Events & Festivals

Het einde is alweer nabij

Het festival is alweer voorbij. Mijn terugblik op mijn favorieten en enkele andere beslommeringen

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FILMTOTAAL is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FILMTOTAAL. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FT

door Kaj van Zoelen op 31.01.2009 om 22:59 in Events & Festivals


Het 38ste Internationaal Film Festival Rotterdam zit er weer zo goed als op. Er stonden dit jaar minder grote publiekstrekkers op het programma, en er was net wat meer dan in voorgaande jaren aandacht voor de grenzen van de cinema en experimenten (zie Hedwigs laatste stuk voor meer over één daarvan). Het schijnt geen negatief effect op de totale kaartverkoop gehad te hebben, hoewel de eindcijfers nog bekend gemaakt moeten worden. Mij viel het festival toch wat tegen.

Gisteravond werden de VPRO Tiger Awards uitgereikt. De prijzen voor beginnende filmmakers gingen naar Be Calm And Count to Seven van Ramtin Lavafipour, Wrong Rosary van Mahmut Fazil Coskun en Breathless van Yang Ik-June .Lees hier mijn lofzang over de laatste titel, de andere twee heb ik niet gezien. Wel zag ik van de week een andere Tigerkandidaat die gelukkig niet won: het grappig bedoelde maar erg flauwe Dogging: A Love Story, dat voor een film over seks verrassend kuis was, op enkele infrarood beelden uit een nachtcamera na. Samen met het soms mooi gefilmde maar slaapverwekkende en vervelend gemonteerde Beautiful Crazy de minste van mijn ervaringen op het festival.

In 2006 ging ik voor het eerst voor FilmTotaal anderhalve week naar Rotterdam om verslag te doen voor het festival. Toen zat mijn beste vriend in de jongerenjury, die de MovieSquad Award uitdelen, waaraan een geldprijs zit verbonden, een extra screening van de film en distributie via het MovieZone programma. Dat jaar verkoos de jongerenjury Glue van de debuterende Argentijnse Alexis dos Santos die het geld en de aandacht goed kon gebruiken. Vorig jaar won het toen al veel bekendere Persepolis, en dit jaar won Slumdog Millionaire, niet bepaald een film die om aandacht of opbrengst verlegen zit. De publieksprijs ging beide keren naar dezelfde films.

Mijn gewaardeerde collega Hedwig betreurde dit: “Jammer, voor een festival dat zich toch graag op de borst slaat voor het ontdekken van nieuw talent, maar een groot budget helpt kennelijk wel.” Maar is dit werkelijk zo te betreuren? Moet een prijs niet naar de film gaan die het meest verdient te winnen (of dat geldt voor die twee films daargelaten), de beste film? Of moet een prijs gaan naar degene die het meeste voordeel heeft van zo’n prijs? Het ontdekken van nieuw talent is mooi, maar dat talent moet eventuele prijzen naar mijn idee wel verdienen op basis van kwaliteit. Nou had dat dit jaar ook gekund wat mij betreft, maar ik begrijp ook The Chaser van debutant Hong-Jin Na niet aan iedereen besteed is.

Persoonlijk vond ik qua programma het festival dit jaar een beetje tegenvallen ten opzichte van de vorige drie jaar. En dat is meer dan een gevoel, als ik naar mijn gegeven cijfers kijk, kom ik dit jaar op een lager gemiddelde uit. Waarbij me opvalt dat ik geen enkele echt negatieve uitschieters zag, maar vooral veel films die er net mee door konden. Tot slot mijn top 10 van het festival. In tegenstelling tot Hedwigs top 5 wel enkele grote titels én enkele grote ontdekkingen. Klik op de titels voor toelichting.

1. The Chaser [rating 5]
2. Rachel Getting Married [rating 4.5]
3. Breathless [rating 4]
4. Slumdog Millionaire [rating 4]
5. Achilles and the Tortoise [rating 4]
6. Gomorra (al voor het festival gezien) [rating 4]
7. Not Quite Hollywood [rating 4]
8. Frozen River [rating 4]
9. Wendy and Lucy [rating 3.5]
10. 4BIA [rating 3.5]

4 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

El_Mariachi

Avatar

Wat betreft de opmerking over de jongerenjury... Die kids krijgen ieder jaar maar zo'n 20 films te zien. Deze worden vantevoren geselecteerd. Je kunt het hen moeilijk aanrekenen dat ze dan een misschien voor de hand liggende keuze maken; hun aanbod is beperkt.

Toen ik lid was van de jongerenjury had ik trouwens niet het gevoel dat de organisatie een rare selectie had gemaakt. We kregen zeer gevarieerde films voor de kiezen.

Wij zagen als jongerenjury onder andere Love Conquers All. Een Maleisische film, als ik me goed herinner met mini-dv camera's opgenomen. Dat jaar (2007) won die film de Tiger Award. Op ons lijstje stond 'ie echter zo'n beetje onderaan.

Reprise hebben we tot winnaar uitgeroepen. Inderdaad: een relatief vlotte film, die vrij makkelijk aansluit op de belevingswereld van jongeren. Freaky horror / sf film The Host en Johnny To's actiespektakel Exiled stonden ook hoog bij ons. Juist - alweer vlotte films.

Als je 16, 17, 18 bent heb je over het algemeen niet zo heel veel ervaring met en geduld voor "de arthouse cinema". Sommigen van ons kwamen van het gymnasium, eentje was zelfs wèl een behoorlijk ervaren arthouse kijker. Toch kozen we niet voor het blijkbaar artistiek hoog scorende Love Conquers All.

Nu ik twee jaar verder ben (waarvan anderhalf jaar kunst-/filmopleiding) zou ik misschien een andere keus maken. Maar dat lijkt me nou net het doel van die jongerenjury: zowel het festival als de jeugd een ander perspectief tonen.

rjnacken

Avatar

Ik vond ook dat de boodschap van een geldprijs (Eur 7.500,-) voor de publiekskeuze een beetje apart; door het gigantische aanbod ziet sowieso iedereen maar een fractie, en wat overblijft zijn dan de grootste, meest bekende films (die ongetwijfeld ook goed zijn, maar zo lijkt de marketing van een film opeens van groter belang dan de kwaliteit). hieraan ontkom je denk ik niet, maar laat dan de geldprijs naar een andere productie gaan die door experts wordt aangewezen.

Nog iets anders over de prijsuitreiking; ik zat gisteren in het Concertgebouw waar de slotfilm Machan getoond werd. Vooraf werden (een paar van) de prijzen bekendgemaakt. Niks mis mee, maar dit gebeurde in zulk teenkrommend slecht Engels, dat ik (en velen met mij) het niet serieus meer konden nemen. Wat een houtje-touwtje presentatie van het niveau brugklas-spreekbeurt! Daar mogen ze voor volgend jaar iemand anders voor zoeken die wel een vlotte Engelse babbel heeft!!

Colonel_Kurz

Avatar

Megalomaniac "Ik ga The Chaser in de gaten houden. Rachel Getting Married en Frozen River ga ik zeker nog zien en wat betreft Wendy and Lucy ben ik het volledig met je eens."
Als het goed is draait hij ook nog op het AFFF en krijgt in Juni een landelijke release. Hoe groot die is weet ik echter niet.

Megalomaniac

Avatar

Ik ga The Chaser in de gaten houden. Rachel Getting Married en Frozen River ga ik zeker nog zien en wat betreft Wendy and Lucy ben ik het volledig met je eens.

nieuwslaatste nieuws