Het ontslag leek onlogisch, zeker gezien hun reputatie om grote filmprojecten binnen te halen. Toch kregen De Luca en Abdy stevige kritiek vanwege twee grote flops: Bong Joon Ho's Mickey 17 en Barry Levinson's The Alto Knights. Opvallend detail: geen van beide films werd door hen zelf groenlicht gegeven.
Van kritiek naar box office successen
De situatie sloeg om toen Warner Bros. een indrukwekkende reeks successen neerzette: A Minecraft Movie, Sinners, Final Destination: Bloodlines, F1: The Movie, Superman en Zach Cregger's horrorhit Weapons. De Luca en Abdy bleken cruciaal in deze winstreak, mede door hun strategie om topregisseurs creatieve vrijheid te geven.
Met name Sinners en Weapons werden geroemd om hun originele insteek en sterke marketingcampagnes. Sinners haalde in het openingsweekend $60 miljoen op, een prestatie die zelfs sceptici tot stilte bracht.
Risico's blijven bestaan
Ondanks de huidige successen blijft de toekomst onzeker. Grote projecten zoals Paul Thomas Anderson's One Battle After Another (met een budget tot $175 miljoen) en Maggie Gyllenhaal's The Bride! brengen risico's met zich mee. In een industrie waar tegenvallers snel worden afgestraft, kan het tij snel keren.
Toch lijken De Luca en Abdy vastberaden om hun koers voort te zetten: investeren in zowel originele films als grote studiofranchises, maar altijd met een persoonlijke handtekening.
Hollywood als wisselende omgeving
In de snelle filmwereld is succes nooit vanzelfsprekend. Begin dit jaar stonden De Luca en Abdy nog op de wip; nu worden ze gezien als redders van Warner Bros.