Assault on Precinct 13 (2005)

Unite and fight.

Geen bijzondere actiefilm, maar kenmerkt zich wel door een prettig eenvoudige opzet.
play

6,0 details

  • 109 Min
  • Actie
  • Drama
  • Misdaad
  • Thriller
  • Verenigde Staten
  • Frankrijk
109 Min Verenigde Staten

Terwijl het einde van het jaar nadert, staat Precinct 13, één van de oudste politieposten van Detroit, op het punt gesloten te worden. Jake Roenick (Ethan Hawke) is één van de weinige agenten die nog dienst heeft. Hij krijgt het onverwacht druk, wanneer er vanwege een sneeuwstorm bezoek komt van een gevangenentransport. De criminelen, onder wie de beruchte Marion Bishop (Laurence Fishburne), worden tijdelijk opgesloten in Precinct 13 totdat de wegen weer begaanbaar zijn. Wanneer de avond valt, wordt het politiestation overvallen door twee gemaskerde mannen die erop uitzijn om Bishop te bevrijden. De aanval kan worden afgeslagen, maar men beseft dat Precinct 13 een lange, bloederige nacht te wachten staat.

Regie
Jean-François Richet
Cast
Ethan Hawke, Laurence Fishburne, John Leguizamo, Brian Dennehy, Maria Bello, Gabriel Byrne, Kim Coates, Matt Craven, Aisha Hinds, Fulvio Cecere, Drea de Matteo, Ja Rule, Hugh Dillon, Currie Graham, Peter Bryant.
Budget
$ 30.000.000
Opbrengst
$ 35.294.470
Release
19.01.2005

Filmtotaal Recensie

Regie: Jean-François Richet | Cast: Ethan Hawke (Jake Roenick), Laurence Fishburne (Marion Bishop), Gabriel Byrne (Marcus Duvall), Drea de Matteo (Iris Ferry), John Leguizamo (Beck), e.a.

Brian Dennehy als politieman; dat hebben we een tijd niet gezien. Dankzij de acteur met de sluwe grijze kop en het grizzlybeer-postuur heeft deze remake van John Carpenters Assault on Precinct 13 al een toepasselijk ouderwets cachet. Ook de verfrissend simpele opzet, overgenomen van het origineel, draagt daar aan bij: een politiebureau dat op het punt staat gesloten te worden en nog maar door een handvol agenten wordt bevolkt, ziet zich ineens belegerd door een overmacht aan criminelen. De agenten en de gedetineerden die ze op dat moment vasthouden moeten een tijdelijk pact sluiten, omdat anders iedereen ten dode is opgeschreven. Zo ontstaat een onwaarschijnlijk bondgenootschap tussen de meest uiteenlopende figuren, die niet alleen een gemeenschappelijke vijand bestrijden maar ook elkaar in de gaten moeten houden. Meer heb je niet nodig om een spannende film te maken: dat bewees Carpenter in 1976 al.

Die eenvoudige structuur werd in de loop der jaren zelfs een handelsmerk van John Carpenter. In films als The Thing en Escape From New York plaatste hij zijn helden eveneens in een geïsoleerde arena, zonder mogelijkheid tot het ontlopen van gevaar en met één simpele keuze: vechten of sterven. Zo wist hij heel elegant een eenheid van tijd, plaats en handeling te bereiken, iets wat je in moderne actiefilms niet vaak meer ziet.

videotrailers & clips

alle artikelen (4)

Assault on Precinct 13 Nieuwsberichten