Hurt Locker producer niet welkom bij de Oscars

Eigen schuld, dikke bult!

Nicolas Chartier, één van de vier producers van The Hurt Locker, is niet welkom bij de Oscars aankomende zondag, vanwege een e-mail die hij heeft verstuurd naar verschillende mensen uit de filmindustrie. De manier van handelen van Chartier is in strijd met de regels van de Academy; vandaar dat hij de ceremonie thuis op de bank mag gaan bekijken. Mocht The Hurt Locker de Oscar voor 'Beste Film' in de wacht slepen, dan moet Chartier hem op een ander (minder eervol) moment komen ophalen.

De afgelopen maanden wordt The Hurt Locker steeds meer gezien als een absolute favoriet voor 'Beste Film'. Ook Kathryn Bigelow is een goede kanshebber voor de Oscar van 'Beste Regisseur'. Het gedonderjaag begon in februari, toen producer Chartier de volgende e-mail rondstuurde:



De opmerking over de “$500M film”, overduidelijk gericht op Avatar, strookt niet met het regelboekje van de Academy. Het valt onder het kopje 'een negatief beeld vormen van een deelnemende film'. Toen de e-mail de pers bereikte, reageerde Chartier gelijk:

My naivete, ignorance of the rules and plain stupidity as a first time nominee is not an excuse for this behavior and I strongly regret it. Being nominated for an Academy Award is the ultimate honor and I should have taken the time to read the rules.

Dit soort situaties zijn niks nieuws. Miramax kwam in 1999 in de problemen door een fluistercampagne tegen Saving Private Ryan. Shakespeare in Love ging vervolgens met de hoofdprijs aan de haal.

Toen Chartier de mail schreef, waren de meeste stemmen al uitgebracht. Het schijnt echter dat sommige Academy stemmers een kans wilde om opnieuw te stemmen, nadat ze de mail gelezen hadden (deze kans kregen zij uiteraard niet). Hoewel de gevolgen dus minimaal lijken te zijn, wil de Academy toch actie ondernemen om dit soort taferelen in de toekomst te beperken. Er is heel even over gedacht om The Hurt Locker uit de lijst genomineerden te halen, maar dit werd nooit doorgezet omdat de voordelen hiervan in geen geval zouden opwegen tegen de nadelen.

Maandag werd bekend wat de rol van Chartier precies was bij het maken van de film. Hij zorgde voor de benodigde 15 miljoen dollar, maar zijn relatie met de crew was niet bepaald goed en hij hoefde op een gegeven moment niet meer op de set te verschijnen. Screenwriter en producer Mark Boal legt het uit:

It was a hard movie to get made…It was a challenging shoot, and it’s the nature of those things that tempers can flare and strong disagreements can arise. And Nic was eventually asked not to come back to the set.

De mensen die betrokken waren bij de productie van The Hurt Locker proberen zich te distantiëren van de opmerkingen van Chartier. Nadat ze over de mail hoorde, belde Bigelow Avatar producer Jon Landau meteen op om haar excuses aan te bieden. Boal weet het nog goed:



Het einde lijkt nog niet in zicht voor The Hurt Locker. Oorlogsveteraan Paul Rieckhoff schreef onlangs dat de film vol fouten zit:

“The Hurt Locker tries to articulate [the experience of modern combat], but those of us who have served in the military couldn’t help but be distracted by a litany of inaccuracies that reveal not only a lack of research, but ultimately respect for the American military.”

Verder klaagt Master Sgt. Jeffrey Sarver, die een tijd in Irak heeft gezeten, de makers van The Hurt Locker aan. Ze zouden zijn verhaal gestolen hebben. Sarver was het onderwerp van een Playboy artikel, waarop het script van de film is gebaseerd; een persconferentie hierover volgt nog.

Uiteindelijk besloot de Academy dus om Chartier niet binnen te laten bij de Oscars aankomende zondag. Hij is simpelweg niet welkom, ook niet als iemands gast. Het is de eerste keer dat de Academy één specifiek persoon de toegang ontzegd bij de ceremonie. De aankondiging staat hieronder:



We zullen het zien dit weekend!



NieuwsFilm

meest populair