Blu-ray

Blu-Ray Review: Despicable Me

De succesvolste originele animatiefilm van 2010!

door Bram de Groot op 23.02.2011 om 12:42 in Blu-ray

Regie: Pierre Coffin, Chris Renaud | Cast: Steve Carell (Gru), Jason Segel (Vector), Russell Brand, (Dr. Nefario), Julie Andrews (Gru's moeder), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 14 oktober 2010 | Retail release: 10 februari 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 o.a. Nederlands, Vlaams (alleen Dvd), Deens, Noors, Zweeds, Fins DTS Surround 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Engels, Deens, Noors, Zweeds, Fins | EAN: 5050582779219 | FilmTotaal recensie

De afgelopen jaren is het tekenfilmgenre met name het domein geweest van Pixar en DreamWorks Animation. Sony Pictures Animation, met bijvoorbeeld Cloudy with a Chance of Meatballs (2010), en Blue Sky Studios (20th Century Fox), voornamelijk met de Ice Age reeks, wisten uiteraard ook indruk te maken, maar vorig jaar nestelde het ambitieuze Illumination Entertainment (Universal Pictures) zich met hun eerste animatiefilm in één keer naast Pixar en DreamWorks. Met Despicable Me had de nieuwkomer namelijk de succesvolste originele CGI tekenfilm van 2010. Met een beperkt budget van $69 miljoen en een indrukwekkende wereldwijde opbrengst van $525 miljoen moest het alleen de Pixar sequel Toy Story 3 en de vierde Shrek van DreamWorks voor zich dulden. Het presteerde echter wel (flink) beter dan de fors duurdere films Tangled (Disney), How to Train Your Dragon en Megamind (DreamWorks) en Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (Warner Bros.). Illumination Entertainment wil een belangrijke plek innemen in het genre, ook met CGI live-action films. Binnenkort verschijnt de familiefilm HOP, voor 2012 staat de animatiefilm The Lorax gepland en Illumination gaat zich ook storten op een stop-motion versie van The Addams Family. In 2013 kunnen we het logische vervolg op Despicable Me, geprezen om het succesvolle gebruik van 3D, in de bioscoop verwachten. Het eerste deel is sinds kort op 2D en 3D Blu-Ray verkrijgbaar.

SYNOPSIS
Despicable Me gaat over Gru. Hij geniet van alles wat slecht is en dit keer heeft hij het plan om de maan stelen. Hij verslaat iedereen die hem in de weg zit met zijn wapenverzameling van krimp- en vriesstralen en zijn gevechtsklare land- en luchtvoertuigen. Maar dan ontmoet hij op een dag drie kleine eigenwijze weesmeisjes die naar hem kijken en iets in hem zien wat nog nooit iemand heeft gezien: een mogelijke papa.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Despicable Me of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Despicable Me een mooie 81%. De IMDb noteert een 7,5 (bij ruim 37 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 8. Naar aanleiding van zijn recensie geeft FT recensent Evert de Vries 4 sterren aan de animatiefilm.
De reactie van FT bezoeker Psycho-M: ... De minions zijn ontzettend komische sidekicks, Dr. Nefario en zijn 'foute' uitvindingen (boogierobots!), schattige Agnes en de acties van Gru. Alles bij elkaar levert het een goede combinatie op voor een heerlijk anderhalf uur animatie vermaak...
Het productiebudget van Despicable Me bedroeg circa $69 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de animatiefilm ruim $56,4 miljoen en eindigde op $251,5 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op zo'n $528 miljoen. In Nederland werd bijna $5,2 miljoen verdiend.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de dubbel disc 2D Blu-Ray uitgave van Despicable Me. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase met een sleeve eromheen. De vormgeving lijkt redelijk uniek ten opzichte van de vele posters die we al voorbij hebben zien komen. Ook wordt er duidelijk aangegeven dat er een E-Copy wordt meegeleverd, voor bijvoorbeeld je gsm of Ipad. Een 7. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Gru-Control | Minifilms van Despicable Me: Huis-make-over, Kennismakingsdag & Banaan | De wereld van Verschrikkelijke Ikke | Verschrikkelijke muziek | Gru's Raketbouwer | De uiterst geheime koekjesrecepten van Miss Hattie | Een wereldwijde klus | Voorproefje op het spel Verschrikkelijke Ikke | Commentaar van regisseurs Chris Renaud & Pierre Coffin met de minions
Disc 2: Dvd
De Blu-Ray van Despicable Me bevat een redelijke hoeveelheid extra's met een gezamenlijke speelduur van een klein uur. Op de Blu-Ray schijf staan alle extra's die ook op de Dvd te vinden zijn, aangevuld met Gru-Control. Hierin begeleiden de personages uit Despicable Me de film en laten meer zien van de totstandkoming van de animatiefilm. Uiteraard vergelijkbaar met Universals U-Control. Grappig gedaan! Verder zijn er aardige extra's aan boord met de drie korte filmpjes Huis-make-over, Kennismakingsdag en Banaan, van elk zo'n vier minuten, en de docu De wereld van Verschrikkelijke Ikke. Zeker even kijken na de hoofdfilm. De rest, waaronder het spelletje Gru's Raketbouwer, is meer voor de kleintjes. Een 7,5.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Het kan bijna niet misgaan bij animatiefilms, dus ook nu ziet het er weer fantastisch uit! De beeld- en geluidskwaliteit van de hoofdfilm zijn van de bovenste plank. Niets meer, niets minder. Beide een 10.

CONCLUSIE
De maatschappijen Illumination Entertainment en Universal Pictures weten met Despicable Me flink te overtuigen. De animatie is dik in orde, de humor is ruimschoots aanwezig en in de bioscoop heeft de animatiefilm bewezen dat ook de 3D van de bovenste plank is. De strijd met Pixar en DreamWorks is een moeilijke en het is bijna niet voor te stellen dat er zomaar een partij tussen kan komen. Het eerste product laat echter een prima eerste indruk achter. Op naar Hop en de geplande animatiefilms.
De Blu-Ray past geheel in het plaatje. De beeld- en geluidskwaliteit is sterk en er zijn voldoende extra's aanwezig op de Blu-Ray schijf. De extra Dvd komt in dit geval goed van pas voor mogelijke kinderen of anders is Marktplaats een goede optie, zoals vaker gehoord in de reacties. Al met al een disc die zijn weg weet te vinden naar de kinderkamer en de collectie van de wat oudere liefhebber van animatiefilms.

FT cijfer
8
Beeld