Blu-Ray Review: Precious

Hoe aangrijpend het leven van een zwarte tiener in de States kan zijn.

Regie: Lee Daniels | Cast: Gabourey Sidibe (Precious), Mo'Nique (Mary), Paula Patton (Ms. Rain), Mariah Carey (Mrs. Weiss), Sherri Shepherd (Cornrows), Lenny Kravitz (Nurse John) e.a. | Speelduur: 109 minuten | Jaar: 2009 | Bioscooprelease: 3 december 2009 | Retail release: 2 juni 2010 | EAN: 8716777931011 | FilmTotaal Recensie

Soms verschijnen er films die ogenschijnlijk niet zijn bedoeld voor het grote publiek. In eerste instantie zou dit ook gedacht kunnen worden over het drama Precious: Based on the Novel Push by Sapphire van regisseur Lee Daniels. De film is echter geproduceerd door o.a. Oprah Winfrey en Tyler Perry, twee personen die veel betekenen voor de rechten van de Afro-Amerikaanse gemeenschap, en mede daardoor kreeg het drama - afgekort naar Precious - voorafgaand aan de release wereldwijd flink wat publiciteit. Dit was overigens niet onverdiend, aangezien het een zeer sterke film is geworden over een groot maatschappelijk probleem in de States en met enkele voortreffelijke (bij)rollen. Vooral Mo'Nique mag er zijn als de compleet losgeslagen moeder Mary. Zij ontving hier onder meer een Oscar en een Golden Globe voor. Het drama zelf werd dit jaar voor in totaal zes Oscar genomineerd, ook voor Beste Film. Sinds kort is Precious verkrijgbaar op Dvd en Blu-Ray.

SYNOPSIS
Precious: Based on the Novel Push by Sapphire vertelt het verhaal van Claireece "Precious" Jones (Gabourey Sidibe), een zestienjarig Afro-Amerikaans meisje geboren in Harlem, in een keiharde omgeving. Het leven lacht haar niet bepaald toe: ze is voor de tweede keer in verwachting van haar vader. Thuis loopt ze op eieren om te vermijden dat haar moeder (Mo'Nique), een intens boze vrouw, haar mishandelt. Haar leven verandert als ze de kans krijgt over te stappen naar een alternatieve school. Daar komt ze onder de hoede van Ms. Rain (Paula Patton). Een vrouw die haar begrijpt en haar laat voelen dat ze bijzonder is en talenten heeft. Hier begint Precious haar nieuwe toekomst weg van de duisternis, de pijn en liefdeloze omgeving en neemt ze haar jonge leven in eigen hand.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Precious of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Precious 91%. De IMDb noteert een 7,5 (bij bijna 54 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 8,4. Arman Avsaroglu geeft 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een reactie van FT bezoeker Loisaba: ...Een rauwe film die dit schrijnende onderwerp op een niets ontziende manier aan het licht brengt. Een film die lang in je gedachten blijft rondhangen...
Het productiebudget van Precious bedroeg circa $10 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende het drama bijna $11 miljoen en eindigde op bijna $47,5 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een bedrag van bijna $63 miljoen. In Nederland leverde de film $800.000 op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Precious. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in een basic Blu-Ray keepcase. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van Precious bevat zes gevarieerde extra's, waarbij met name A Precious Ensemble opvalt. In deze docu van zo'n 20 minuten wordt er teruggekeken op de castingprocedure van de hoofdpersonages. Ook is het aan te raden om ook even de Deleted Scene te bekijken na het zien van de hoofdfilm. Ben je erg benieuwd hoe de boek uit 1995 werd omgezet naar een film, kijk dan naar de extra From Push to Precious. Grote nadeel bij de extra's is dat de Nederlandse ondertitels ontbreken. Een 7,5.

Regisseur en schrijfster in gesprek over het boek en de verfilming en de bedoelingen erbij. Met name Sapphire praat heel bevlogen over haar boek.

Zoals gezegd verbonden Tyler Perry en Oprah Winfrey hun naam aan de film. Dit was mede om extra aandacht te vestigen op het aangrijpende verhaal. Beide persoonlijkheden vertellen hoe zij met het project in aanraking zijn gekomen en wat zij voor de film wilden betekenen.

In de film hebben Gabourey Sidibe (als Precious), Mo'Nique (Mary), Paula Patton (Ms. Rain), Mariah Carey (Mrs. Weiss) de belangrijkste rollen. Regisseur Daniels en zijn crew moesten opzoek naar de juiste hoofdrolspeelster die paste bij het hoofdpersonage Precious. Erg aardig om te zien hoe de onbekende Gabourey Sidibe werd gecast. Ook de twee compleet verschillende personen Mo'Nique en Mariah Carey komen aan het woord over hun goede rollen.

Een verwijderde scene waarin Precious haar verhaal doet bij een bijeenkomst van incestslachtoffers. Jammer dat er geen reden wordt aangegeven waarom deze scene is verwijderd. Desondanks even kijken ná de hoofdfilm.

Een boek verfilmen is niet altijd even makkelijk. De schrijfster moet toestemming geven en er moet een script geschreven worden, omdat een boek veelal ingekort moet worden voor de filmversie. O.a. schrijfster Sapphire en Lee Daniels praten afzonderlijk over de wijze waarop het boek werd verfilmd. Sapphire geeft aan dat ze intensief werd betrokken bij de opnames en veelvuldig contact had met Daniels. Ze is dan ook zeer enthousiast over het eindresultaat.

Altijd aardig om de trailer aan de schijf toe te voegen.

BEELD & GELUID
Getest op Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van Precious komt volgens de hoes in 1080p HD 16x9 1.85. De film is enigszins grauw en realistisch gefilmd, maar dit neemt niet weg dat het ook een kleurrijk geheel is door vele afwisselende omgevingen, binnen en buiten. De beeldkwaliteit is van een goede kwaliteit omdat er uitstekend wordt omgesprongen met de scherpte en de kleur. Een minpuntje is dat de donkere scènes, waar er veel van voorkomen, iets wegvallen waardoor details wegvallen. Een 8,5.

Geluid: Er is een Engelse DTS-HD 5.1 geluidstrack aanwezig. Het geluid voldoet prima. Erg is weinig aan op te merken. Er is veel dialoog en ook de achtergrondgeluiden zijn prima hoorbaar zodat de realistische sfeer aanblijft. Misschien hadden de achtergrondgeluiden iets sterker gekund om de sfeer nog iets meer te benadrukken. Een 9.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands.

CONCLUSIE
Als je Precious hebt gezien, dan weet je dat het een aangrijpende film is die erg goed in elkaar zit. De rol van zowel Gabourey Sidibe (als Precious) als Mo'Nique (als Mary) zijn geweldig en de film geeft maar weer eens aan hoe gek de samenleving (in de States) in elkaar steekt.
De Blu-Ray versie is overwegend goed. Ondanks dat sommige scènes iets (te) donker zijn, mag het HD beeld er zijn, alsmede het geluid. De extra's die zijn toegevoegd zijn aardig om te bekijken, al is het erg jammer dat de Nederlandse ondertitels daarbij ontbreken. Toch een misser. Desondanks is het aan te raden deze film in HD te bekijken. De kleuren en scherpte pakken namelijk erg goed uit.

FT cijfer
8,4
Beeld