Steeds meer streamingdiensten introduceren abonnementen met advertenties om een breder publiek aan te spreken en extra inkomsten te genereren. Zo lanceerde Netflix in november 2022 het "Basic with Ads"-abonnement, dat in de Verenigde Staten $6,99 per maand kost.
Verschil
Dit is maar liefst $3 goedkoper dan het standaard abonnement zonder advertenties. In dit model worden advertenties van 10 tot 30 seconden getoond, met een totaal van 4 tot 5 minuten reclame per uur.
Sinds de introductie heeft het advertentie-abonnement van Netflix wereldwijd 40 miljoen maandelijks actieve gebruikers aangetrokken. Netflix wil dit verder uitbreiden, om tegen eind 2025 een eigen advertentieplatform te lanceren om adverteerders meer flexibiliteit en inzicht te bieden.
Andere streamingdiensten
Prime Video volgt een iets andere strategie. Zij kwamen begin vorig jaar met een abonnement met advertenties. Gebruikers die geen reclames willen zien, kunnen voor een extra bedrag van $2,99 per maand een advertentievrij abonnement behouden.
Meer en meer streamingdiensten volgen dit voorbeeld. De enige uitzondering is Apple+, maar de kans is groot dat ook zij hieraan mee gaan doen. Het wordt misschien goedkoper, maar de ervaring om nog reclamevrij van films en series te genieten lijkt wel kleiner te worden.
Lees ook
Deze misdaadparel op Netflix zet je waarschijnlijk meteen aan voor een avond prima filmvermaak
Iedereen zou 'Baby Driver' van Edgar Wright echt een keertje moeten zien!... Lees verder