Algemeen

Pathé vertoont Schemer niet

Prijswinnaar Nederlands Film Festival niet in landelijke bioscoopketen.

Beste filmliefhebber,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt. Dit vinden wij jammer, want FilmTotaal is dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Graag willen we je vragen een uitzondering te maken voor FilmTotaal. Hoe je dat moet doen lees je hier.

M.v.g FilmTotaal

door Bram de Groot op 14.10.2010 om 10:38 in Algemeen
De film Schemer van regisseur Hanro Smitsman wordt niet door Pathé vertoond in haar bioscopen. De grootste bioscoopketen van het land wil de film - geïnspireerd op de moord op Maja Bradaric - niet in zijn programmering opnemen. Aanleiding is volgens een woordvoerster dat deze week veel films in première gaan en dat er "domweg" geen plek is voor Schemer.

De film is vanaf donderdag in een aantal filmhuizen te zien. Schemer draait om een hechte vriendengroep die uiteen valt. Het drama is geïnspireerd op de moord op Maja Bradaric, die in 2003 werd omgebracht door vrienden. De regisseur is naar eigen zeggen niet uit op het veroordelen van de jonge daders, maar op het verkrijgen van meer begrip voor hen.

Hoofdrolspelers zijn Robert de Hoog, Gaite Jansen, Melody Klaver, Roos Netjes, Gerson Oratmangoen en Matthijs van de Sande Bakhuyzen. Schemer ging op 25 september in première op het Nederlands Film Festival (NFF) in Utrecht, waar het de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek (jury van filmjournalisten) en de jongerenprijs MovieSquad Award won.

Lees ook de FilmTotaal recensie en het interview met de cast. Bekijk hieronder de trailer:


14 Reacties

account_circleLog in of registreer om mee te praten.

benjamin

Avatar

patrick_h "Ehm... ik zeg nergens dat No Country e.d. Belgische films zijn, ik noemde die films als voorbeelden van films die (in België) minder goed bezochte waren, zodat het een beetje duidelijk is hoe goed bezocht AiM was. En Bienvenue Chez Les Ch'tis was inderdaad succesvoller, het was de bestbezochte film dat jaar. Heb ik ergens gezegd dat dat niet zo is?

En het budget van AiM was inderdaad bescheiden, daarom trok ik ook de vergelijking met TBS. Beide films waren vergelijkbaar in budget (TBS was iets duurder, 1.000.000 vs 750.000 euro), in bezoek (160.000 voor Moscou, 120.000 voor TBS) in opzet (beide films waren oorspronkelijk voor tv gemaakt). Ook waren ze vergelijkbaar in uitbreng, ze kwamen allebei uit in een hoeveelheid zalen die aangeeft dat een bescheiden hit wordt verwacht (17 zalen voor Moscou, 37 voor TBS). Het aantal bezoekers voor Aanrijding Moscou was inderdaad hoger dan verwacht, maar een uitbreng in 17 zalen in Vlaanderen wil toch zeggen dat er wel een redelijke hoeveelheid bezoekers verwacht werd.

Wat ik dus probeerde duidelijk te maken was dat een film die vergelijkbaar is met Aanrijding in Moscou in Nederland niet kansloos is bij de Pathé. In 2008 heb ik ook Vox Populi (14.000 bezoekers) en Het Echte Leven (8.000) bij Pathé gezien. Dit jaar bijvoorbeeld Shocking Blue en Rotvos. Net zoals ik ooit Steve+Sky of Anywhere The Wind Blows bij Kinepolis heb gezien.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als er 11 films uitkomen in een week, waarvan er 8 bloedcommercieel zijn, 1 absoluut arthouse en 2 tussen commercieel en arthouse in (waaronder Schemer), dat zo'n film ertussenin dan buiten de boot valt. Neem nou 11 november, voor die datum staan 5 films gepland, 3 absoluut arthouse en 2 absoluut voor de commerciele bioscopen, dat was dan een veel betere datum geweest voor Schemer.

Nog laatste puntje (wat zijn we lekker aan het typen), wat mij ook tegenstaat is dat de distributeur op woensdag komt met 'nieuws' dat al eerder bekend was, zodat op de dag dat de film in premiere gaat dit 'nieuws' kan worden gebracht door de diverse media."


Oké, dan heb ik ergens een 'ook' niet echt gelezen, excuses.

Kasper

Avatar

Idd het eerste wat ik dacht toen ik de poster zag: Mystic River!

BatMotor

Avatar

nilofarish "Die poster is echt een rip-off van de poster van Mystic River...
afbeelding"

Ja dat dacht ik ook al.

patrick_h

Avatar

benjamin "Dat is dan een onverwachte hit, want qua opzet is het toch een stuk bescheidener dan pakweg Loft. Maar volgens mij klopt dat lijstje van jou toch niet echt, want pakweg No Country For Old Men enz. zijn nu niet echt Belgische films en in België deed Bienvenue Chez Les Ch'tis het ook zeker beter dan Aanrijding In Moscou."


Ehm... ik zeg nergens dat No Country e.d. Belgische films zijn, ik noemde die films als voorbeelden van films die (in België) minder goed bezochte waren, zodat het een beetje duidelijk is hoe goed bezocht AiM was. En Bienvenue Chez Les Ch'tis was inderdaad succesvoller, het was de bestbezochte film dat jaar. Heb ik ergens gezegd dat dat niet zo is?

En het budget van AiM was inderdaad bescheiden, daarom trok ik ook de vergelijking met TBS. Beide films waren vergelijkbaar in budget (TBS was iets duurder, 1.000.000 vs 750.000 euro), in bezoek (160.000 voor Moscou, 120.000 voor TBS) in opzet (beide films waren oorspronkelijk voor tv gemaakt). Ook waren ze vergelijkbaar in uitbreng, ze kwamen allebei uit in een hoeveelheid zalen die aangeeft dat een bescheiden hit wordt verwacht (17 zalen voor Moscou, 37 voor TBS). Het aantal bezoekers voor Aanrijding Moscou was inderdaad hoger dan verwacht, maar een uitbreng in 17 zalen in Vlaanderen wil toch zeggen dat er wel een redelijke hoeveelheid bezoekers verwacht werd.

Wat ik dus probeerde duidelijk te maken was dat een film die vergelijkbaar is met Aanrijding in Moscou in Nederland niet kansloos is bij de Pathé. In 2008 heb ik ook Vox Populi (14.000 bezoekers) en Het Echte Leven (8.000) bij Pathé gezien. Dit jaar bijvoorbeeld Shocking Blue en Rotvos. Net zoals ik ooit Steve+Sky of Anywhere The Wind Blows bij Kinepolis heb gezien.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat als er 11 films uitkomen in een week, waarvan er 8 bloedcommercieel zijn, 1 absoluut arthouse en 2 tussen commercieel en arthouse in (waaronder Schemer), dat zo'n film ertussenin dan buiten de boot valt. Neem nou 11 november, voor die datum staan 5 films gepland, 3 absoluut arthouse en 2 absoluut voor de commerciele bioscopen, dat was dan een veel betere datum geweest voor Schemer.

Nog laatste puntje (wat zijn we lekker aan het typen), wat mij ook tegenstaat is dat de distributeur op woensdag komt met 'nieuws' dat al eerder bekend was, zodat op de dag dat de film in premiere gaat dit 'nieuws' kan worden gebracht door de diverse media.

benjamin

Avatar

patrick_h "Aanrijding in Moscou een kleine film? Het was de op een na best bezochte Belgische film van het jaar, na Loft en voor de diverse Studio 100 films. Ook voor No Country For Old Men, Australia, 21 en Eagle-Eye om maar een paar films te noemen (en die films hadden in heel België publiek ipv alleen in Vlaanderen).

Een qua opbrengst vergelijkbare Nederlandse film uit dat jaar is TBS, die gewoon bij de Pathé draaide. Ook Het Echte Leven, waarvan het bezoekertal minder dan 1/50e van TBS was draaide bij de Pathé."


Dat is dan een onverwachte hit, want qua opzet is het toch een stuk bescheidener dan pakweg Loft. Maar volgens mij klopt dat lijstje van jou toch niet echt, want pakweg No Country For Old Men enz. zijn nu niet echt Belgische films en in België deed Bienvenue Chez Les Ch'tis het ook zeker beter dan Aanrijding In Moscou.

nilofarish

Avatar

Die poster is echt een rip-off van de poster van Mystic River...
afbeelding

shaunofthedead

Avatar

patrick_h "Aanrijding in Moscou een kleine film? Het was de op een na best bezochte Belgische film van het jaar, na Loft en voor de diverse Studio 100 films. Ook voor No Country For Old Men, Australia, 21 en Eagle-Eye om maar een paar films te noemen (en die films hadden in heel België publiek ipv alleen in Vlaanderen).
"


Daar heb je gelijk in, maar het was toch vrij onverwacht dat Aanrijding in Moscou zo'n succes zou worden. Was toch ook een onafhankelijke film die met een klein budget gedraaid moest worden.

patrick_h

Avatar

shaunofthedead "Ik vind dit toch maar raar. Bij ons in België zal een grote keten als Kinepolis ook meer kansen geven aan kleinere onafhankelijke Belgische films zoals Aanrijding in Moscou. Waarom zou een grote keten in Nederland dan dit niet kunnen (durven)?"


Aanrijding in Moscou een kleine film? Het was de op een na best bezochte Belgische film van het jaar, na Loft en voor de diverse Studio 100 films. Ook voor No Country For Old Men, Australia, 21 en Eagle-Eye om maar een paar films te noemen (en die films hadden in heel België publiek ipv alleen in Vlaanderen).

Een qua opbrengst vergelijkbare Nederlandse film uit dat jaar is TBS, die gewoon bij de Pathé draaide. Ook Het Echte Leven, waarvan het bezoekertal minder dan 1/50e van TBS was draaide bij de Pathé.

shaunofthedead

Avatar

Ik vind dit toch maar raar. Bij ons in België zal een grote keten als Kinepolis ook meer kansen geven aan kleinere onafhankelijke Belgische films zoals Aanrijding in Moscou. Waarom zou een grote keten in Nederland dan dit niet kunnen (durven)?

skullsplitter

Avatar

benjamin "Teveel films, wat een excuus. Want dan moet je natuurlijk Life As We Know It wel draaien en Schemer laten vallen."


Of bollywood en turkse films zoals in Rotterdam en Den Haag. Ik denk dat het gewoon teveel risico is voor pathe, en dat is jammer.

SJRSVLDT

Avatar

Ik dacht dat het te maken had met het feit dat de film zo werd neergezet dat je meer begrip zou hebben voor de daders.. (wat ik al een hele vreemde reden vond, omdat er talloze films zijn gemaakt waar dit gebeurt) Maar er is dus gewoon geen plek.. ok

patrick_h

Avatar

Jochem's Theaters en Wolff vertonen Schemer ook niet, evenals de niet bij een keten horende commerciele theaters. Maar waarom is het dan alleen Pathé dat erop aangekeken wordt?

En er komen deze week 11 films uit, dus dan valt een film die commercieel minder verantwoord is af, misschien had Independent Film beter een andere week voor de release kunnen kiezen.

benjamin

Avatar

Teveel films, wat een excuus. Want dan moet je natuurlijk Life As We Know It wel draaien en Schemer laten vallen.

B@chelor

Avatar

Jammer Pathé. Misschien moet Pathé minder b-films vertonen, en plaats maken voor betere, hetzij NL films. Ja, ik weet ik ze al NL films vertonen, maar ik zit niet te wachten op een Foeksia of Ernst & Bobbie Smiley face

nieuwslaatste nieuws

meest populair