Mooie lichtvoetige komedie uit de Tsjechische New Wave.
play

6,8 details

  • 71 Min
  • Komedie
  • Drama
  • Muziek
  • Tsjecho-Slowakije
71 Min Tsjecho-Slowakije

Een komische film die zich afspeelt in een klein stadje waar twee klasgenoten elkaar na jaren weer tegenkomen. Een van hen is lid van een regionaal symfonieorkest en de ander de directeur van een lokale muziekschool.

Regie
Ivan Passer
Cast
Jan Vostrcil, Vera Kresadlová, Zdenek Bezusek, Miroslav Cvrk, Karel Blazek, Vlastimila Vlková, Jaroslava Stedra, Karel Uhlík, Dagmar Redinová.
Release
08.04.1965
Release NL
12.12.2019

Filmtotaal Recensie

Regie: Ivan Passer | Cast: Zdenek Bezusek (Peter), Karel Blazek (Bambas), Vera Kresadlová (Stepa), e.a. | Speelduur: 73 minuten | Jaar: 1965

De jaren zestig in Tsjecho-Slowakije zag de groei van een groep bijzonder creatieve en talentvolle filmmakers; de Tsjechische New Wave. Deze jonge generatie filmmakers probeerde zowel in de kunsten als in het communistische thuisland hervormingen door te voeren. Er zijn weinig stilistische overeenkomsten tussen de vele verschillende films uit de Tsjechische New Wave. Ze delen wel dezelfde thematiek: kritiek op het communistische bewind. Ook werkten de meeste regisseurs met non-professionele acteurs. Intieme Belichting is een lichtvoetige komedie waarin geen overduidelijk commentaar op de autoriteiten te vinden is. Toch zag de communistische partij er destijds genoeg gevaar in om hem twintig jaar lang te verbieden.

De reden waarom de film waarschijnlijk verboden werd is omdat het regime totaal genegeerd wordt. Intieme Belichting is een film over normale mensen in hun dagelijkse leven. Peter komt zijn oude vriend Bambas opzoeken op het platteland van Tsjechië. De twee hebben samen op het conservatorium gezeten. Peter speelt als cellist bij een orkest in Praag, terwijl Bambas terug naar een gehucht verhuisde waar hij muziekdocent en begrafenismuzikant is en met zijn familie woont. Intieme Belichting heeft nauwelijks een plot, maar vindt toch een manier om je als toeschouwer in de film te zuigen. Ivan Passer weet in deze film bovenal de menselijkheid van de personages te belichten. In de film zijn een hoop tegenstellingen te zien; zoals stadsleven versus het platteland, professionele muziek versus amateurmuziek en de traditionele versus de moderne vrouw.

videotrailers & clips