In Sinners keren tweelingbroers Smoke en Stack terug naar hun geboortestad om een nieuw leven op te bouwen. Ze openen een juke joint, maar hun plannen worden verstoord door een bovennatuurlijke dreiging. Terwijl de nacht vordert, verandert het feest in een strijd om overleving en om de ziel van de muziek zelf.
Muziek als wapen
De film is een genrecocktail van horror en zuidelijke gothic, met een soundtrack die net zo belangrijk is als de personages. Critici noemen de score van Ludwig Göransson "fenomenaal" (Amy Nicholson-Los Angeles Times) en "een twangy wonder van genre-overschrijdende interpolatie" (Barnes-The Wall Street Journal). David Ehrlich van IndieWire schreef: "Sinners begint met iemand die vertelt over een soort muziek 'zo puur dat het de sluier tussen leven en dood kan doorbreken'... en laat ons vervolgens precies horen hoe dat klinkt."
De film wordt veel vergeleken met From Dusk Till Dawn, maar dan met meer politiek vuur en een hoofdrol voor Hailee Steinfeld naast Jordan. De muziek draagt niet alleen bij aan de sfeer, maar stuurt ook het verhaal.
Kritiek en lof
Met een score van 97 procent positieve recensies van critici en 96 procent van het publiek op Rotten Tomatoes (Rotten Tomatoes) is de film een zeldzaam unaniem succes. Peter Travers (ABC News) noemde het "het beste en meest gedurfde werk van Coogler en Jordan tot nu toe". Kristy Puchko van Mashable schreef: "Een vampierfilm voor de eeuwigheid." Toch is niet iedereen enthousiast: Conservatief commentator Jason Whitlock noemde de film "racistisch en schadelijk", wat de controverse alleen maar aanwakkerde.