Blu-Ray Review: Angels & Demons / The Da Vinci Code

Vier Blu-Ray discs vol met allerlei extra's en extended versies.

Regie: Ron Howard | Cast: Tom Hanks (Robert Langdon) e.a. | Speelduur: A&D: 138 minuten / TDC: 149 min | Jaar: A&D: 2009 / TDC: Retail release: 1 oktober 2009 | EAN: 5050582715361 | Recensie FilmTotaal

In 2003 verscheen het 'fact-fiction' en flink bekritiseerde boek The Da Vinci Code van Dan Brown, dat tot op heden meer dan 60,5 miljoen exemplaren verkocht wereldwijd. De verfilming The Da Vinci Code van regisseur Ron Howard die in 2006 uitkwam, is dan ook een logisch gevolg. Ondanks dat ook de film kritiek krijgt vanuit de uit zowel christelijke als wetenschappelijke hoek, ging het de film uitstekend af in de bioscoop. De film met Tom Hanks wordt wereldwijd de op één na best bezochte film van 2006. Vlak na dit succes maakt Sony Pictures bekend dat ook het eerste boek uit de reeks een verfilming krijgt. Het vervolg Angels & Demons is iets minder succesvol, mogelijk mede vanwege de kritiek die de teruggekeerde regisseur Brown en steracteur Hanks krijgen naar aanleiding van de eerste film. Op 13 mei 2009 mag ook het Nederlandse publiek naar de bioscoop. Vanaf vandaag ligt er o.a. de 4-disc Blu-Ray Box met beide films in de winkel.

In The Da Vinci Code wordt Jacques Saunière (Jean-Pierre Marielle), de curator van het Louvre, in zijn eigen museum vermoord. Voor hij sterft, weet hij nog enkele mysterieuze codes op de vloer te schrijven. Voor de Franse politieagent Bezu Fache (Jean Reno) is Robert Langdon (Tom Hanks) de belangrijkste verdachte. Sophie Neveu (Audrey Tautou), de kleindochter van het slachtoffer, denkt daar echter anders over en helpt Langdon te ontsnappen. Samen volgen ze de sporen die Saunière heeft achtergelaten om de echte moordenaar te vinden. Langzaam ontrafelen ze een samenzwering van een mysterieus genootschap dat een geheim beschermt. In het vervolg op Angels & Demons wordt Professor Robert Langdon om hulp gevraagd bij het oplossen van de moord op een wetenschapper. Hij ontdekt dat de Illuminati, een doodgewaande, mysterieuze sekte, een bom onder het Vaticaan heeft gelegd, net tijdens een conclaaf. Samen met de dochter van de wetenschapper, Vittoria Vetra (Ayelet Zurer), volgt Langdon een eeuwenoud spoor dwars door Rome om de daders te pakken.

TRAILERS
Bekijk hieronder de trailer van The Da Vinci Code (DVC) of klik verder naar een HD versie in 480p, 720p of 1080p.

Hieronder zie je de trailer van Angels & Demons (A&D). Klik verder voor een HD versie in 480p, 720p of 1080p.

WAARDERING & BOX OFFICE
DVC krijgt een zeer magere 24% op Rotten Tomatoes. A&D komt er met 36% iets beter vanaf bij de recensies die worden meegenomen in dezelfde graadmeter van RT. Op de IMDb krijgen de films wel een voldoende met respectievelijk een 6,4 (bij 104,536 stemmen) en een 6,8 (bij 39,551 stemmen). FilmTotaal recensent Gudo Tienhooven geeft DVC 3 sterren en de FT-rating staat tot op heden op een 6.3. Van FT recensent Joris Brieffies krijgt A&D 3,5 ster en van onze bezoekers een 7.
Een reactie van onze vaste bezoeker Coolcredit op A&D: " hij valt me niet tegen. De film heeft een redelijke spanningsopbouw en hier en daar wijzigingen toegepast die de film ten goede komen, maar mist wel de uitleg van het boek en ook de spanning met de kerk (jammer!). Het is meer een Harry Potter verfilming. Het is allemaal wel degelijk maar nergens vernieuwend of onverwacht."
In de Box Office doen beide films het uitstekend. Met een budget van $100 brengt DVC wereldwijd bijna $760 miljoen op. Zoals gezegd doet A&D (budget $130 miljoen) het iets minder goed, maar noteert nog altijd $485 miljoen wereldwijd. In Nederland zijn de cijfers $10,2 miljoen om $7,7 miljoen.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de 4-disc Blu-Ray Box waarin zowel DVC als A&D zijn opgenomen. De verpakking van het recensie-exemplaren zijn degelijk met een standaard Blu-ray Keep Cases en daaromheen vermoedelijk een kartonnen verpakking (helaas niet meegeleverd bij de recensie-exemplaren). Op beide covers staat vermeld dat het gaat om de Extended Cut en is Tom Hanks prominent aanwezig. Opvallend zijn de vele extra's op de schijven, met een geheel nieuwe mogelijkheid van MovieIQ op de Blu-Ray van A&D. De recensie-exemplaren (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Beide versies zijn te bekijken in de Extended Cut. Voor DVC betekent dat 25 minuten extra beeldmateriaal en voor A&D 11 minuten. We bekijken hieronder de extra's van Angels & Demons uitgebreider. Daarna volgt een kort overzicht van de extra's van DVC, aangezien deze gelijk zijn aan de reeds verkrijgbare Blu-Ray. Alle extra's zijn van redelijke kwaliteit, veel in 1080p/i. De extra's van A&D:

1. Cinechat * *
Een extra die alleen Sony nog brengt via een aansluiting op internet. Nadat je je hebt aangemeld en hebt ingelogd, kan je chatten met andere filmkijkers. Wat hier de bedoeling van is, is een beetje onduidelijk mede omdat praten tijdens een film juist verboden zou moeten zijn. "Just 4 Fun" klaarblijkelijk en mogelijk niet voor iedereen weggelegd en daarom is een daadwerkelijke test achterwegen gebleven.

2. BD Live * * * *
Een interessante extra. Het biedt namelijk een snelle toegang tot nog meer extra's en informatie over nieuwe bioscoopfilms en Blu-Ray releases. Je kunt trailers kijken en / of downloaden naar je harde schijf, als je die hebt. Met het oog op de toekomst kan dit zeker een zeer nuttige optie gaan worden. Getest via de disc van DVC.

3. MovieIQ * * * *
Dit moet een zeer aardige functie zijn. Helaas lukte de test niet, ondanks dat de PlayStation 3 in verbinding stond met internet. Met MovieIQ, wederom een functie van alleen Sony, wordt er een soort IMDb achtige database gekoppeld aan de film. Als je verbinding hebt met BD Live, dan kan je op aangegeven momenten allerlei informatie opvragen door te klikken op een icoontje. Bijvoorbeeld over de hoofdrolspelers, setdetails en over de muziek die je op dat moment hoort. Deze extra is via A&D voor het eerst te raadplegen. Hieronder zie je een promovideo van MovieIQ, ook te vinden op de Blu-Ray schijf:

4. Angels & Demons: The Full Story * * * * *
De meest interessante docu van de flinke reeks extra's. Er wordt een volledig beeld gegeven van de totstandkoming van A&D met veel "behind-the-scene" beelden.

5. Writing Angels & Demons * * *
Aardige docu waarin Dan Brown en de screenwriters praten over het schrijven van het script voor A&D. Altijd aardig als de schrijver van het originele boek aan het woord komt.

6. This is an ambigram * * * *
Een ambigram is een "woord" dat omgedraaid er hetzelfde uitziet. Deze docu gaat daar dieper op in. Schrijf je naam maar eens op als een ambigram... Een Ambigram Artiest aan het woord.

7. Characters in search of the true story * *
Docu over de karakters in de film. Zo moet Tom Hanks meer ervaring uistralen volgens de regisseur, aangezien zijn personage het avontuur in DVC al heeft meegemaakt. Leuk, maar ook weer iets teveel informatie.

8. CERN: pushing the frontiers of knowledge * * * *
Handige docu voor mensen die niet precies weten wat de deeltjesversneller nu eigenlijk doet. Voor vele is dit nog steeds een raadsel, dus deze uitgebreide uitleg komt zeker van pas.

9. Rome was not built in a day * *
De geheimen achter het bouwen van de sets van A&D.

10. Handling props * * *
Altijd aardig om te zien welke voorwerpen er nagemaakt moeten worden voor de film. Denk aan oude boeken en kruizen, maar ook pistolen.

11. The Path of Illumination * * * * *
Last but not least een zeer fraaie extra. Het is een interactieve kaart (met instructie video) die je de vijf belangrijkste filmlocaties laat zien. Aan de hand van beeld en tekst wordt er extra informatie gegeven over de locatie, de geschiedenis van gebouwen en monumenten, de opgenomen scènes en nog veel meer. Zo zie je bijvoorbeeld dat veel locaties zijn nagebouwd en dat er ook veel vanuit de computer wordt getoverd. Veruit de meest interessante extra op de tweede disc.

De extra's op de Blu-Ray van The Da Vinci Code
De Blu-Ray editie van DVC is gelijk aan eerder verkrijgbare versie. Er staan maar liefst 17 uiteenlopende documentaires op de twee schijven en net als bij A&D is er de mogelijkheid om gebruik te maken van Cinechat en BD Live. Deze twee laatste extra's staan hierboven beschreven. Ook bevat de Blu-Ray A&D previews, maar deze zijn nu redelijk overbodig.

BEELD EN GELUID

Beeld: Waar je normaal perfect beeld verwacht van een HD schijf, valt de kwaliteit van DVC iets tegen ondanks dat de disc wordt afgespeeld op de prima Blu-Ray speler van de PlayStation. De disc van A&D is daarentegen scherper en voldoet meer aan de verwachting. Het beeldformaat is 1080p High Definition 2.40:1.

Geluid: Het geluid van A&D wordt geleverd in Engels, Frans en Duits DTS-HD. Ondanks dat op de hoes van DVC staat vermeld dat er een Engelse en Franse geluidstrack is in TrueHD, is de Engelse in Dolby Digital 5.1. Buiten dat dit erg vreemd is, is er weinig aan het geluid op te merken. Enkel de standaard aanrader: kijken met bioscoopvolume voor het meeste genot!

Ondertitels: De belangrijkste ondertitels op de schijven zijn Nederlands, Frans, Engels en Arabisch. Bij de extra's zijn meerdere talen beschikbaar.

Zie hieronder enkele screenshots van A&D, die overigens niet de HD beeldkwaliteit hebben (muisklik voor een vergroting):

CONCLUSIE
Voor liefhebbers van de films van Ron Howard is het een aantrekkelijke box om in de kast te zetten en zo nu en dan eens door te spitten. Er staan ontzettend veel docu's op die meer vertellen over bijvoorbeeld de boek, de geheimen, de opnamelocaties en de geschiedenis van gebouwen en monumenten in bijvoorbeeld Vaticaanstad. De meest opvallende extra is The Path of Illumination die via een interactieve plattegrond een bijzonder uitgebreid overzicht geeft van de vijf toplocaties uit A&D. MovieIQ kan erg aardig zijn, als je bijvoorbeeld wilt weten welk nummer je hoort tijdens de film. Helaas mislukte de MovieIQ test.
Het is bij DVC vreemd dat de Engelse geluidstrack niet en de Franse geluidstrack wél in TrueHD wordt geleverd. De vraag is uiteraard hoeveel mensen dit daadwerkelijk gaat opvallen.
Al met al is het voor fans van beide films een must-have in de Blu-Ray collectie. En dat zijn er met het oog op de Box Office resultaten veel.

VERKRIJGBAARHEID
DVC is ook verkrijgbaar in meerdere DVD uitgaven, zoals een single disc DVD, een 2-disc Extended DVD en de nog steeds verkrijgbare Collector's Edition. A&D is ook verkrijgbaar op single Disc DVD en in een DVD Box samen met de single disc van DVC. De Blu-Ray versies zijn uiteraard ook apart verkrijgbaar.
Vanaf 1 oktober te koop, ook bij de FilmTotaal DVD shop.

Op deze pagina méér Blu-Ray Reviews van FilmTotaal

Met dank aan de uitgever Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van de recensie-exemplaren.