Hoe een superheld bijna Clint Eastwoods grootste hit ooit deed mislukken: "Wat met de promotie van onze film?"

Hoe een superheld bijna Clint Eastwoods grootste hit ooit deed mislukken: "Wat met de promotie van onze film?"

De actiekomedie 'Every Which Way but Loose' met Clint Eastwood moest het destijds opnemen met 'Superman'.

Superhelden zijn een doorn in het oog geworden van veel gerenommeerde filmmakers, waaronder Martin Scorsese, Francis Ford Coppola en Ridley Scott. Hun kritiek richt zich echter voornamelijk op de opkomst van het genre in de 21e eeuw, terwijl Clint Eastwood het al bijna vijftig jaar geleden opnam tegen gemaskerde misdaadbestrijders.

Tot het begin van het nieuwe millennium was een blockbuster-stripverfilming nog een zeldzaamheid. Ze waren vrijwel het tegenovergestelde van de alomtegenwoordige films die ze nu zijn. Batman en Superman waren zo'n beetje de enige personages die succesvol genoeg waren om een lucratieve franchise op te bouwen, en zelfs die reeksen eindigden destijds in rampspoed.

Superman
Ironisch genoeg was Eastwood een van de vele namen die overwogen werden voor de hoofdrol in Superman van Richard Donner, maar hij had geen interesse. Het zou een bijzonder gezicht zijn geweest: de stoïcijnse ster in een strak pak. Maar in een bizarre speling van het lot belandde hij tegenover de 'Man of Steel', in plaats van zelf in het superheldenpak te kruipen.

Superman was destijds een van de duurste en meest ambitieuze producties ooit en Warner Bros beschouwde het als hun paradepaardje. De studio ging tot het uiterste met een grootschalige marketingcampagne, iets wat bij Eastwood in het verkeerde keelgat schoot, aangezien zijn eerste komedie Every Which Way but Loose vijf dagen vóór de release van Superman uit zou komen.

Eigenzinnige komische rol
Beide films kwamen uit in december 1978. Every Which Way but Loose werd geproduceerd door Robert Daley en geregisseerd door James Fargo, met Eastwood in een onkarakteristieke en eigenzinnige komische rol. Zijn verschijning in de film kwam enigszins als een verrassing voor de filmindustrie.


Hij speelt Philo Beddoe, een vrachtwagenchauffeur en vuistvechter die door het Amerikaanse Westen trekt op zoek naar een verloren liefde, vergezeld door zijn broer/manager Orville en zijn orang-oetan Clyde. Philo ontmoet een bonte verzameling personages, waaronder twee politieagenten en een motorbende die hem uit wraak achtervolgen.

Eén winnaar aan kassa
Er kon maar één winnaar zijn aan de kassa en dat wist Eastwood. "Het was zo'n situatie waarin degene die het hardst schreeuwde, alle aandacht kreeg", vertelde hij. "Warner had zoveel geld in Superman gestoken, ze zouden die film tot het uiterste promoten. Wij bleven maar zeggen: 'Maar wat dan met de promotie van onze film?'"


Superman was op dat moment de duurste film ooit gemaakt en draaide rond een van de meest iconische figuren uit de popcultuur, terwijl Eastwood samen met een orang-oetan speelde in een bizarre buddy-komedie, een project waarvan zijn vertegenwoordigers hem uitdrukkelijk hadden afgeraden eraan mee te doen. Zijn bezorgdheid was dus niet ongegrond.

Iets onverwachts
"Frank Wells vond dat Loose een klein commercieel vehikel was dat weleens zou kunnen aanslaan en misschien 20 miljoen dollar zou doen", legde Eastwood uit. "Ze dachten dat ze, als ze geluk hadden, een aardige kerst zouden draaien met de film." Maar voor Warner Bros had Superman de hoogste prioriteit, en de volledige kracht van het marketingapparaat werd ingezet voor de superheld, ten koste van Eastwood en zijn apenvriend.


En toen gebeurde er iets onverwachts. Superman deed het uitstekend in de bioscopen en werd de op een na succesvolste film van het jaar, na Grease. Maar Every Which Way but Loose bleek uiteindelijk winstgevender. Donners film haalde ruim zes keer zijn budget terug via de kaartverkoop, terwijl Eastwoods film zijn productiekosten maar liefst twintig keer terugverdiende.

Meest succesvolle film ooit
Ondanks het feit dat de studio nauwelijks moeite deed om de film te promoten en het slecht werd ontvangen door critici, eindigde deze onconventionele komedie als Eastwoods meest succesvolle film ooit, een record dat bijna 25 jaar stand zou houden, tot Unforgiven verscheen.


Gecorrigeerd voor inflatie behoort Every Which Way but Loose tot de 250 meest opbrengende films aller tijden en blijft het Eastwoods grootste succes als acteur, en binnen zijn hele oeuvre is alleen American Sniper succesvoller, wat je met recht een indrukwekkend resultaat kunt noemen.

Kijken?
Wil je Eastwood zien in Every Which Way but Loose? Je kunt de film huren en kopen op Prime Video.

NieuwsFilm

meest populair