Blu-Ray Review: Che Part 1 & 2

In vele opzichten een prachtige tweeluik over de revolutionair Ernesto “Che” Guevara.

Regie: Steven Soderbergh | Cast: Benicio Del Toro (Ernesto "Che" Guevara), Franka Potente (Tamara "Tania" Bunke), Kahlil Mendez (Urbano), Edgar Ramirez (Ciro Redondo) e.a. | Speelduur: 131 min. en 133 min. | Jaar: 2008 | Retail release: 22 oktober 2009 | EAN: 8716777929339 | Recensie FilmTotaal: Part 1 & Part 2

Na een uiterst succesvolle samenwerking voor de film Traffic (2000) besloten regisseur Steven Soderbergh en acteur Benicio Del Toro samen een biografische film te maken over de Argentijns marxistische revolutionair Ernesto "Che" Guevara. In eerste instantie leverde het een film op met een speelduur van ruim vier uur. Na de screening op het Cannes Film Festival besloot Soderbergh er een tweeluik van te maken met de titels The Argentine en Guerrilla. Ook kortte hij de films in. Later werden aan de titels Che Part 1 en Che Part 2 toegevoegd. De biopic kreeg meteen goede reacties en sleepte in Cannes twee nominaties binnen, waarvan er één (Del Toro: Best Actor) werd verzilverd. Ondanks deze positieve signalen werd de film ook bekritiseerd. Che Guevara, die geweld niet schuwde en verantwoordelijk wordt gehouden voor vele moorden, wordt namelijk niet door iedereen als een volksheld gezien en daarom was er veel publieke kritiek. Tijdens de Oscaruitreiking begin 2009 mengde Sean Penn (de voorzitter van de Cannes jury), die een Oscar kreeg voor zijn rol in Milk, zich in de discussie door vraagtekens te zetten bij de afwezigheid van een nominaties voor Che en Del Toro: "The fact that there aren't crowns on Soderbergh's and Del Toro's heads right now, I don't understand ... that is such a sensational movie, Che. Maybe because it's in Spanish, maybe the length, maybe the politics". Nadat beide films op 2 april 2009 in Nederland in première gingen, kan je vanaf volgende week de tweeluik bemachtigen op Blu-Ray.

In de tweeluik Che zien we het verhaal van Che Guevara, gebaseerd op de dagboeken van de Argentijns marxistische revolutionair. Er wordt ingezoomd op twee cruciale episodes uit zijn leven. Het eerste deel toont Guevara's rol naast Fidel Castro in de Cubaanse revolutie: van dokter tot aanvoerder tot revolutionaire held. Het tweede deel gaat over Guevara's poging dat tien jaar later te herhalen in Bolivia. Zijn opoffering, doorzettingsvermogen, idealisme en guerrilla technieken falen en leiden uiteindelijk naar zijn dood.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Che (Part 1 en Part 2) of klik verder naar een HD versie in 480p, 720p of 1080p.

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes zijn de percentages redelijk. Het eerste deel krijgt een 72% en het tweede deel 76%. De gehele film krijgt van de zogenaamde topcritics een magere 59%. Op de IMDb krijgt Che Part 1 een 7,4 en Part 2 een 7,0. FT recensent Kaj van Zoelen geeft respectievelijk 3 en 2 sterren. Op FilmTotaal hebben de films helaas nog geen stemmen ontvangen van de bezoekers.
Een kritische reactie van Feoreunn, een van onze vaste lezers: "Ergens gelezen (in een Cannes-verslag vermoed ik) dat Guevara's donkere periodes weer rustig worden overgelaten, dus dit hypocriet stukje film ga ik zeker niet zien. Ik word ziek van die hele Guevara-idolatrie, de man was een meedogenloze moordenaar en niet beter dan sommige van zijn communistische collega's. Maar goed, probeer maar dit maar eens uit te leggen aan idioten met zijn smoel op hun t-shirt/handtas/bedovertrek."
In de Box Office doen de Che's het niet goed. Het totale productiebudget $70 miljoen wordt aan de wereldwijde bioscoopkassa bij lange na niet terugverdiend. In de States haalt de film nog geen 300.000 dollar binnen, mede omdat de film zeer beperkt (max. 39 zalen) te zien is. In andere landen, met name in Spanje (bijna $10 miljoen), scoren de films een stuk beter met een totale opbrengst van zo'n $30 miljoen.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de 2 disc Blu-Ray van Che. De films staan op afzonderlijke schijven, die geleverd worden in een standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een mooie kartonnen sleeve. Op de voorzijde zien we uiteraard Benicio Del Toro als Che Guevara en wordt er vermeldt dat hij voor zijn rol is onderscheiden op het Cannes Film Festival.

Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
Op de schijven is weinig ruimte ingedeeld voor extra's. Hieronder een overzicht van de extra's op de twee schijven, te beginnen met Che Part 1:

Trailer * * *
De trailer van de film in HD. Een andere dan eerder in dit artikel te zien was. Goed voor de eerste indruk. Altijd aardig om trailers terug te zien.

Exclusief interview met regisseur Steven Soderbergh * * *
Een klein kwartier met Soderbergh, die flink wat vragen netjes beantwoordt. Hij geeft onder andere aan dat hij weinig afwist van Che Guevara. Op aandringen van o.a. Del Toro heeft hij de keuze gemaakt om de film te maken. Hij legt ook uit waarom hij het privéleven van Che niet in beeld brengt. Niet in HD.

Achter de schermen * *
Aan de hand van een groot aantal scènes en interviews met Del Toro (in het Spaans) en Soderbergh wordt er meer verteld over de film. Er komen geen beelden naar voren van "achter de schermen". Jammer.

Op de disc van Che Part 2 staan de volgende extra's:

Trailer *
Zelfde verhaal als bij disc 1. Ook dezelfde trailer, geen toegevoegde waarde meer.

Exclusief interview met Benicio Del Toro * * * *
Ruim 6 minuten met Benicio Del Toro (in het Engels). Hij vertelt dat hij meer wil laten zien over het personage Che. Mede omdat veel mensen hem tegenwoordig alleen kennen van een t-shirt. Ook gaat hij in op het verschil tussen het spelen van een fictief personage en een historisch figuur. Vergelijkbaar met het interview met Soderbergh. Del Toro brengt het echter net even boeiender.

Interview met Alberto Iglesias - Componist * * *
De componist vertelt in het Spaans over de totstandkoming van de muziek bij de film. Hij gaat in op zijn eigen werkwijze en de werkwijze van Soderbergh. Hij zegt ook dat de film niet bedoeld was om Che te verheerlijken. Iglesias componeerde ook de muziek voor films als The Constant Gardener, Volver en The Kite Runner.

[/b] * * * * *
Interessante interview van een half uur met de schrijver Jon Lee Anderson die veel heeft geschreven over de conflicten in Zuid-Amerika. Ook leefde hij samen met Guerrilla's om zijn verhalen te kunnen schrijven. Hij vertelt waarom de ideologie van Che tot op de dag van vandaag invloed heeft. Zeker aan te raden, want het is het meest boeiende interview op de schijven.

BEELD EN GELUID

Beeld: Het beeld van Part 1 wordt geleverd in 1080p HD 16 : 9 (2.35) en is daadwerkelijk prachtig met mooie natuurlijke kleuren. Een groot gedeelte speelt zich af in een kleurrijke oerwoud en dat ziet er echt heel mooi uit. De zwart-wit scenes zijn bedoeld korrelig (grain) en dat maakt de afwisseling erg aardig, al was deze toevoeging niet per se nodig geweest. Dit is uiteraard de keuze van de regisseur. Soms mist echter er in bepaalde shot mogelijk wat diepte, al kan dit ook weer bedoeld zijn. Het beeld van Part 2 wordt geleverd in 1080p HD 16 : 9 (2.17) waardoor de film beeldvullend tevoorschijn komt bij het afspelen op de PlayStation 3. Aan de ene kant is het jammer dat dit gedaan is, aan andere kant zal het zo bedoeld zijn. Het beeld is net zo scherp als op de eerste disc. Fraai geheel en daarom verdienen beide schijven een dikke 9.

Geluid: Het geluid wordt geleverd in een Engels/Spaanstalige track in DTS-HD en is net als het beeld erg sterk. Geen enkel commentaar op dit punt. Ook een 9.

Ondertitels: Er zijn alleen Nederlandse ondertitels toegevoegd, voor zowel de film als de extra's.

Zie hieronder enkele screenshots uit Part 1, die overigens niet de HD beeldkwaliteit hebben (muisklik voor een vergroting):

Bekijk de afbeeldingBekijk de afbeelding

CONCLUSIE
Een mooie tweeluik, die helaas niet de aandacht heeft gekregen die een dergelijk film verdient. Het is een goede film, al is het een lange zit om beide films achter elkaar te bekijken. De 2 disc Blu-Ray wordt door A-Film prima afgeleverd met een extra sleeve. De kwaliteit van het beeld en geluid is van de bovenste plank. De extra's zijn helaas wat beperkt, maar dit is niet direct een film die vraagt om vele extra's. Het interview met Jon Lee Anderson is erg aardig en geeft een boeiend beeld van het personage Che en de conflicten in Zuid-Amerika. Een docu met beelden van de echte Che had een aardige aanvulling kunnen zijn.

VERKRIJGBAARHEID
De tweeluik is vooralsnog alleen te krijgen in de besproken duovariant, zowel op DVD als op Blu-Ray. De discs zijn vanaf donderdag 22 oktober te koop, vermoedelijk ook bij de FilmTotaal DVD shop.

Met dank aan de uitgever A-Film voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.