The Exorcist, van horrorlegende William Friedkin, was de allereerste van zijn soort. Deze film bracht thema's als bezetenheid en geloofsstrijd rechtstreeks de mainstream in, maar het zijn vooral de choquerende beelden die het publiek bijbleven, en waar vandaag de dag nog steeds over wordt gesproken.
Ophef
Filmcritici spraken van morele paniek en religieuze groeperingen probeerden de film uit de bioscopen te halen, maar dit zorgde er juist voor dat iedereen naar de bioscoop ging. De zalen stroomden vol, maar het was geen gewone filmervaring.
De nodige bezoekers vielen flauw, sommigen moesten overgeven. Er waren zelfs toeschouwers die zeiden zelf bezeten te raken door het ziek van de film. De katholieke kerk sprak er schande van, terwijl kranten lieten weten dat ambulances klaarstonden bij de bioscopen om getraumatiseerde bioscoopgangers op te vangen.
Van schok naar cultfilm
Grappig genoeg zorgde dit alleen maar voor gratis reclame: het publiek móést de film zien. Ondanks het feit dat The Exorcist controversieel werd onthaald, wordt deze vandaag de dag gezien als een van de meest invloedrijke horrorfilms aller tijden.
Het was dan ook de eerste horrorfilm die genomineerd werd voor de Oscar voor beste film. Het is nu eveneens dé blauwdruk voor talloze duiveluitdrijvingsverhalen. De intense regie van Friedkin en het rauwe, realistische acteerwerk van Linda Blair en Ellen Burstyn hebben de film boven cultstatus uitgetild.
Ook interessant
20 jaar geleden veranderde deze choquerende film het horrorgenre voorgoed
Het komt wel vaker voor, dat een film uitkomt en enorm choqueert. Precies twintig jaar geleden overkwam dit ook regisseur Eli Roth. In 2005 bracht hij namelijk...[Lees verder]