De remake opende in mei en groeide uit tot een van de grootste films van het jaar. Met een wereldwijde opbrengst van meer dan $1 miljard staat Lilo & Stitch op plek twee wereldwijd, achter alleen Ne Zha 2.
Sterke box office, late streamingrelease
Opvallend is dat Disney maar liefst 103 dagen wachtte met de streamingrelease, een lang tijdsvenster in vergelijking met andere films. Zo stond Snow White eerder dit jaar al na 82 dagen op Disney+. De reden lijkt simpel: Lilo & Stitch bleef het lang goed doen in de bioscoop. De film was drie weken achter elkaar de nummer één.
In juli kwam de film al beschikbaar via digitale koop- en huurplatforms, maar de release op Disney+ betekent dat kijkers de film nu zonder extra kosten kunnen bekijken, tenminste, als ze een abonnement hebben.
Een van de grootste films van het jaar
Lilo & Stitch is een van de weinige live action remakes van Disney die zowel publiek als kassa's wist te overtuigen. De studio heeft inmiddels al een vervolg aangekondigd, en ook stemacteur Chris Sanders, die Stitch ook in 2002 al tot leven bracht, zou terugkeren als scenarist.
De interesse in de franchise bleek ook op streaming gebied: na de bioscooprelease schoot het origineel uit 2002 plots naar de nummer 1-plek op Disney+, gevolgd door spinoffs en vervolgen. Verwacht wordt dat ook de nieuwe versie hoge ogen zal gooien op het platform.
Disney's strategie verandert per film
De 103 dagen tussen bioscoop en streaming laten zien dat Disney niet langer vasthoudt aan één vaste strategie. Bij films die tegenvallen, zoals Captain America: Brave New World, volgt een snellere release. Maar bij bioscoopsuccessen zoals Lilo & Stitch lijkt de studio bewust langer te wachten om het maximale uit de bioscooprun te halen.
In een post-corona markt, waarin studios zoeken naar de juiste balans tussen box office en streaming, laat Lilo & Stitch zien dat het oude model nog steeds werkt. Vanaf september kunnen gezinnen wereldwijd de film herbeleven vanuit hun woonkamer.