Dit kunstje uit 'Avatar: The Way of Water' wordt hoog opgevoerd voor het vervolg: "40% van de film"

Dit kunstje uit 'Avatar: The Way of Water' wordt hoog opgevoerd voor het vervolg: "40% van de film"

Regisseur James Cameron ziet de technologie als een hulpmiddel voor een betere kijkervaring.

Het is niet vaak dat je een film voorbij ziet komen met een hoge frame rate (HFR). De meeste films maken gebruik van 24 beelden per seconde, maar met HFR is dat ineens 48 beelden per seconden. Het dubbele, dus.

Een bekend voorbeeld van films die hier gebruik van maken is de Hobbit-trilogie van Peter Jackson. Regisseur James Cameron paste HFR toe op de onderwaterscènes van zijn sciencefiction-epos, Avatar: The Way of Water.

Een hulpmiddel
Deze maand verschijnt het vervolg in de bioscoop, Avatar: Fire and Ash. In een interview met DiscussingFilm laat Cameron weten dat "zo'n 40% van de [nieuwe] film" gebruikmaakt van HFR.

"Het is een hulpmiddel om de 3D beter te maken," vertelt de regisseur. "We gebruikten het om een buitenaards gevoel van hyperhelderheid te creëren in de onderwaterscènes, [en] waar we een stroboscopisch effect hebben als gevolg van (...) zijwaartse beweging."

Vanaf 17 december in de bioscoop
Avatar: Fire and Ash vertelt een nieuw hoofdstuk in het verhaal van Jake Sully (Sam Worthington) en Neytiri (Zoe Saldaña). Na de dood van hun oudste zoon proberen zij de draad van het leven weer op te pikken, maar dit loopt mis wanneer een nieuw kwaad Pandora dreigt te verwoesten.



NieuwsFilm

meest populair