Blu-Ray Review: True Grit

De film waar The Coens het van afkeken.

Regie: Henry Hathaway | Cast: John Wayne (Rooster Cogburn), Kim Darby (Mattie Ross), Glen Campbell (La Boeuf), Robert Duvall (Ned Pepper), Jeff Corey (Tom Chaney), Dennis Hopper (Moon) e.a. | Speelduur: 128 minuten | Jaar: 1969 | Bioscooprelease: juni 1969 | Retail release: 26 januari 2010 | Beeld: 1080p HD 1.78 : 1 | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, Duits, Hongaars Mono | Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Duits, Spaans, Deens, Zweeds, Fins, Noors en vele meer | EAN: 8714865331804 | Geen FilmTotaal Recensie

Sinds deze week draait de film True Grit van The Coens eindelijk in de Nederlandse bioscopen. De meeste filmliefhebbers weten waarschijnlijk dat de film een remake is van het origineel uit 1969. De western, die ook True Grit heet en gebaseerd is op het gelijknamige boek van Charles Portis, werd geregisseerd door Henry Hathaway (1898 - 1985) en was de enige film waarvoor legende John Wayne (1907 - 1979) een Oscar voor Beste Mannelijke Hoofdrol kreeg. Deze werd hem toegekend vanwege zijn rol als Marshall Reuben J. 'Rooster' Cogburn. In de moderne versie van The Coens speelt Jeff Bridges deze rol en tijdens de aanstaande Oscaruitreiking van 27 februari maakt ook hij de kans op de felbegeerde onderscheiding. Mocht je na het zien van de bejubelde versie van de gebroeders Coen het origineel willen bekijken (in HD), dan kan dat sinds eind januari. Sindsdien is namelijk het origineel uit 1969 op Blu-Ray verkrijgbaar.

SYNOPSIS
In True Grit schakelt een jong meisje de hulp in van twee avonturiers om de moordenaars van haar vader op te sporen. Door hun verschillende opvattingen liggen de twee mannen voortdurend met elkaar in de clinch.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van True Grit.

WAARDERING & BOX OFFICE
Zoals gezegd kreeg hoofdrolspeler John Wayne een Oscar voor Beste Mannelijke Hoofdrol. De western was ook genomineerd voor de Oscar voor beste titelsong. Op Rotten Tomatoes krijgt de originele True Grit 89%. De IMDb noteert een 7,3 (bij ruim 30 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal hebben nog geen cijfer gegeven aan de film. Uiteraard ontbreekt een FT Recensie. De recensie van de versie van The Coens, geschreven door Fabian Melchers, kun je hier vinden.
De enige reactie van FT bezoeker Moviemagic: Volgens mij moet je een John Wayne-fan zijn om hier van te houden. Ik ken niet veel jonge mensen die hier naar willen kijken. Waarschijnlijk dus ook nog eens iets voor de oudere generaties...
Het productiebudget en de Box Office opbrengsten van True Grit zijn onbekend.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van True Grit. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is losjes gebaseerd op een eerdere Dvd uitgave. Een 6,5. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: True Writing | Werken met The Duke | The Law and The Lawless | Commentaar van Jeb Rosebrook, Bob Boze Bell en J.Stuart Rosebrook
De Blu-Ray van True Grit bevat een aantal bondige extra's, met een gezamenlijke speelduur van ongeveer een half uur. Met name voor de fans van de film en de oude westerns staan er een aantal interessante extra's op de schijf. De korte docu Werken met The Duke is vooral voor de fans van John Wayne een aanrader, aangezien vele mensen wat over het Hollywoodicoon vertellen. Wil je meer zien van en weten over de filmlocaties, dan moet je zeker Aspen Gold: locaties van True Grit even aanzetten. The Law and The Lawless geeft een aardige, maar snelle impressie van het vroegere Wilde Westen. Het audiocommentaar is voor de échte liefhebber, aangezien er drie mensen aan het woord komen die alles weten over het genre en de invloed die True Grit heeft gehad op de westernklassieker. Een 7,5.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Wat moet je verwachten bij een HD uitgave van een film uit 1969? Uiteraard geen briljante kwaliteit als bij de Blu-Ray uitgave van bijvoorbeeld The Dark Knight (zie de Blu-Ray Review), maar bij het zien van de film bleef een zeer goede indruk achter. Het beeld heeft een moderne uitstraling en er is waarschijnlijk veel tijd besteed aan de conversie. Dit gaat samen met een redelijk sterke 5.1 DTS-HD track. De maatschappij heeft ook de ouderwetse Mono track - in vele talen - meegeleverd voor de fan die dit liever hoort. Een 8 voor het beeld en een 8,5 voor het geluid.

CONCLUSIE
Een western als True Grit, die uit het jaar 1969 stamt, is uiteraard ver verwijderd van de wijze waarop de hedendaagse films eruit "moeten" zien. Geef je als gemiddelde filmliefhebber de film een kans, dan wordt dit ook bevestigd, maar onaangenaam is het zeker niet. Al is het alleen om wat meer inzicht te krijgen in de filmhistorie en om eens te zien wie die John Wayne nu eigenlijk was.
Ben je een fan van het origineel, dan kom je bij deze Blu-Ray uitgave zeker niet bedrogen uit. De kwaliteit van beeld en geluid is ruim voldoende, op een bepaalde manier ook indrukwekkend. De extra's zijn interessant voor de liefhebbers van de film, die waarschijnlijk meteen afstemmen op het audiocommentaar. Een schijf voor de echte liefhebber en voor mensen die na het zien van de versie van The Coens nieuwsgierig zijn naar het origineel met John Wayne.

IMDb cijfer
7,3
Beeld
8
Geluid
8,5
Extra's
7,5
Verpakking
6,5
Conclusie
BLAUW

De eindbeoordeling van BD (Blu-Ray Disk) wordt uitgedrukt in de toepasbare termen LICHTBLAUW / BLAUW / DONKERBLAUW.

VERKRIJGBAARHEID
Naast de Blu-Ray versie van True Grit is er een single disc Dvd versie verkrijgbaar, o.a. bij de bekende adressen. Met dank aan de uitgever Paramount Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.