Blu-Ray Review: The Ghost Writer

De stijlvolle dramathriller van Roman Polanski, met Ewan McGregor en Pierce Brosnan.

Regie: Roman Polański | Cast: Ewan McGregor ('The Ghost'), Pierce Brosnan (Adam Lang), Olivia Williams (Ruth Lang), Tom Wilkinson (Paul Emmett), Kim Cattrall (Amelia Bly), e.a. | Speelduur: 128 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 20 mei 2010 | Retail release: 5 oktober 2010 | EAN: 8715664080795 | FilmTotaal Recensie

Een film (af)maken vanachter de tralies. Het is de omstreden Roman Polański gelukt. De van pedofilie beschuldigde regisseur van films als The Pianist (2002), The Ninth Gate (1999) en Rosemary's Baby (1968) zette tijdens zijn verblijf in een Zwitsere gevangenis de puntjes op de i voor zijn laatste film The Ghost Writer. De mysterieuze dramathriller verscheen daardoor iets later in de bioscoop. Voor deze film had hij grote namen als Ewan McGregor, Pierce Brosnan en Kim Cattrall tot zijn beschikking. Desondanks heeft de film niet enorm in de aandacht gestaan bij het grote publiek. Zeker in de Verenigde Staten draaide The Ghost Writer slechts beperkt in de bioscoop. Toch is iedereen het er over eens dat Polański een uiterst sterke film heeft afgeleverd, met als bekroning het winnen van de prestigieuze Zilveren Beer voor Beste Regisseur op het internationaal filmfestival van Berlijn. Op dit festival ging de film ook in première. Polański was daar overigens niet bij aanwezig, aangezien hij op dat moment nog in het gevang zat. Tegenwoordig is hij weer een vrij man. Sinds kort is The Ghost Writer op Dvd en Blu-Ray verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In The Ghost Writer stemt een succesvolle Britse ghostwriter 'The Ghost' in om de memoires te schrijven van de vroegere premier Adam Lang van Groot-Brittannië. Het lijkt hem de kans van z'n leven. Hij vliegt naar het Amerikaanse huis van Adam Lang om de onafgemaakte biografie te kunnen voltooien van zijn voorganger die bij een ongeluk is omgekomen. De reputatie van de voormalige premier ligt onder vuur vanwege de beschuldiging dat hij op de hoogte was van het illegaal uitleveren van verdachte terroristen aan de CIA ten tijde van zijn premierschap. Het eiland waar Adam Lang samen met zijn vrouw Ruth en zijn persoonlijke assistente en tevens minnares Amelia en ook 'The Ghost' verblijft, wordt omringd door verslaggevers en demonstranten. Tijdens zijn schrijfwerk ontdekt 'The Ghost' geheimen die niet alleen de wereldpolitiek op haar grondvesten zal doen schudden, maar ook zijn eigen leven in gevaar zal brengen.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Ghost Writer of klik door naar de HD versies:

Waardering & Box Office
Op Rotten Tomatoes krijgt The Ghost Writer een prima percentage met 84%. De IMDb noteert een 7,5 (bij ruim 25,5 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een respectabele 8,4. Onze recensent Thomas Hermssen is met 3 sterren niet helemaal overtuigd.
Een reactie van FT bezoeker Veger: ...ik vond het een zeer vermakelijke en interessante film en stoorde mij ook niet aan het einde. Vond het wel geschikt voor een film als deze en dus kloppen.
Het productiebudget van The Ghost Writer bedroeg circa $45 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de thriller $2 miljoen en eindigde op $15,5 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $60 miljoen. In Nederland leverde de film een dikke zes ton in dollars op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Ghost Writer. Het recensie-exemplaar dat bekeken is, werd aangeleverd in de standaard Blu-Ray keepcase inclusief een kartonnen sleeve. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
De Blu-Ray van The Ghost Writer bevat drie docu's met een gezamenlijke speelduur van een klein half uur. Het interview met Polanski is eigenlijk het opvallendst, maar ook de docu The Ghost Writer: fictie of werkelijkheid is interessant om te bekijken. Enerzijds is er het gevoel dat er iets meer in had kunnen zitten, maar anderzijds is het misschien ook wel voldoende voor een film als deze. Een 7,5.

De regisseur stond ten tijde van de opnames van The Ghost Writer behoorlijk in de publiciteit. Mocht je Polanski nooit aan het woord hebben gezien, dan is dit een uistekend moment.

Een beetje basic docu van ruim 10 minuten met interviews met de cast. Het is vrij oppervlakkig, maar het duurt allemaal niet heel lang en daarom blijft het boeiend. Misschien hadden sommige acteurs iets kritischer mogen zijn, aangezien er soms in superlatieven wordt gesproken.

In deze docu van ruim 10 minuten vertelt schrijver Robert Harris over zijn boek en de personages en het script dat hij ook zelf schreef. Zoals al overduidelijk in de film blijkt heeft de schrijver het personage Adam Lang, gespeeld door Pierce Brosnan, gebaseerd op de werkelijke oud-premier Tony Blair. Erg aardig.

BEELD & GELUID
Beeld via de Panasonic plasma TH-42PZ80E, Blu-Ray via de Sony PlayStation 3, geluid via Onkyo TX-SR607 i.c.m. Harman Kardon HKTS16BQ.

Beeld: Het beeld van de Blu-Ray uitgave van The Ghost Writer komt volgens de hoes in 1080p HD 16x9 2.35 : 1. De hoofdfilm is prachtig gefilmd en de High Definition uitvoering geeft dit nog meer de aandacht. De scherpte en details zijn prachtig, ondanks dat het geen kleurig geheel is. Somber zelfs. Het gevaar is dat door de donkere beelden details wegvallen, maar dat valt amper op. Er is een lichte grain aanwezig en dat werkt bij deze hoofdfilm uitstekend. Een 9.

Geluid: De hoofdfilm heeft een Engelse en Franse Dolby Digital 5.1 en een Engelse DTS-HD 5.1 geluidstrack. Het is niet echt een film die geschikt is om je surround speakers even te testen. Bij het bekijken van de film worden ze ook weinig gebruikt, aangezien de film voor 90% uit dialoog bestaat. Misschien had dit wel in de overige 10% actievere scenes benut kunnen worden. Al had dit juist weer wat storend over kunnen komen. Een 8,5.

Ondertitels: De ondertitels bij de film zijn in het Nederlands.

CONCLUSIE
Polański's The Ghost Writer is een film die verrast. Niet alleen in het verhaal, maar ook in de wijze waarop de film is opgenomen en door de fraaie rollen van de hoofdrolspelers (zeker Brosnan). De allerlaatste scene zet mogelijk vraagtekens, al is deze eigenlijk zeer stijlvol te noemen. Een film om te kijken, zeker als je hem nog niet hebt gezien.
De Blu-Ray is een prima uitgave. De hoeveelheid aan extra's is wat aan de magere kant, maar de beeld- en eigenlijk ook de geluidskwaliteit zijn bovengemiddeld. Alleen al voor de hoofdfilm een must voor fans van goede thrillers.

FT cijfer
8,4
Beeld
9
Geluid
8,5
Extra's
7,5
Verpakking
7
Conclusie
BLAUW*

* Vanaf heden is er geen eindcijfer, maar een BD (Blu-Ray Disk) Conclusie uitgedrukt in de veelzeggende en toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW. Bij de beoordeling van de "blauwe" schijf wegen zaken als beeld, geluid en extra's zwaarder dan het FT cijfer en de verpakking.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van The Ghost Writer is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij je plaatselijke Dvd en BD winkel.

Met dank aan de uitgever Dutch Film Works voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.