Haar uiterlijk kostte haar zelfs de hoofdrol in de Engelstalige remake van The Girl with the Dragon Tattoo, waarbij regisseur David Fincher verklaarde dat hij haar "te sexy" vond om Lisbeth Salander te spelen.
Verfrissend
In dat licht is het begrijpelijk dat ze de ervaring van het maken van Jonathan Glazers vreemde sciencefictionfilm Under the Skin uit 2013 zo verfrissend vond. Het is haar favoriete film, maar tijdens een vertoning ervan werd het uitgejouwd door het publiek.
Under the Skin werd geregisseerd door Glazer, die het samen met Walter Campbell, en is gebaseerd op de gelijknamige roman uit 2000 van Michel Faber. Johansson speelt de hoofdrol als een buitenaards wezen die zich voordoet als een vrouw en mannen ontvoert in Schotland.
Aantrekkingskracht
Glazers film gebruikt de aantrekkingskracht van de actrice op slimme wijze. Haar slachtoffers gaan gewillig met haar mee, aangetrokken door zowel haar schoonheid als haar ogenschijnlijke kwetsbaarheid, iets wat ook geloofwaardig is voor een publiek dat geneigd is haar zo te zien.
Glazer onderstreepte dit realisme door vooral niet-acteurs in bijrollen te casten, waaronder motorracer Jeremy McWilliams als de motorrijder, minimale special effects te gebruiken en met verborgen camera's te filmen.
Sterstatus hielp financiering
Johanssons sterstatus hielp de regisseur financiering voor de film te regelen. Iemand met haar uiterlijk in zo'n alledaagse omgeving plaatsen, iets wat Glazer vergeleek met het zien van "een exotisch insect op het verkeerde continent", droeg bij aan het mysterieuze, buitenaardse karakter van het personage.
In tegenstelling tot Fincher castte Glazer Johansson juist om hoe ze eruitzag. Dat wil niet zeggen dat Johansson geen andere kwaliteiten inbracht in deze veeleisende rol. Gefascineerd door het uitgangspunt bleef ze vier jaar aan Under the Skin verbonden terwijl het script herhaaldelijk werd aangepast voordat de productie eindelijk van start ging. Ter voorbereiding leerde ze een busje besturen en met een Brits accent spreken.
Enthousiasme bleef
Haar enthousiasme bleef ook na de release bestaan. In gesprek met The Guardian merkte Johansson het verschil op in hoe de media haar benaderden tijdens de promotie, vergeleken met persrondes voor andere, meer commerciële projecten.
"Deze film roept zoveel vragen op", zei ze. "Met een van de journalisten met wie ik vandaag sprak, eindigden we in een gesprek over de relativiteit van tijd. Terwijl het normaal gaat over: 'Wat vind je sexy aan een man?' of 'Welke superkracht zou je willen hebben?'"
Gejuich en boegeroep
Helaas was het publiek bij een vertoning op het Filmfestival van Venetië niet volledig overtuigd. Glazer onthulde dat de gemengde reacties van gejuich en boegeroep hun tol eisten van Johansson, die niet gewend was haar films met een livepubliek te bekijken.
"Het was een van de slechtste vertoningen die ik heb meegemaakt. Het was de enige keer dat het publiek een film uitjoelde. Scarlett stond bijna te huilen. Ik probeerde tegen haar te zeggen: 'Maak je geen zorgen, mettertijd zal de film worden erkend.' En dat is precies wat er gebeurde. Het is nu een cultfilm."
Alom geprezen
Glazer heeft gelijk, want hoewel Under the Skin geen succes was aan de kassa, werd het alom geprezen door critici. De film ontving talrijke prijzen en onderscheidingen, werd door diverse critici en publicaties uitgeroepen tot beste film van het jaar en verscheen op veel lijstjes met beste films van het decennium. Sindsdien wordt Under the Skin beschouwd als een van de beste films van de jaren 2010 en van de 21e eeuw.
Wil je Johansson zien in Under the Skin? Je kunt de film terugvinden op Pathé Thuis en Prime Video.