Disney krijgt de schuld van alles: "niemand geeft er nog om"

Disney krijgt de schuld van alles: "niemand geeft er nog om"

Heeft Disney eigenhandig zijn twee grootste franchises om zeep geholpen?

Vorige maand sprak Marvel Studios-president Kevin Feige openhartig over de impact van Disney+ op het merk van de Marvel Cinematic Universe (MCU). Volgens Feige heeft het streamingplatform het merk 'gedevalueerd'. Hij gaf aan: "Het was gewoon te veel. Het was een grote push vanuit het bedrijf. En het kost niet veel om ons in beweging te krijgen. Er was een mandaat waar we middenin zaten."

Disney wilde snel meer content voor het pas gelanceerde Disney+, en Marvel Studios greep die kans aan om eindelijk personages als Moon Knight en She-Hulk tot leven te brengen. Dankzij het mandaat kreeg Feige ook de ruimte om bijrollen zoals Loki, Scarlet Witch en de nieuwe Captain America meer aandacht te geven.

Teruglopende interesse en abonneeverlies
Aanvankelijk leek de strategie succesvol, maar de interesse in zowel films als series van Marvel is afgenomen. Dat heeft geleid tot lagere bioscoopopbrengsten en, volgens The Wrap, een verlies van 700.000 Disney+-abonnees in het eerste kwartaal van 2025.

Een producent met ervaring in franchiseproducties vertelde aan The Wrap dat de kwaliteit van Marvels Disney+-series buitengewoon middelmatig is geweest. Volgens hem heeft dit het hele merk verzwakt en de creatieve kracht ervan verdund. "Mensen geven er nu gewoon niet meer om,"" aldus de bron.

Star Wars als voorbeeld van oververzadiging
Een marketingexpert merkte op dat Star Wars vroeger iets bijzonders was. "Er is een groot verschil tussen eens in de vier jaar een film en constant drie series én jaarlijks een film." Lucasfilm lijkt hiervan geleerd te hebben: behalve het tweede seizoen van Ahsoka staan er geen nieuwe Star Wars-series gepland, al komen er wel films aan, te beginnen met The Mandalorian and Grogu.



Dave Gonzales, mede-auteur van MCU: The Reign of Marvel Studios, gaf aan dat de branding van Marvel is aangetast. "Alle submerken zijn verwaterd. Ze kregen eindelijk de kans om alles in ontwikkeling te brengen." Hij voegde eraan toe dat Marvel dacht dat ze hun filmformule konden toepassen op televisie, maar dat dit niet werkt. Series als WandaVision kostten honderden miljoenen dollars door deze aanpak.

Pixar en andere Disney-merken
Pixar heeft het zwaarst geleden onder de streamingstrategie. Toch zijn Walt Disney Studios en Disney Animation grotendeels buiten schot gebleven. Dat komt mede doordat deze merken minder agressief zijn gepusht op Disney+ sinds de lancering zes jaar geleden.

Disney probeert nu zijn grootste merken te herstellen. Star Wars lijkt al op de goede weg, en Marvel Studios volgt. Hoewel Thunderbolts* en The Fantastic Four: First Steps problemen hadden aan de kassa, kregen ze positieve recensies. Vanaf volgend jaar wil Marvel één à twee series per jaar uitbrengen die grotendeels losstaan van de bioscoopfilms. De vraag is nu: is het genoeg om het vertrouwen van het publiek terug te winnen?

NieuwsFilm

meest populair