Deze cijfers zijn opvallend, zeker gezien het feit dat de filmdivisie van Sony juist een omzetdaling van 13% noteerde. De belangrijkste groeifactoren kwamen dit kwartaal uit andere hoeken van het bedrijf.
Sterke cijfers voor tv-divisie
De televisietak van Sony Pictures leverde een indrukwekkende prestatie: de omzet steeg met 39% naar $841 miljoen. Dat is een forse stijging ten opzichte van de $607 miljoen van vorig jaar. Grote internationale producties zoals The Last of Us (HBO), Wheel of Time (Prime Video) en Department Q (Netflix) speelden daarbij een grote rol. Ook vertrouwde formats als Jeopardy!, Wheel of Fortune, Shark Tank en American Idol deden het goed.
De mediakanalen, waaronder zowel traditionele zenders als digitale netwerken vallen, zagen hun omzet juist met 4% dalen naar $674 miljoen. Toch blijft Sony wereldwijd sterk gepositioneerd met 40 kanalen en meer dan 675 miljoen abonnees.
Filmdivisie levert teleurstellende cijfers
De bioscoop- en streamingdivisie van Sony Pictures boekte dit kwartaal $742 miljoen omzet, $110 miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt mede doordat slechts vier films wereldwijd zijn uitgebracht in dit kwartaal: Until Dawn, Karate Kid: Legends, Materialists (buiten Noord-Amerika) en 28 Years Later. Die laatste film stond slechts 11 dagen in de bioscoop tijdens het kwartaal en kon daardoor nog niet het verschil maken.
Toch is er vertrouwen dat dit segment zich de rest van het jaar herpakt. Films als 28 Years Later en toekomstige releases worden gezien als grote kanshebbers voor stevige box office-scores.
Sony zet vol in op streaming en televisie
De resultaten onderstrepen een duidelijke trend: de focus van Sony Pictures verschuift steeds meer naar hoogwaardige televisiereeksen en samenwerkingen met streamers. Met een stevige line-up aan internationale producties en een groeiend bereik via eigen kanalen blijft het concern relevant in een snel veranderende mediamarkt.
Hoewel de bioscoopopbrengsten onder druk staan, lijken de investeringen in series, licenties en internationale distributiedeals zich uit te betalen. Sony Pictures bewijst hiermee dat het zich niet volledig hoeft te verlaten op blockbusterfilms om winstgevend te blijven.