Blu-Ray Review: Rango

Veruit de beste animatiefilm van 2011.

Regie: Gore Verbinski | Cast (stemmen): Johnny Depp (Rango), Isla Fisher (Beans), Abigail Breslin (Priscilla), Ned Beatty (Mayor), Alfred Molina (Roadkill), Bill Nighy (Ratelslang Jake), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2011 | Bioscooprelease: 3 maart 2011 | Retail release: 6 juli 2011 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD MA 5.1, Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Turks, Vlaams D.D. 5.1 | Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Turks, Italiaans | EAN: 8714865331927 | FilmTotaal Recensie

Na de eerste Pirates of the Caribbean trilogie moest regisseur Gore Verbinski op zoek naar een nieuwe uitdaging. Naast de drie enorme blockbusters regisseerde hij eerder de compleet van elkaar afwijkende films MouseHunt (1997), The Mexican (2001), The Ring (2002) en The Weather Man (2005), waardoor zijn uiteindelijk keuze om een animatiefilm te regisseren niet als een complete verrassing gezien hoeft te worden. Verbinski ging de uitdaging samen met Paramount Pictures, special/visual effects studio Industrial Light & Magic (ILM) en de stem van Johnny Depp aan en kwam tot het verbluffende Rango, een film over een nogal eenzame kameleon die zich voordoet als een cowboy in een door dieren bevolkt stadje in het welden westen. Ondanks dat het goed aan de bioscoopkassa presteerde, kan het zich niet meten met de enorme opbrengsten van de animatiefilms van grote studio's als Disney/Pixar en DreamWorks. Daartegenover staat, dat het tot op heden de hoogst gewaardeerde animatiefilm van 2011 is. Sinds kort kan de gekke Rango ook in huis gehaald worden, aangezien de Blu-Ray disc begin deze maand in de schappen belandde.

SYNOPSIS
In Rango wordt de kameleon Rango (Depp) uit zijn beschermd leventje als huisdier gerukt en komt in de verlaten Mojave woestijn terecht. Hij beleeft hilarische avonturen en belandt uiteindelijk in het droge woestijndorp Dirt. Hier kan hij de held spelen die hij altijd al heeft willen zijn, wanneer blijkt dat al het water is verdwenen uit het dorp.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer van Rango of klik verder naar de HD versies:

WAARDERING & BOX OFFICE
Op Rotten Tomatoes krijgt Rango een mooie 88%. De IMDb noteert een 7,6 (bij ruim 28 duizend stemmen). De bezoekers van FilmTotaal geven gezamenlijk een 7,3. FilmTotaal recensent Pim Wijers geeft naar aanleiding van zijn recensie drie sterren aan de 3D-loze animatiefilm.
Een reactie van FilmTotaal bezoeker Mhulsie: Geweldige animatiefilm! Droge, top grappen! Verhaal is leuk uitgewerkt. Heb erg gelachen, Johnny Depp is inderdaad top als Rango. 3D heeft deze film absoluut niet nodig, ik denk zelfs dat het zou afleiden en zonde zou zijn. Dit is een absolute aanrader voor ieder die van animatie houdt. Ook de mensen die gewoonlijk liever geen animatie kijken zouden dit eens moeten proberen...
Het productiebudget van Rango bedroeg circa $135 miljoen. In het eerste weekend in de States verdiende Gore Verbinski's 8e speelfilm en 1e animatiefilm $38 miljoen en eindigde op ruim $123 miljoen. Wereldwijd stopte de teller op zo'n $243 miljoen. In Nederland leverde het een iets magere $1,5 miljoen op.

DE BLU-RAY DISC
We bekijken de dubbel disc Blu-Ray uitgave van Rango, waarvan één schijf een Dvd is. Het recensie-exemplaar komt in een standaard Blu-Ray keepcase met daaromheen een toch best lelijke kartonnen hoes. De vormgeving komt overeen met de filmposter, die ter promotie in vele varianten is in gezet. Bekijk hieronder het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting).

DE EXTRA'S
Disc 1: Breaking The Rules: Making Animation History | Deleted Scenes | Real Creatures of the Dirt | Storyboard Reel Picture-in-Picture | A Field Trip to Dirt | Trailer | Credits
De Blu-Ray van Rango bevat een mooie hoeveelheid aan extra's met een gezamenlijke speelduur van zo'n 1,5 uur. Net als de hoofdfilm zijn de extra's erg vermakelijk. Via "Breaking The Rules: Making Animation History" kijk je naar een tweedelige docu, verdeeld in de hoofdstukken "The Stage Is Set" en "Now We Ride", over het creatieve startproces, waarin regisseur Verbinski samen met zijn crew werkt aan het verhaal en de personages, en naar de fase waarin de personages tot leven worden gewekt door de cast en de animatiestudio Industrial Light & Magic. De docu "Real Creatures of the Dirt" is ook erg fraai. Er wordt in ruim 20 minuten gekeken naar de échte dieren in de woestijn, waarvan er vele als voorbeeld zijn gebruikt in de hoofdfilm. Via de interactieve extra "A Field Trip to Dirt" kan je door het stadje lopen en op verschillende locaties informatie opvragen. Erg leuk gedaan. Ook zijn er tien ondertitelde "Deleted Scenes" aanwezig met een speelduur van zo'n 8 minuten. Mocht je gek op storyboards zijn, dan is de "Storyboard Reel Picture-in-Picture" een must. Tijdens het bekijken van de hoofdfilm zie je rechtsonder de bijhorende storyboards.

BEELD & GELUID
TV: Panasonic plasma TH-42PZ80E | Speler: Philips BDP 7500 | Reciever: Onkyo TX-SR607 | Surround-set: Harman Kardon HKTS16BQ
Wederom toont een animatiefilm aan hoe prachtig een High Definition film kan zijn. Bij het kijken van Rango vallen de enorme schepte en prachtige kleuren uiteraard direct op. Waarschijnlijk staat Rango komende periode veel te zien in de verschillende media-winkels. Topper!

CONCLUSIE
Gore Verbinski's Rango is een prachtige animatiefilm geworden met veel humor en een geheel eigen stijl. Ook de stem van Johnny Depp pakt erg goed uit. Dat het verhoudingsgewijs mager scoorde aan de box office kan er zomaar mee te maken hebben dat de rest van de grote animatiefilms in 3D verschijnen en de doelgroep oudere animatiefilmliefhebbers toch iets te beperkt is. Desondanks is het met recht de sterkste animatiefilm die we dit jaar zullen zien.
De Blu-Ray disc zit prima in elkaar. Animatiefilms zijn uiteraard een plaatje om te zien in High Definition en ook nu is dit weer het geval. De extra's vullen de film prima aan! Een must-have voor de fan van (CG) animatiefilms.

VERKRIJGBAARHEID
Naast deze Blu-Ray uitgave van Rango is er een 1 disc Dvd versie verkrijgbaar bij de bekende (web)winkels.
Met dank aan de uitgever Paramount Pictures voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.