Het leukste festival van het jaar begint weer!

Vanaf vanavond weer tien dagen lang de inventiefste en vermakelijkste films van het jaar op één filmfestival. De openingsfilm is meteen een prachtig uithangbord.

Imagine: 26th Amsterdam Fantastic Film Festival, zoals het voluit heet tegenwoordig, is weer aanstaande. Vanavond opent Mary and Max het feest en over tien dagen is op zaterdagavond het bloederige sandalenspektakel Centurion van Neil Marshall de slotfilm. Daartussenin staan veel films geprogrammeerd die vaak met een klein budget en een goed concept interessanter zijn en meer tot de verbeelding spreken dan het gros van de Hollywoodproducties, of het nou sciencefiction, fantasy, horror, komedie, drama of iets anders betreft. Zoals elk jaar is FilmTotaal er weer van begin tot eind bij. Mijn collega Frank Stol en ik zullen dagelijks verslag doen van het festival.

Er draaien dit jaar iets minder horrorfilms dan vorig jaar, maar de liefhebber zal nog steeds zijn hart kunnen ophalen. Zo is daar Chan-Wook Parks vampierenfilm Thirst, het sinds de aankondiging door velen geanticipeerde vervolg Rec 2 en de remake The Crazies, naar het gelijknamige origineel van George A. Romero. De Britse horror, vorig jaar zo succesvol, wordt onder andere vertegenwoordigd door het spannende Salvage. Ook draait de 'klassieker' Troll 2 uit 1990, volgens velen de slechtste film aller tijden, in een double bill met Best Worst Movie, een nieuwe documentaire over de film, gemaakt door de man die destijds als klein kind een van de hoofdrollen speelde.

Een enorme aanrader is House of the Devil, een ode aan de Amerikaanse jarentachtighorror die deel uitmaakt van het Retro-Magieprogramma, bestaande uit films die teruggrijpen op het verleden. Het komische Black Dynamite is bijvoorbeeld een parodie op blaxploitation, Island of Dreams een ode aan de nuberu bagu, de Japanse nouvelle vague en Amer is een visueel essay over de giallo, Italiaanse slashers/detectives uit de jaren zestig tot en met tachtig. Over een paar films uit dit programma zal over een aantal dagen zeker meer te lezen zijn.

Dat geldt ook voor het programma European Promises, waar mijn collega Frank zich op zal storten. Dit bestaat uit een aantal films uit Oost-Europa, een gebied dat wij hier nog nauwelijks kennen als het op de fantastische film en genrecinema aankomt, op enkele grote films uit Rusland (zoals Nightwatch) na misschien. De films variëren van titels als het Russische Mermaid, een sprookje waarin een tienermeisje met haar wil gebeurtenissen kan beïnvloeden, tot het Servische Life and Death of a Porno Gang. Daartussenin zitten films als het Hongaarse Transmission, over een wereld zonder elektriciteit, en Tears for Sale, een uitbundige fantasy over vrouwen die tijdens een oorlog naar mannen hunkeren.

Gasten en masterclasses zijn er ook dit jaar weer. Filmcomponist Simon Boswell, die onder andere samenwerkte met Danny Boyle, Clive Barker en Alejandro Jodorowsky, komt vertellen over de werking van filmmuziek, Uwe Boll heeft zichzelf uitgenodigd om een vertoning van zijn nieuwste film Rampage bij te wonen en Dick Maas ontvangt de oeuvreprijs en vertoont morgenmiddag enkele zeldzame films daaruit. Morgen zul je bij ons kunnen lezen over de Japanse animatiefilms op het festival. Vanavond gaat alle aandacht echter uit naar de openingsfilm, een ander soort animatie:

Mary and Max.
Deze kleianimatie heeft zoals vele films op het festival een uniek uitgangspunt. In 1976 stuurt de achtjarige Mary vanuit een gehucht in Australië een brief naar de haar onbekende Max, een dikke 44-jarige man in New York die lijdt aan een hevige versie van het syndroom van Asperger, met de vraag of baby's in Amerika in colablikjes worden gevonden, aangezien Australiërs ze in bierglazen vinden. Uit deze onschuldige, onwetende vraag groeit een bijzondere penvriendschap. De animatie is prachtig, met de scènes van Mary in mooie sepiatinten en een bijna zwart-wit palet in de mathematische, logische wereld van Max. Je moet wel een hart van steen hebben om niet enigszins geroerd te worden door dit huzarenstukje, en wel erg goed zijn in het herkennen van stemmen wil je van tevoren raden welke bekende Amerikaanse acteur schuilgaat achter Max.

[rating 4.5]

Bekijk hier het complete festivalprogramma. Kaartjes zijn hier te bestellen.

NieuwsFilm

meest populair