Blu-Ray Review: Kick-Ass

Verrassende & keiharde superheldenfilm met Hit-Girl als oogappeltje.

Regie: Matthew Vaughn | Cast: Aaron Johnson (Dave Lizewski/Kick-Ass), Chloe Moretz (Mindy Macready/Hit Girl), Nicolas Cage (Damon Macready/Big Daddy), Christopher Mintz-Plasse (Chris D'Amico/Red Mist) e.a. | Speelduur: 106 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 15 april 2010 | Retail release: 16 september 2010 | EAN: 8716777931950 | FilmTotaal Recensie

De afgelopen jaren worden we overladen met allerlei superheldenfilms die zich met name centreren rond gespierde, supersnelle en -sterke mannen die veelal met enig gemak hun tegenstander onschadelijk maken. Met Kick-Ass, een verfilming van de gelijknamige comic van Mark Millar en John Romita Jr. onder Marvels sublabel Icon imprint, sloeg regisseur een Matthew Vaughn een geheel andere weg in. In eerste instantie zagen de filmmaatschappijen er geen brood in en daarom besloot Vaughn de film in eigen beheer op te nemen. Na de eerste beelden en de reacties van het publiek stonden de maatschappijen echter in de rij. Uiteindelijk kocht Lionsgate de Amerikaanse filmrechten (In Nederland werd dat A-Film) en verscheen de keiharde verfilming in april dit jaar in de bioscoop. Ondanks dat de wereldwijde opbrengsten iets aan de magere kant waren, was het publiek en de critici laaiend enthousiast. Niet voor niets staat er voor 2012 de sequel Kick-Ass 2: Balls to the Wall gepland. Het eerste deel is sinds kort op Dvd en Blu-Ray verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In Kick-Ass besluit de doorsnee tiener en stripfan Dave Lizewski zijn obsessie als inspiratie te gebruiken en zelf een superheld te worden. Zoals een echte superheld betaamt, kiest hij een nieuwe naam: 'Kick-Ass'. Hij scoort een flitsend pak met masker en gevechtsstok en is zo klaar om de misdaad te bestrijden. Er is alleen één probleem: 'Kick-Ass' heeft absoluut geen superkrachten.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Kick-Ass of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Kick-Ass een mooie 75%. De IMDb noteert een sterke 8,1 (bij bijna 90 duizend stemmen) en de film staat daarmee op #196 in de IMDb Top 250. De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk nog hoger, een 8,4. Ook onze recensent Kaj van Zoelen heeft zich prima vermaakt en geeft 4 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Visualcatch: Erg goede film. Tussen alles is een goede dosering gevonden. Serieuze moment, komische momenten, actie momenten. Ik wil ook nog zeggen dat de scenes met Hit-Girl inderdaad erg goed zijn. Vaak een glimlach op mijn gezicht. Naja, wat zeg ik? Vaak?! Heel de film door...
Het productiebudget van Kick-Ass bedroeg slechts circa $30 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de superheldenfilm bijna $20 miljoen en eindigde op $48 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op ruim $96 miljoen. In Nederland leverde de film $1,2 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Kick-Ass. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in de standaard Blu-Ray keepcase. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van Kick-Ass bevat slechts drie extra's met een gezamenlijke speelduur van ruim twee uur. Op het eerste oog lijkt het weinig, maar de eerste docu "A New Kind of Superhero: The Making Of Kick-Ass" is met een speelduur van bijna twee uur zeer uitgebreid. Deze is zeker aan te raden als je hebt genoten van de hoofdfilm. Ook de tweede docu is van prima kwaliteit. Daarom een 8,5.

De extra bestaat uit vier afzonderlijke hoofdstukken, die ook afzonderlijk te raadplegen zijn. Al bij de eerste blik is duidelijk dat we te maken hebben met een zeer uitgebreide Making of. Dit verklapt de speelduur van bijna twee uur ook al. Gewoon even opstarten na de film, mogelijk hier en daar wat doorspoelen als het je te uitgebreid wordt, en je komt achter heel wat details.

Altijd leuk om iets over de historie van een film te horen. In dit geval is het gebaseerd op een stripboek. In deze docu van ruim 20 minuten komen o.a. Mark Millar en John Romita Jr. aan het woord die vertellen over de verschillende personages, de verhaallijn en uiteraard de vertaling naar het grote scherm. Een aanrader. Zeker ook omdat van de Schotse auteur Millar al de comic Wanted is verfilmd en we waarschijnlijk nog meer kunnen verwachten.

Eén van de trailers van Kick-Ass. Altijd leuk dat deze erbij zit.

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van Kick-Ass komt volgens de hoes in 1080p HD 16 : 9 (2.35). Een redelijk apart beeld, aangezien het de kleuren van je scherm af spatten. Dit past ook geheel binnen de comicstijl en ook zo bedoeld door de makers. De details laten soms helaas wat te wensen over, maar dit maakt het geheel er niet veel minder fraai van. Mooi en zeker een prima transfer voor een hedendaagse film. Een 9.

Geluid: De hoofdfilm heeft een Engelse DTS-HD 5.1 geluidstrack. Naast de actiescènes en de fantastisch geselecteerde soundtrack is er in de film veel ruimte over voor dialoog. Deze worden - zo als dat ook hoort - via de centerspeaker afgespeeld. In de actiescènes is er uiteraard veel ruimte voor prima surroundgeluid. Heerlijk gewoon! Zeker gelet op de goede muziekkeuze is het aan te raden het geluid even wat meer op te draaien! Ook een 9.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands.

CONCLUSIE
Kick-Ass is een film die vooral succesvol is geworden door de geweldige rol van Chloe Moretz als Hit-Girl. Ook de geweldige soundtrack, de heerlijke actie gecombineerd met een goede dosis humor en de rollen van Christopher Mintz-Plasse en Nicolas Cage waren succesfactoren. Het is een aanrader, als je hem nog niet hebt gezien. Of als je hem eens in HD kwaliteit wilt zien, want ook dat is redelijk Kick-Ass!
De Blu-Ray is ook aan te raden. Het beeld- en geluid zijn beide van goede kwaliteit. Het geluid spreekt eigen wel voor zich, maar bij het beeld valt op dat het bedoeld kleurrijk is om het comiceffect te vergroten. De extra's zijn bovengemiddeld en de hoofddocu van bijna twee uur is zeker aan te raden. Een prima uitgave van A-Film!

FT cijfer
8,4
Beeld
9
Geluid
9
Extra's
8,5
Verpakking
6
Conclusie
DONKERBLAUW*

* Vanaf heden is er geen eindcijfer, maar een BD (Blu-Ray Disk) Conclusie uitgedrukt in de veelzeggende en toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW. Bij de beoordeling van de "blauwe" schijf wegen zaken als beeld, geluid en extra's zwaarder dan het FT cijfer en de verpakking.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van Kick-Ass is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel. De Blu-Ray uitgave is ook in een Steelcase variant verkrijgbaar.

Met dank aan de uitgever A-Film voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.