Hayek brak in de jaren 90 door in Hollywood toen ze speelde in Desperado van Robert Rodriguez. In 2002 toonde ze voor het eerst ook haar dramatische talent door de hoofdrol te spelen in Frida. Dit leverde haar een Oscarnominatie voor Beste Actrice op.
Grootste uitdaging
Met de aangrijpende scènes in Frida bewees ze dat ze de dramatische kwaliteiten had om als een groot acteur te worden gezien. Toch beweerde Hayek tegenover IGN dat Frida niet haar meest uitdagende rol was. "Frida was een genot", zei ze. "Ik kon elke dag niet wachten om op de set te staan, ook al was ik uitgeput, en mijn been eraf te laten hakken of de baby te verliezen."
In plaats daarvan onthulde Hayek dat de scène die haar in 1996 voor het eerst in het geheugen van filmkijkers brandde - en haar misschien wel vervloekte tot de jaren waarin ze als seksueel object werd gezien - haar grootste uitdaging was.
Meeslepende, sexy scène
Toen Hayek namelijk het podium opliep in de Titty Twister-bar in From Dusk till Dawn, gekleed in slechts een bikini en met een enorme Birmaanse python om haar schouders, waren de toeschouwers gebiologeerd. De scène is meeslepend, sexy, een beetje belachelijk en hypnotiserend tegelijk.
Ze herenigde zich met Rodriguez voor deze film, die het regisseerde. From Dusk till Dawn werd geschreven door Quentin Tarantino, die een van de hoofdrollen speelt naast Harvey Keitel, George Clooney, Ernest Liu en Juliette Lewis. Het volgt twee Amerikaanse criminele broers, die een gezin gijzelen om de grens met Mexico over te steken, maar uiteindelijk terechtkomen in een saloon waar ze zich moeten verdedigen tegen een horde vampiers.
Doodsbang
De zelfverzekerdheid die Hayek als Santanico Pandemonium uitstraalt, spat bijna van het scherm. Voor Hayek zelf was die zelfverzekerdheid echter misschien wel de grootste goocheltruc die ze ooit als actrice uithaalde, want tijdens de opnames was ze doodsbang. Ze werkte namelijk met een echte python en dat dwong haar om haar hardnekkige slangenfobie te overwinnen.
Hoe raak je een angst voor glibberige reptielen kwijt terwijl er een gigantisch exemplaar om je nek kronkelt? En nog erger: hoe doe je dat terwijl je ook nog de verleidelijkste persoon uit de filmgeschiedenis moet spelen? Simpel: je hypnotiseert jezelf.
Metafoor
Dat klinkt misschien radicaal, maar toen Hayek onderzoek deed om haar angst te overwinnen, ontdekte ze dat slangen in sommige culturen een metafoor zijn voor iemands innerlijke kracht.
Toen sloeg de bliksem bij haar in: ze hoefde zichzelf alleen maar te vertellen dat ze niet met een slang danste, maar met haar eigen zelfvertrouwen en innerlijke kracht. Dat zou haar in een trance-achtige toestand brengen en gaf de dans bovendien betekenis, in plaats van dat het louter om sensatie zou draaien.
Relatie met slang
"Ik ging zo ver dat ik een relatie creëerde met die slang", onthulde Hayek met een volkomen serieus gezicht. "In mijn hoofd moest het betekenis hebben, zodat ik in trance kon raken. Ik moest in hypnose gaan. Het waren maanden voorbereiding voor die ene dans. En voor mij was het geen dans, het was een ritueel."
Uiteindelijk wist Hayek de uitdaging te overwinnen, de scène op te nemen en zien hoe die iconisch werd. Ze zou het echter nooit meer doen, grapte ze: "Een bikini aantrekken en dansen met een slang van 3,5 meter en dat er organisch laten uitzien? Dat was echt, echt een enorme uitdaging."
Kijken?
Wil je Hayek zien in From Dusk till Dawn? Je kunt de film huren en kopen op Pathé Thuis en Prime Video.