Voor sommige filmliefhebbers is het horrorgenre echter het meest prikkelend, waarbij jumpscares en de langzame opbouw van angst en spanning net zo geruststellend kunnen zijn als een Disney-film.
Zowel geruststellend als verontrustend
Of het nu gaat om de betoverende camerabewegingen in The Shining, de ondervragingsscènes in The Silence of the Lambs of de angstaanjagende wendingen in Get Out, het genre zit vol momenten die ons nagelbijtend op het puntje van onze stoel houden.
Het is iets dat zowel geruststellend als verontrustend is, omdat we vertrouwd raken met de stijlmiddelen van het genre en bepaalde elementen van angst leren verwachten. Toch, hoewel het voor sommigen een plezierige ervaring is, is er één klassieke horrorfilm die Hanks nauwelijks kon uitkijken. Hij kon zichzelf er niet toe brengen het einde van een specifieke scène te zien.
Ridley Scott
Ridley Scott is een van de beste regisseurs van zijn generatie. Hij maakt atmosferische en experimentele films die spelen met de grenzen van het medium, dankzij zijn sterke tempo en meeslepende wereldopbouw. Een van zijn beste films blijft Alien uit 1979.
De regisseur bouwde een briljant langzaam ontvouwende thriller, waarin de dreiging geleidelijk wordt onthuld. Het resultaat is een subtiel en beklemmend verhaal dat nog steeds geldt als een van de meest angstaanjagende sciencefictionverhalen ooit, dankzij het ogenschijnlijk almachtige monster en de systematische uitschakeling van vrijwel het hele team. Tot er nog maar één vrouw overblijft: Ellen Ripley gespeeld door Sigourney Weaver.
Eieren
Dat ontging Hanks zeker niet. Toen hem werd gevraagd welke film hem het meest angst had aangejaagd, zei hij: "Alien. De eieren gaan open en er kronkelt iets in rond. Ik heb mezelf nooit toegestaan te kijken wat er daarna gebeurt."
De bewuste scène is ronduit verontrustend en walgelijk, waarbij het mysterieuze wezen zich langzaam aan de crew toont, om hen uiteindelijk volledig te overmeesteren. Het kruipt in hun lichamen en neemt ze volledig over.
Metafoor
Naar verluidt schreef Dan O'Bannon, de scenarist van de film, het verhaal als een metafoor voor seksueel geweld. Het wezen dringt binnen in het lichaam van zijn slachtoffers en neemt het langzaam over, wat een huiveringwekkend beeld oplevert.
Misschien is dat ook waarom Hanks het zo afschrikwekkend vond. Naar verluidt kon hij de scène niet uitkijken. Of hij ooit de film volledig heeft gezien, is onbekend. Maar als dat niet het geval is, is dat goed te begrijpen. Veel kijkers zijn immers diep geschokt door het monster en kijken met gespreide vingers toe hoe de horror zich langzaam ontvouwt.
Kijken?
Wil je Alien zien? Je kunt de film bekijken op Disney+.