De Oscar-genomineerde actrice heeft haar mening over Paul Verhoeven, Basic Instinct en de beruchtste scène uit haar carrière meer dan duidelijk gemaakt, maar dat was zeker niet de eerste of laatste keer dat Stone een ongefilterde en ongepolijste kijk gaf op de obstakels die ze moest overwinnen in een meedogenloze industrie.
Gedwongen
Haar agent misleidde haar om te tekenen voor King Solomon's Mines uit 1985, en zo vroeg in haar carrière gedwongen worden een rol te spelen waar ze niet achter stond, hielp haar bepaald niet vooruit. Toch wist Stone zich tegen het begin van het volgende decennium te herpakken, al moest ze nog steeds manoeuvreren binnen de politieke spelletjes achter de schermen.
Als hoofdrolspeelster en producent van Sam Raimi's western The Quick and the Dead was Stone de drijvende kracht achter het project. Haar voortdurende strijd om haar plek af te dwingen leidde er uiteindelijk toe dat Sony haar acht jaar lang op een zwarte lijst plaatste. Zelfs direct na Basic Instinct had Stone een zware strijd te voeren om niet voor altijd vastgepind te worden als femme fatale en sekssymbool.
Sliver
Door in te stemmen met een nieuwe erotische thriller als Sliver hielp ze daar zelf ook niet bij, maar de film was alsnog een kassucces. Sliver werd geregisseerd door Phillip Noyce en geproduceerd door Robert Evans, een zwaargewicht in Hollywood die kritisch bejubelde films en Oscarfavorieten als Chinatown, Urban Cowboy, Marathon Man en Black Sunday had geproduceerd.
Volgens vele bronnen - en zeker volgens Stone zelf - was hij echter allesbehalve een gemakkelijke persoon om mee samen te werken. "Dit was opnieuw in de oude tijd, en er waren veel mannen die dachten dat ze mij konden vertellen wat ik moest doen", vertelde ze aan The New Yorker. "Ik kan je zeggen dat Bob Evans een van de meest bizarre mensen was die ik ooit in de filmindustrie ben tegengekomen, en een van de meest ongepaste."
Vermijden
En ze overdreef niet. Na een mislukte acteercarrière werd Evans producent en hielp hij Paramount uit het slop, maar hij weigerde te getuigen in het moordproces rond Francis Ford Coppola's The Cotton Club, nadat de daders beweerden dat hij hen had ingehuurd om Roy Radin te vermoorden.
Evans werd in 1980 bovendien veroordeeld voor cocaïnehandel, trouwde zeven keer en vertolkte de voice-over in de documentaire The Kid Stays in the Picture, gebaseerd op zijn autobiografie. Hij had een op zijn zachtst gezegd kleurrijk leven, maar na haar ongemakkelijke ervaring met Sliver wist Stone één ding zeker: hem wilde ze voortaan koste wat kost vermijden.
Opgedragen seks te hebben
Vorig jaar onthulde Stone nog in The Louis Theroux Podcast dat Evans haar had opgedragen seks te hebben met haar tegenspeler in Sliver, William Baldwin. Ze verklaarde verder dat Evans wilde dat zij en Baldwin seks zouden hebben om "chemie op het scherm" te creëren en zo de film te "redden". Volgens Stone had Evans haar verteld dat "het echte probleem was dat ik zo'n stijve hark was", terwijl ze weigerde.
Baldwin reageerde later fel op deze beschuldigingen via sociale media, waar hij Stone ervan beschuldigde een crush op hem te hebben en beweerde "zoveel vuiligheid" over haar te kennen. Hij suggereerde sarcastisch dat hij misschien een boek moest schrijven om "de vele, vele verontrustende, kinky en onprofessionele verhalen over Sharon" te onthullen.