Blu-Ray Review: The Town

Ben Afflecks tweede misdaadthriller waarin hijzelf als zwakste schakel wordt gezien.

Regie: Ben Affleck | Cast: Ben Affleck (Doug MacRay), Rebecca Hall (Claire Keesey), Jeremy Renner (Jem Coughlin), Jon Hamm (Adam Frawley), Pete Postlethwaite (Fergus Colm), Chris Cooper (Stephen MacRay), e.a. | Speelduur: 124 / 154 minuten | Jaar: 2010 | Bioscooprelease: 21 oktober 2010 | Retail release: 9 februari 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.4 : 1) | Geluid:: Engels DTS-HD MA 5.1 Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans DD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans, Spaans, Portugees, Hebreeuws, Deens, Noors, Zweeds, Fins, Roemeens, Arabisch | EAN: 5051888070314 | FilmTotaal recensie

In 1998 won Ben Affleck samen met zijn vriend Matt Damon een Oscar voor het script van het drama Good Will Hunting, waarin ze beide een rol hadden. Waar Damon vervolgens een bewonderenswaardige carrière als acteur wist op te bouwen, bleef het veelal aanmodderen voor Affleck. In 2007 debuteerde hij echter succesvol als regisseur met het misdaaddrama Gone Baby Gone dat zowel door de critici als het publiek met open armen werd ontvangen. Afgelopen jaar leverde Affleck met The Town zijn tweede product af als regisseur en ook deze misdaadfilm wist weer volop indruk te maken. Een van de weinige gehoorde kritiekpunten was de acte de présence van Affleck zelf als hoofdpersonage Doug MacRay. Waar je zou verwachten dat hij zijn regiesucces verder zou uitbouwen, blijft hij het echter proberen als acteur, aangezien hij binnenkort te zien is in o.a. een nieuwe film van Terrence Malick. Een nieuwe regieklus is daarentegen nog onbekend, al wordt er gesuggereerd dat hij weer een project wil opstarten met zijn maatje Damon. Afflecks laatste succes als regisseur is sinds kort op Blu-Ray verkrijgbaar, inclusief een Extended Cut.

SYNOPSIS
In The Town is overvaller Doug MacCray (Affleck) lid van een bende meedogenloze bankovervallers. Zijn criminele vrienden, met in het bijzonder de onberekenbare Jem (Renner), zijn ook zijn enige familie. Als tijdens een overval bankmanager Claire Keesey (Hall) kort door de bende wordt gegijzeld, raakt Doug verliefd en moet hij kiezen tussen liefde en zijn "familie".

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van The Town of klik door naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt The Town een mooie 94%. De IMDb noteert een 7,7 (bij ruim 55 duizend stemmen). Ook de bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,7. Naar aanleiding van zijn recensie geeft FT recensent Thomas Hermssen 4 sterren aan de misdaadthriller.
De reactie van FT bezoeker Cosper: ...De sfeer in de film is uitstekend, het verhaal is niet echt origineel (veel knipogen naar bv Heat) maar het levert wel datgene wat je van een film als deze verwacht...
Het productiebudget van The Town bedroeg circa $37 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende de Afflecks tweede film ruim $23,8 miljoen en eindigde op $92,2 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op bijna $145 miljoen. In Nederland werd ruim $1 miljoen verdiend.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave van The Town. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase. De vormgeving is overeenkomstig met de eerdere fraaie maar niet enorm originele posters. Op de cover is via een lelijke rode balk duidelijk zichtbaar dat er ook een "Extended Cut" is toegevoegd. Een 6,5. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Extended Cut | Commentary by Ben Affleck | Ben's Boston Focus Points | Additional Scene Indicator
De Blu-Ray van The Town bevat naast de Extended Cut (alleen op Blu-Ray en niet op de Dvd-uitgave) een beperkte hoeveelheid extra's met een gezamenlijke speelduur van een half uur. De Extended Cut duurt een half uur langer dan de bioscoopversie. De extra minuten worden met name besteed aan het uitdiepen van de onderlinge relaties van de hoofdpersonages. In de extra Ben's Boston Focus Points wordt er via een aantal korte docu's ingegaan op o.a. de overvalscènes, de echte bewoners in de wijk Charlestown in Boston, de opnamelocatie bij het honkbalstadion van de Boston Red Sox en de acteur /regisseur Ben Affleck. De laatste verleend ook audiocommentaren bij zowel de bioscoopversie als de Extended Cut. Er is de mogelijkheid om tijdens het afspelen van de verlengde versie de optie Additional Scene Indicator aan te zetten, zodat je ziet welke scenes zijn toegevoegd aan de bioscoopversie. Met name vanwege de Extended Cut een 7,5.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
De grauwe sfeer in de film komt prima tot leven op de Blu-Ray schijf. Het opvallendste is de erg realistische geluidstrack. Zeker tijdens de verschillende actiescènes, maar ook tijdens de rustigere scenes met veel dialoog. Het bijbehorende beeld is in vele opzichten van prima kwaliteit. Helaas blijkt dat er details wegvallen bij donkere shots. Dit kwam ook al naar voren bij de Blu-Ray Review van Jonah Hex, een andere recente Warner Bros. uitgave. We mogen echter niet teveel klagen. Diepte en scherpte zijn van prima kwaliteit en ondanks dat de hoofdfilm wat grauw gefilmd is, zit het met de kleuren ook goed. Een verdiende 10 voor de fraaie geluidstrack en een 9 voor het prima beeld.

CONCLUSIE
The Town van en met Ben Affleck draaide uiteraard niet alleen om Affleck. Het is een goede misdaadthriller met mooie beelden, goede actiescènes en een aantal sterke rollen met als uitschieters de optredens van Jeremy Renner en de onlangs overleden Pete Postlethwaite. Wat we nu van de regisseur Affleck mogen verwachten, is nog onbekend. Ondanks dat The Town en Gone Baby Gone prima films zijn, is echter te hopen dat hij iets anders probeert dan een misdaadfilm. De kans hierop is groot, aangezien hij mogelijk 15 jaar na Good Will Hunting weer samenspant met Matt Damon.
De Blu-Ray van The Town zit prima in elkaar. Het realistische geluid tijdens voornamelijk de actiescènes zijn een genot en een goede aanvulling op de veelal prima beeldkwaliteit. De Extended Cut is best aardig, maar verwacht niet heel veel meer actiescènes. De verdere extra's zijn wat magertjes. Een prima schijf voor de vele liefhebbers van de film.

FT cijfer
7,7
Beeld