Blu-Ray Review: Salt (Deluxe Extended Edition)

Angelina Jolie als nietsontziende "Jason Bourne".

Regie: Phillip Noyce | Cast: Angelina Jolie (Evelyn Salt), Liev Schreiber (Ted Winter), Chiwetel Ejiofor (Peabody), August Diehl (Mike Krause) e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 5 augustus 2010 | Retail release: 1 december 2010 | Beeld: 1080p HD 16 : 9 (2.40 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1, Duits, Japans DTS 5.1, Hindi, Turks DD 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Duits, Engels, Hindi, Turks, Japans | EAN: 8712609666618 | FilmTotaal Recensie

Nadat het op filmgebied even stil was rond actrice Angelina Jolie, dook ze deze zomer op in de actiethriller Salt van regisseur Phillip Noyce, de man achter toppers als The Bone Collector (1999) en Patriot Games (1994). Het optreden van Jolie is in de lijn van haar rol in Wanted (2008) en ze doet zelfs denken aan Matt Damon als de nietsontziende Jason Bourne. In tegenstelling tot Bourne weet Evelyne Salt niet helemaal overtuigen. De reacties van critici en publiek zijn namelijk verdeeld, al stemmen de Box Office resultaten van bijna $300 miljoen de filmmaatschappij waarschijnlijk wel tevreden. Sinds begin deze maand is de actiethriller Salt verkrijgbaar op Blu-Ray met daarop o.a. de bioscoopversie, de Director's Cut en de Extended Cut.

SYNOPSIS
In Salt heeft CIA-agente Evelyn Salt (Jolie) altijd gezworen haar land te verdedigen. Ze komt echter in de problemen als ze wordt beschuldigd van spionage en er beweert wordt dat ze de Amerikaanse president wilt vermoorden. Achterna gezeten door alles en iedereen probeert ze haar naam te zuiveren voordat de regering haar te pakken krijgt.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Salt of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes is Salt net aan "fresh": 61%. De IMDb noteert een 6,5 (bij ruim 43 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk iets hoger met een 6,7. Onze recensent Arman Avsaroglu geeft 2 sterren naar aanleiding van zijn recensie.
Een reactie van FT bezoeker Roger: Het verhaal is niet origineel, maar de snelheid en actie maken dat goed, zodat de film niet verveelt, Jolie speelt goed.
Het productiebudget van Salt bedroeg circa $110 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de film een mooie $36 miljoen en eindigde op $118 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op een nette $294 miljoen. In Nederland leverde de actiethriller zo'n $3,1 miljoen op.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van Salt. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving komt overeen met de eerdere poster van de film. Erg basic. Echt in het oog springend is het echter niet. Een 6. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Spy Cam: Picture-in-Picture Track | Filmmakers Commentary | The Ultimate Female Action Hero | The Real Agents | Spy Disguise: The Looks of Evelyn Salt | The Modern Master of the Political Thriller: Phillip Noyce | False Identity: Creating a New Reality | SALT: Declassified | "The Treatment" Radio Interview with Phillip Noyce

De Blu-Ray van Salt bevat naast DB Live en movieIQ een ruime hoeveelheid aan extra's, met een gezamenlijke speelduur van circa 1,5 uur. Naast dat het bijna onvoorstelbaar is dat een single disc Blu-Ray nog negen extra's bevat, staan er ook nog eens drie versies van de hoofdfilm op. Naast de gewone bioscoopversie kan er ook gekeken worden naar de Director's Cut en de Extended Cut. De eerste versie is bij de meeste wel bekend. De "extended" verlengde versie, die circa één minuut langer duurt, bevat echter uitgebreidere scenes die tevens anders zijn opgezet waardoor de film een andere wending krijgt. Ook de Director's Cut is met vier minuten extra beeldmateriaal afwijkend van opzet en laat het open einde van de bioscoopversie een stuk minder open, waardoor een vervolg minder logisch lijkt. Mocht je graag willen weten wat er in de versies is aangepast, dan kan je de optie "Play with added footage marker" aanzetten. Je wordt dan gewaarschuwd bij veranderingen.
Bij de overige extra's tref je een aantal fraaie kortere en langere docu's aan. Deze gaan voornamelijk over Angelina Jolie, de totstandkoming van Salt, echte spionnen van de CIA en de regisseur Phillip Noyce. Ook een audiocommentaartrack ontbreekt niet. Een van de titels, "The Modern Master of the Political Thriller: Phillip Noyce", is mogelijk net even te veel eer voor de regisseur. Al met al zeer een zeer vermakelijk geheel, een 9.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Blu-Ray speler: Philips BDP 7500 (nieuw toegevoegd i.p.v. PS3) | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ

Er is eigenlijk weinig aan te merken op de disc. Het beeld en geluid zijn zoals we mogen verwachten. Het beeld lijkt op sommige momenten wel iets flets en niet helemaal scherp. Dit wordt overigens afgewisseld met een aantal zeer fraaie en scherpe shots. De wat mindere scenes qua beeld kunnen aan het camerawerk liggen. Er is geen storende grain aanwezig en de kleuren zien er prima uit. Het geluid doet wat het moet doen! Een 9 voor het beeld en een 10 voor het geluid.

CONCLUSIE
Er is weinig op te merken aan de film Salt. Het is een snelle actiefilm die tijdens het kijken de aandacht weet te houden. Waarschijnlijk is het niet direct een titel die je attentie vraagt in je dvd/blu-ray-kast. Een film die we waarschijnlijk wel vaker op tv voorbij zien gaan komen.
De Blu-Ray van Salt is in alle opzichten prima. Het is fraai dat de verschillende versies (Theatrical, Director's en Extended Cut) zijn toegevoegd, aangezien ze toch wel degelijk anders aan elkaar zijn. Hierbij is de "Director's cut" aan te raden, aangezien deze heftiger is en ook de film weergeeft zoals die door regisseur Noyce is bedoeld. De extra's zijn in vele gevallen de moeite waard. Met het beeld en het geluid zit het overwegend goed.

FT cijfer
6,7
Beeld
9
Geluid
10
Extra's
9
Verpakking
6
Conclusie
BLAUW+

De eindbeoordeling van BD (Blu-Ray Disk) wordt uitgedrukt in de toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van Salt is er ook 1 disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij de FilmTotaal DVD Shop. Met dank aan de uitgever Sony Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.