Van deze briljante oorlogsfilm heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord: 'The Ascent'

Van deze briljante oorlogsfilm heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord: 'The Ascent'

'The Ascent' uit 1977 was de laatste film die Larisa Shepitko regisseerde voordat ze stierf.

Het meesterwerk Come and See uit 1985 van Elem Klimov is goed bekend bij cinefielen over de hele wereld, maar niet genoeg mensen weten dat zijn vrouw Larisa Shepitko ook een geweldige regisseur was. Zo regisseerde ze de briljante zwart-wit Sovjet-dramafilm The Ascent uit 1977.

Shepitko wordt beschouwd als een van de beste vrouwelijke regisseurs aller tijden. Haar film The Ascent was de tweede film geregisseerd door een vrouw die een Gouden Beer won en de derde film geregisseerd door een vrouw die een belangrijke prijs won op een groot Europees filmfestival (Cannes, Venetië, Berlijn). Het was Shepitko's laatste film voordat ze stierf bij een auto-ongeluk in 1979.

Verhaal
The Ascent is gebaseerd op de roman Sotnikov uit 1970 van Vasil Byka?. Het werd opgenomen in de buurt van Murom, Oblast Vladimir, Rusland, onder erbarmelijke winterse omstandigheden, zoals vereist is door het scenario. Het verhaal speelt zich af in de winter van 1942, tijdens de Tweede Wereldoorlog, en volgt twee Sovjet-partizanen, Sotnikov (Boris Plotnikov) en Rybak (Vladimir Gostyukhin), die tijdens de strenge winter van 1942 door de Duitsers gevangen worden genomen.

De partizanen waren op een missie om voedsel te vinden voor hun kameraden toen ze werden gearresteerd. De Duitse soldaten, onder leiding van Portnov (Anatoli Solonitsyn), besluiten de gevangenen te gebruiken om hen naar andere partizanen in het gebied te leiden. Naarmate het verhaal zich ontvouwt, verkent The Ascent thema's als samenwerking, verraad, moed en de strijd om te overleven in het gezicht van onderdrukking. De personages worstelen met morele dilemma's en ethische keuzes, vooral Sotnikov, die wordt geconfronteerd met de morele last van zichzelf op te offeren voor het welzijn van zijn kameraden.

Bijbelse motieven
The Ascent is een zeer boeiend kunstwerk. Het gebruikt Bijbelse motieven en Russisch-orthodoxe symboliek op een zeer fascinerende manier. Het is een film die indrukwekkend is op zowel technisch niveau als op het morele ontwikkelingsniveau van onze personages, vooral dat van het hoofdpersonage. Er is hier ook behoorlijk wat Tarkovsky-stijl te voelen en het is waarschijnlijk mogelijk om het te vergelijken met Klimov's Come and See, omdat beide films je zeker emotioneel uitgeput en bijna depressief achterlaten. Beide zijn zeer opvallende werken.


Het is zeer waarschijnlijk dat Klimov hier eigenlijk geïnspireerd is door het werk van zijn vrouw. Helaas overleed Shepitko twee jaar na de release van de film in een auto-ongeluk op een snelweg nabij de stad Tver, samen met vier leden van haar opnameteam in 1979, terwijl ze locaties aan het verkennen was voor haar geplande verfilming van de roman van Valentin Rasputin Farewell to Matyora.

Kijken?
Het leven van Shepitko eindigde dus abrupt, maar ze liet een grote nadruk achter. Met The Ascent heeft ze een meesterwerk gemaakt dat haar reputatie als getalenteerde en visionaire filmmaker bevestigde. En te denken dat de film bijna verbannen werd.


Wil je zelf The Ascent zien? De film is niet te vinden op de verschillende streamingdiensten, maar je kan het wel huren op onder andere Eye Film Player.

NieuwsFilm

meest populair