DVD neemt de plaats in van de videoband

De dvd lijkt de video definitief uit de markt te drukken. Het aantal verkochte beeldschijfjes steeg in het eerste halfjaar met 55 procent tot 7,3 miljoen stuks. De omzet steeg met 45 procent tot 143,5 miljoen euro. Dit alles gaat ten koste van de videoband, zo meldde de branchevereniging van de entertainmentindustrie NVPI donderdag.

De gemiddelde prijs van een dvd-tje bedroeg 19,79 euro. Een jaar geleden was dat nog 21,15 euro. Ook videobanden daalden in prijs. De gemiddelde prijs dit eerste halfjaar was 6,59 euro (tegenover 8,43 euro in 2002).

De verkoop van videobanden daalt al jaren. Over de eerste zes maanden van 2003 werd er voor 21,1 miljoen euro verkocht, een daling van 61 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In aantallen daalde de verkoop met de helft tot 3,2 miljoen.

Lichtpuntjes op de videobandenmarkt zijn films als Harry Potter en Ja Zuster, Nee Zuster. Deze films in het familiesegment verkopen nog steeds goed, alhoewel de opmars van de dvd daar ook duidelijk is te merken.

De omzet in de totale beeldbranche (video en dvd) steeg met 8 procent tot 164,6 miljoen euro. In stuks kwam de verkoop uit op 10,5 miljoen, een daling van 6 procent.

De verhuur liet ook groeicijfers zien, wederom vooral aan de dvd-kant. In totaal werd 16 procent meer geld uitgegeven aan het huren van banden en schijfjes. De stijging is voornamelijk te danken aan de verhuur van dvd's. Daaraan werd 104 procent meer geld uitgegeven. Dit jaar werden 10,2 miljoen videobanden verhuurd, een daling van 32 procent.



NieuwsFilm

meest populair