa’s in het Gooi. De sfeer is dan al gelijk gezet; je weet dat er weer vaak hilarische Gooische problematiek te wachten staat. Verder wordt het totaal plaatje ingevuld door passende muziek op de achtergrond (bijvoorbeeld bij reisscènes en tijdens een diner) en enkele geluidseffecten, die een minder prominente rol spelen. De beelden die zijn gemaakt door de crew onder leiding van Koopman zijn soms adembenemend. Voornamelijk de prachtige uitzichten over de Gooische landschappen en besneeuwde Oostenrijkse bergtoppen, maar ook de shots met puur een gezicht. Koopman weet precies wanneer ze waar de camera moet plaatsen om er een vlotte en grootste film van te maken. Het totaal pakket is dus weer compleet. Voornamelijk een ‘vliegscène’ in het Oostenrijkse gebergte is zeer mooi vormgegeven, maar ook een emotionele begrafenisscène is op de juiste wijze ingevuld. Koopman laat zien een juist hart en gevoel voor de Nederlandse film te hebben.

Mijn mening:

Ongemakkelijke problemen worden op een luchtige en humoristische wijze vertelt in Gooische Vrouwen, maar toch hebben de gebeurtenissen altijd een serieuze boodschap. Bedrogen worden door je partner, het overlijden van een dierbaren en andere relatieproblemen; het zou zo maar eens de realiteit kunnen zijn van je eigen leven. Dit is eigenlijk de basis van het ‘Gooische Vrouwen recept’ en dit verwachte ik ook min of meer toen ik naar de film toeging. En mijn verwachtingen zijn helemaal waar gemaakt; Gooische Vrouwen 2 valt terug op haar gebruikelijke formule, maar voelt toch als nieuw en verfrissend aan. Met een goed en boeiend verhaal en de crème de la crème van de Nederlandse filmindustrie kan zo’n film ook bijna niet floppen. Zelf heb ik me ook zeer vermaakt. De serie heb ik vanaf het begin af aan gevolgd en ik was er dan ook als de kippen bij toen Gooische Vrouwen 1 in de filmtheaters verscheen. Helaas vond ik die film tegenvallen en miste ik de magie die de serie wel had. Het verhaal van het eerste deel vond ik persoonlijk gewoon slap en niet fascinerend genoegd. Het plot was te voorspelbaar, maar in Gooische Vrouwen 2 is daar geen spraken van; de film zoekt interessante zijwegen op en dat maakt de film 104 minuten lang zeer aangrijpend. Over de cast kun je zeggen wat je wilt, maar iedereen is zo bekend met zijn of haar karakter, dat het personage nooit als nep aanvoelt. Door de goede speelprestaties, leef je echt mee met de gebeurtenissen en emoties die het karakter overkomen. Voornamelijk actrice Lies Visschedijk heeft mij versteld doen staan; in de film maakt zij namelijk een soortgelijk heftige gebeurtenis mee als in haar privéleven en kon deze actrice het aan om deze rol te spelen en dat doet ze met vergen. Het enigste minpuntje dat ik aan wil kaarten is dat het verhaal soms toch wel iets van de hak op de tak gaat en dat er soms gebeurtenissen iets te gemakkelijk worden weggewuifd, maar de manier waarop dat dan weer gebeurt , is weer typisch het doel Gooische Vrouwen; grappig, toegankelijk en amuserend. Gooische Vrouwen is en blijft een goede mix van komedie, drama en romantiek.

Koopman en de Mol hebben bewezen dat ook vrouwen in de filmindustrie goed werk af kunnen leveren. Daarom is het niet gek dat de film nu al een de status ‘Diamanten Film’ (1.000.000 miljoen bezoekers) heeft bereik na slechts enkele weken na de première. Ondanks dat de Gooische dames beweren dat de koek nu op is voor Gooische Vrouwen en de film eigenlijk ook duidelijk probeert te maken dat dit echt een afsluitende film is, is het toch wel aannemelijk dat iedereen weer wordt opgetrommeld voor een derde Gooische Vrouwen film… en waarom ook niet?

Conclusie: 8/10 (4 uit vijf sterren)