Blu-Ray Review: The Wolfman

Benicio Del Toro, Anthony Hopkins, Emily Blunt en Hugo Weaving moeten weerwolf-genre redden.

Regie: Joe Johnston | Cast: Benicio Del Toro (Lawrence Talbot), Anthony Hopkins (Sir John Talbot), Emily Blunt (Gwen Conliffe), Hugo Weaving (Abberline), Geraldine Chaplin (Maleva), Simon Merrells (Ben Talbot), e.a. | Speelduur: 125 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 11 februari 2010 | Retail release: 15 juli 2010 | EAN: 5050582755107 | FilmTotaal Recensie

In de voorgaande Blu-Ray Review was de vampier het lijdend voorwerp. In The Wolfman is het de weewolf, de tegenhanger van de Nosferatu, die de hoofdrol krijgt toebedeeld. Dat deze "remake" begin 2010 uitkwam, ging overigens niet vanzelfsprekend. De horror van regisseur Joe Johnston verscheen namelijk met flink wat vertraging in de bioscoop. Een van de redenen van de vertraging van ruim een jaar was het uiterlijk van het filmmonster, vertolkt door Benicio Del Toro. Samen met de andere hooggewaardeerde castmembers Anthony Hopkins, Emily Blunt en Hugo Weaving moest de weerwolf weer aanzien krijgen. Helaas is dit maar deels gelukt. De reacties van de filmcritici en de kijker zijn niet altijd positief en de box office resultaten waren ondermaats. Mogelijk weet de onlangs verschenen Blu-Ray of Dvd de harten van de kijkers te stelen.

SYNOPSIS
In The Wolfman wordt Lawrence Talbot (Del Toro) na de verdwijning van zijn broer door diens verloofde Gwen (Blunt) gevraagd hem op te sporen. Talbot keert voor het eerst sinds de dood van zijn moeder terug naar zijn ouderlijk huis, waar hij wordt herenigd met zijn vader (Hopkins). Wanneer hij zijn broers verdwijning onderzoekt hoort hij van een eeuwenoude vloek waardoor mensen, wanneer de maan vol is, in weerwolven veranderen. Om deze vloek te verbreken moet hij de wolven in het bos van Blackmoor vermoorden. Tijdens zijn jacht komt hij er achter dat ook hij dierlijke instincten bezit.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Wolfman of klik door naar de HD versies:

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes krijgt The Wolfman slechts 33%. De IMDb noteert een 6,1 (bij ruim 25 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 6,5. Frank Stol geeft 3,5 ster naar aanleiding van zijn recensie op FilmTotaal.
Een reactie van FT bezoeker Leidenaar: Zeer vermakelijke film met veel gore en eindelijk eens een horrorfilm met goede acteurs en niet tieners die er niks van bakken. Fantastische sfeer, mooie kostuums en een goed verhaal,deze film heeft alles…
Het productiebudget van The Wolfman bedroeg circa $150 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de weerwolfhorror ruim $31,4 miljoen en eindigde op $62 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $140 miljoen. In Nederland leverde de film $713.685 op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Wolfman. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in de standaard Blu-Ray keepcase. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA’S
De Blu-Ray van The Wolfman start met de keuzemogelijkheid tussen een ongecensureerde versie (bloediger, meer scènes, 16 minuten langer) en de bioscoopversie. De keuze is snel gemaakt. Via het hoofdmenu kan er gekozen worden voor de extra’s, U-Controller, BD-Live en de The Wolf Man versie uit 1941. Al met al een gevarieerde reeks extra’s voor na de hoofdfilm. Een 8,5.

Deze volledige film staat niet op de Blu-Ray schijf maar moet via de BD-live omgeving van Universal bekeken worden. Je moet je BR-speler dus wel aan het www hebben hangen. Zeker erg aardig dat deze 1941 versie van de film is meegeleverd. De 71 minuten is redelijk uit te zitten, aangezien je getrakteerd wordt op een vermakelijke oude griezelfilm. Geen effects a la tegenwoordig, maar nog steeds de moeite waard. Jammer van het ontbreken van de ondertitels. Mocht je hem via deze Blu-Ray willen bekijken dan moet je wel snel zijn. Per 1 januari 2011 wordt de film verwijderd uit de BD-live omgeving.

Er kan gekozen worden voor twee alternatieve eindes aan The Wolfman. Altijd leuk, zo ook nu weer. Jammer van het ontbreken van een introductie.

Twee verwijderde scènes en drie verlengde scènes. Wat jammer is, is dat de beelden niet worden toegelicht door de regisseur. Waarom de scene eruit? Waarom korter?

De terugkeer? Eerder kan gezegd worden: weer een weerwolffilm. Het personage is door de jaren heen juist in vele films te zien. In deze - overigens zeer aardige - docu praten de filmmakers over deze zogenaamde terugkeer van het filmmonster en hoe dit in de moderne film het beste neergezet kan worden.

Altijd leuk, het maken van een filmmonster. Zeker als het op de old-fasion-way gaat met een overdosis make-up. In deze docu van ruim 10 minuten spreekt de man achter de creatie van de Wolfman. Erg mooi gedaan en het blijft fascinerend dat mensen dit nog werk kunnen noemen. Dit is gewoon hobby.

Blauwe en groene schermen, visual effects… Een moderne film kan niet meer zonder. In ruim een kwartier kijken we mee naar de wijze waarop de transformatie naar een weerwolf in beeld is gebracht. Blijft interessant en mooi om te zien.

Het ouderwetse stunten wordt steeds vaker vervangen door CGI beelden. In deze docu zien we dat The Wolfman er nog barstenvol mee zit. Goede aanvulling op de voorgaande extra’s.

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van The Wolfman komt volgens de hoes in 1080p HD 1.85 : 1. Het is aan te raden deze film niet overdag op te zetten. Het beeld is donker, heel donker. De film is uiterst geschikt voor een avondje griezelen. Het gevaar schuilt hier echter ook in. Zoals wel vaker, zie ook de Blu-Ray Review van Daybreakers, vallen details bij donkere films weg. Zo ook bij deze titel. Daarnaast vallen de visual effects weer erg op in High Definition. Scherpte en diepte zijn verder prima. Een 9.

Geluid: Naast de Engelse DTS-HD 5.1 en geluidstrack bevat de hoofdfilm ook een Spaanse, Duitse, Franse en Italiaanse Dolby Digital 5.1 geluidstrack. Geluid is bij een dergelijke spooky horrorfilm van groot belang. Er zijn veel beelden die zich in het donker en buiten afspelen, waardoor omgevingsgeluiden een grote rol gaan spelen. Dit verloopt vlekkeloos via de surround speakers. Ook het geraas van de weerwolven is heerlijk om te horen. Samen met de filmmuziek is het allemaal dik in orde. Een 9,5.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands, Frans, Italiaans,Duits, Spaans, Deens, Zweeds, Fins, Noors, Portugees en drie Oosterse talen.

CONCLUSIE
The Wolfman is een geslaagde weerwolffilm voor met name de iets meer geduldige kijker, aangezien er ook veel dialoog is. De sterrencast heeft zijn uiterste best gedaan om er een mooi geheel van te maken en dat valt te prijzen. De sfeer is ook goed, maar helaas is het te begrijpen dat niet iedereen de aandacht weet vast te houden bij de ruim twee uurdurende film.
De Blu-Ray van The Wolfman zit prima in elkaar. Als de beeldkwaliteit iets meer detail mee had gekregen dan was het een pronkstukje geweest, aangezien de geluidskwaliteit van de bovenste plank is. Ook de gevarieerde extra’s geven flink wat charme aan deze uitgave. Al met al is het een titel die niet alleen bij de weerwolf-liefhebber in de kast kan staan, maar ook bij liefhebbers van goed acteerwerk en de betere High Definition kwaliteit.

FT cijfer
6,5
Beeld