Volgens cijfers van Television Stats presteert Apple TV beter dan Netflix en HBO Max. Dat is opvallend, omdat de dienst vaak wordt gezien als bijzaak, iets wat je "erbij" neemt. Toch blijkt juist dat beeld achterhaald. Kijkers blijven hangen, praten over series en komen terug, in plaats van na een enkele titel weer af te haken.
Series die niet meteen worden afgeschoten
Apple TV zet in op series die mogen groeien. Titels als Ted Lasso, Severance en Pluribus bouwden hun publiek op over meerdere seizoenen. Geen paniek na een mindere start, geen snelle annuleringen. Dat geeft kijkers vertrouwen om te blijven kijken en zich aan een platform te binden.
Die aanpak staat haaks op de strategie van Netflix en HBO Max, waar series vaak binnen weken moeten presteren. Wie niet direct een megahit is, verdwijnt net zo snel weer. Apple TV kiest voor rust en continuïteit en plukt daar nu zichtbaar de vruchten van.
Sciencefiction als kartrekker
De reden van dat succes is sciencefiction. Series als Foundation, See en Sugar geven het platform een eigen gezicht. Terwijl andere diensten blijven zoeken naar hun volgende grote klapper, laat Apple TV zien dat een heldere koers en vertrouwen in content het verschil maken. Geen toevalstreffer, maar beleid. En daar lijkt Apple TV voorlopig mee weg te komen.